nokiakiller Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Utgangssår pleier å være mange ganger større enn inngangsår, så jeg vil tro at det er best at prosjektilet ikke kommer ut, men heller blir plukket ut i ettertid. det er ikke så vanligt med kjempe store utgansgs sår. men så har jeg ikke testa på menesker da. men de hjortene,elgene og reinene jeg har skutt har ikke hadd et så veldigt stort utgangs sår. og det er med høyekspenderende kuler (norma forbedra elite (blyspiss)) og en liten hjort hinn kan jo sammenlignes med et voksent meneske. mvh nokiakiller Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 tyskera hadde ikke noen fast standard de vanligste kalibrene de hadde i mauseren var 7,62mm (308win) og 30-06 (husker ikke mm standard).grunnen til att jeg skriver mauseren er att det var "standard" våpenet i det tyske militæret på den tiden før 1939 var det mest vanligt med 30-06 men etter 1939 så ble det veldigt vanligt med 7,62mm siden dette kaliberet bruker mindre krutt og att det ikke trenger så god kvalitet på ståletog så mye stål som 30-06 (grunnet lavere trykk i kammeret). grunnen til att de gikk ned i kaliber var att stålet de hadde etter 1939 var mye dårligere enn det som de hadde før. 7,92mm var mest brukt i ss rifler (mener jeg og huske) siden det var det "beste" kaliberet. hilsen nokiakiller Vås. De tyske standardkalibrene for håndvåpen var 7.92x57mm Mauser for rifler og maskingeværer (nærmere 30-06 enn .308 Win/7.62 NATO), 9x19mm Parabellum for pistoler og MPi (NATO standard i dag) og 7.92x32mm 'Kurz' for MP-44/StG.44. Sistnevnte rifle og ammunisjon dannet grunnlaget for russernes 7.62x39mm og AK-47. Mausere og MG.42er i 30-06 og 7.62 NATO var noe som først kom etter krigen da flere land, inkludert Norge, tilpasset eksisterende tysk utstyr til de nye NATO-standardene. Lenke til kommentar
nokiakiller Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 well i stand corrected i følge min "kilde" så var det jeg skrev rigtigt. men siden "kilden" min er en 60år gammel mann så skal jeg gå med på det du sier. men jeg skal bare bare spørre om en ting: hvorfor var den gamle mauseren min (som nå er ommbygd) i kaliber 7,62?? QUOTE]Mausere og MG.42er i 30-06 og 7.62 NATO var noe som først kom etter krigen da flere land, inkludert Norge, tilpasset eksisterende tysk utstyr til de nye NATO-standardene. da jeg fikk den var den i orginal tilstand, altså med hakekors og hele pakka, og jeg tviler sterkt på att det våpenet ble tilpassa bruk i norge\nato standard siden det er merket med hakekors!! forklar meg det er du snill mvh nokiakiller Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Jo, det var nettopp det den ble. Det finnes ennå MG-3er i bruk i det norske forsvaret som ble produsert i Tyskland under 2. verdenskrig som MG.42. De er visstnok vanligvis merket med den tyske ørnen. Det finnes mange HV-mausere som fremdeles har hakekors på låskassa selv om de er boret om til 7.62 NATO. 7.62x51mm NATO fantes forresten ikke i det hele tatt før etter krigen (utviklingen av den begynte ikke før i september 1945, såvidt jeg husker), så jeg vil anta med temmelig stor sikkerhet at din Mauser ikke kom i dette kaliberet originalt. Endret 29. juli 2005 av Olethros Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) jepp. Set brukes faktisk mye artilleriutstyr stemplet med den tyske riksørnen enda (iallefall så jeg mye for 5 år siden) så hakekors o.l. er ikke usannsynlig. Og ja, 7,62mm NATO kom godt etter krigen...det er en grunn til at den har "NATO" i spesifikasjonen... Endret 29. juli 2005 av MrLee Lenke til kommentar
nokiakiller Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Jo, det var nettopp det den ble. Det finnes ennå MG-3er i bruk i det norske forsvaret som ble produsert i Tyskland under 2. verdenskrig som MG.42. De er visstnok vanligvis merket med den tyske ørnen. Det finnes mange HV-mausere som fremdeles har hakekors på låskassa selv om de er boret om til 7.62 NATO. 7.62x51mm NATO fantes forresten ikke i det hele tatt før etter krigen (utviklingen av den begynte ikke før i september 1945, såvidt jeg husker), så jeg vil anta med temmelig stor sikkerhet at din Mauser ikke kom i dette kaliberet originalt. hmmm hvordan kan en borre NED et kaliber?? de har vell heller bytta løp men dette er kraftigt offtopic skal vi starte en ny tråd om denne diskusjonen?? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 om kuler som går gjennom kropper eller nedborring/bytting av løp på gamle mausere? kanskje bare endre tittel på tråden til "den store skytevåpen tråden" elns? Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Dette er kanskje litt off-topic, men er det noen som har sett den nye serien "Over there". Der blir en fyr skutt med en granat av typen som festes under rifla. Alt over beltet ble sprengt bort(og bena fortsatte å ta noen skritt). Er det noen som vet hvor realistisk detter er? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 relativt lite realistisk. Hovedparten av skadepotensialet i en granat er splintskader. At man skal klare å rive i stykker hele overkroppen er vel teoretisk mulig, men rimelig usannsynlig. Og trykkbølgen ville ha kasta bena nedover og i motsatt retning av den retningen granata kom fra...så DET er iallefall urealistisk Lenke til kommentar
Share the pain Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Treffer du en person med en 40mm He-granat fra en m203 underbarrel granatkaster vil mennesket bli sprengt til kjøttfarse, Det kommer an på hvilken type granat det er, men det er lite trolig at det er annet enn biter igjen etter at personen har blitt truffet. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 har sett den serien, og jeg er ikke helt sikker på at granaten fra en m203 ville gå av når den treffer et menneske, hvis den skulle eksplodert hadde den nok drat med seg noe deler av over kroppen, men ikke på den fine måten de viser på den serien, dessutten han som skjøt den granaten skulle fått sparken, da man ikke skyter direkte på 1 menneske med den, heller på bakken like ved, for å ta med flere, hovedpoenget med en m203 er at man skal kunne ta hardtargets, biler, mg-nests. osv Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Det finnes ennå MG-3er i bruk i det norske forsvaret som ble produsert i Tyskland under 2. verdenskrig som MG.42. Tror jeg ikke før jeg får se det. De er visstnok vanligvis merket med den tyske ørnen. Det finnes mange HV-mausere som fremdeles har hakekors på låskassa selv om de er boret om til 7.62 NATO. HV-mauserne ble bygd om til .30-06. Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 (endret) Tror jeg ikke før jeg får se det. Ta deg en ringerunde e.l. til et par militærleirer og spør etter den residente våpenoffiseren hvis du ikke tror meg. HV-mauserne ble bygd om til .30-06. Forsåvidt mulig. Jeg har ikke sett noe nærmere på detaljene om alle de variantene som kalles "HV-Mausere" (ofte brukt om alle tyskproduserte M98K/Kar.98k) og hva de ble boret om til. Men emnet her var nå egentlig NokiaKillers Mauser, som etter hans eget utsagn er i 7.62 NATO. Endret 6. august 2005 av Olethros Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Nå har ikke jeg lest gjennom alt som står her, men kan si alt jeg vet om saken som diskuteres.. (Mye av det jeg sier har jeg fått vite av jegere) Skyter du et menneske med et våpen med stor kaliber (f.eks. en kraftig, tysk mauser fra ww2), og den går gjennom deg, så vil den dra veldig mye med seg, og der kula kommer ut, vil det bli et mye større hull enn der den gikk inn.. Skyter du et menneske med f.eks. en sniper som har ei liten og stabil kule, så vil den gå rett gjennom og ikke gjøre større skade enn kula er tykk.. Altså såret blir like stort der den går inn og ut. Så svaret på selve spørsmålet til trådstarter blir at er det ei liten og stabil kule, så er det best at den går gjennom. Er det ei stor og ustabil kule, så bør den stoppe så snart som mulig i kroppen.. Det jeg har skrevet har jeg fått vite av andre folk, og jeg har testa noe selv (ikke på mennesker seff). Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Nå har ikke jeg lest gjennom alt som står her, men kan si alt jeg vet om saken som diskuteres.. (Mye av det jeg sier har jeg fått vite av jegere) Skyter du et menneske med et våpen med stor kaliber (f.eks. en kraftig, tysk mauser fra ww2), og den går gjennom deg, så vil den dra veldig mye med seg, og der kula kommer ut, vil det bli et mye større hull enn der den gikk inn.. Skyter du et menneske med f.eks. en sniper som har ei liten og stabil kule, så vil den gå rett gjennom og ikke gjøre større skade enn kula er tykk.. Altså såret blir like stort der den går inn og ut. Så svaret på selve spørsmålet til trådstarter blir at er det ei liten og stabil kule, så er det best at den går gjennom. Er det ei stor og ustabil kule, så bør den stoppe så snart som mulig i kroppen.. Det jeg har skrevet har jeg fått vite av andre folk, og jeg har testa noe selv (ikke på mennesker seff). 8mm mauser, 306, 7.62 har nesten ikke noe å si, alle er ca. like flinke til å drepe. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Edit : Det finnes en fordel til med at kula blir inne i kroppen, da kan den fungere til tider som en propp og kan dempe de interne blødningene hvis den sitter fast i en stor blodåre for eksempel, men samtidlig så kan man bli forgiftet av blyet. Du vil ikke bli forgiftet av blyet, da blyet i en kule er i ikke-ionisk, ikke-løselig form. Samme grunn som skytebaner skjelden har spesiellt blyforurenset grunnvann Ang. infeksjoner - selve kula er vel temmelig sterilisert - så vidt jeg har skjønt er oppvarmingen temmelig kraftig? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Forsåvidt mulig. Jeg har ikke sett noe nærmere på detaljene om alle de variantene som kalles "HV-Mausere" (ofte brukt om alle tyskproduserte M98K/Kar.98k) og hva de ble boret om til. HV-Mauserne er et populært navn på modellen M98F1, at man bruker denne betegnelsen på andre Mauser-modeller som M/58, M/7, M/59, M/64 og M/67 er tvilsomt, selvom ordet selvsagt ikke har noen offisiell betegnelse. At vi har MG-3 som har blitt bygd om fra MG-42 låter tvilsomt fordi våpnet var lite utbredt i Norge. MG-34 ombygd til .30-06 og senere 7.62x51mm NATO har derimot vært utbredt i Forsvaret etter krigen, særlig i HV hvor våpnet først ble tatt ut av bruk på 90-tallet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Ettersom MG3 er den tredje modellen MG, produsert ETTER krigen av tyskland, så er det nok ikke bare rechambra versjoner vi har nei. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Ettersom MG3 er den tredje modellen MG, produsert ETTER krigen av tyskland, så er det nok ikke bare rechambra versjoner vi har nei. Iht. Forsvaret sine rutiner om modellbetegnelser så ville MG-42 i 7.62x51mm NATO hatt typebetegnelse MG-42F1, hvor F står for forandring, akkurat slik som MG-34 i 7.62 NATO fikk modellbetegnelsen MG-34F2. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Edit : Det finnes en fordel til med at kula blir inne i kroppen, da kan den fungere til tider som en propp og kan dempe de interne blødningene hvis den sitter fast i en stor blodåre for eksempel, men samtidlig så kan man bli forgiftet av blyet. Du vil ikke bli forgiftet av blyet, da blyet i en kule er i ikke-ionisk, ikke-løselig form. Samme grunn som skytebaner skjelden har spesiellt blyforurenset grunnvann Ang. infeksjoner - selve kula er vel temmelig sterilisert - så vidt jeg har skjønt er oppvarmingen temmelig kraftig? vel, de eneste i norge som får blyforgifting nå om dagen er skyttere(spesielt pistol) da det kommer blyrøk fra våpenet da mans skyter, siden kula blir så varm at noe av den blir til blypartikler, som man igjen puster inn, og de som bruker .22lr som ikke er mantla men rent bly, BØR vaske seg på enda så fort som mulig da bly trekker igjenom hud, og spesielt hvis man spiser uten å vaske henda. når det gjelder kuler i kroppen er det ikke noe serlig skade, da kroppen lager en brusk-kapsel rundt fremede objekter i kroppen, det eneste untaket er hvis kula havner steder det vesker løser opp kule. hørte om en dame i usa som hadde blitt skutt i kneet, og legene bare lot kule være der, 6 måneder etter kom hun inn med AKUTT blyforgiftning(noe som aldrig skjer lengere) dette var pga. vesken i kneet hadde tært på kula, og nå de tok den ut, var det mindre en halvparten igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå