Gå til innhold

Best om en kule går igjennom kroppen eller ikke?

Anbefalte innlegg

skaut også med 12,7mm (.50 cal), den har vi ikke lov til å bruke på folk, men blir du truffet er du nok ferdig, og tipper kula går igjennom...

Tror det er en teknikalitet i Genev konvensjonen som sier at du ikke har lov til å bruke den mot personell, men bare matriell... dessverre teller feltstøvler og uniformer som matriell :tease:

Vi lærte at det ikke var lov å skyte på enkeltpersoner, men at det var lov å skyte på mengder!

Vi skøyt med multipurpose ammo. Tror ikke det er heldig å bli truffet av ei slik kule. 60 Minutes hadde en sak om .50-kaliber sniper-rifler, og Raufoss ammunisjonen(multipurpose) ble beskrevet som det farligste man kunne få tak i.

Mener å ha hørt at det er ulovlig med hagle i krig. Men det finnes jo kamphagler. Er det noen som har peiling på dette?

Endret av JeffK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp, er bilde av 7.62x39mm i min forrige post...

38swchp.jpg

.38SPL +P 158gr. lead semi-wadcutter hollow point "FBI" load @ 880 f/s

(hmm, har problemer med å finne Jackeded hollow point profil.. :))

Ifølge linken er dette en JHP profil, selv om bildet ikke viser det:

45%20ACP%20WW%20STHP.jpg

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
skaut også med 12,7mm (.50 cal), den har vi ikke lov til å bruke på folk, men blir du truffet er du nok ferdig, og tipper kula går igjennom...

Tror det er en teknikalitet i Genev konvensjonen som sier at du ikke har lov til å bruke den mot personell, men bare matriell... dessverre teller feltstøvler og uniformer som matriell :tease:

Vi lærte at det ikke var lov å skyte på enkeltpersoner, men at det var lov å skyte på mengder!

Mener å ha hørt at det er ulovlig med hagle i krig. Men det finnes jo kamphagler. Er det noen som har peiling på dette?

Fordi en gjeng soldater ikke regnes som individer men som en helhet tror jeg forklaringen var... syltynn uansett..

Vi lærte att man kunne skyte forran føttene deres og at grus sprut og slikt fra kula ville drepe minst like mye som kula selv (eller kanskje det er en omgåelse av genev konvensjonen at en evt. rikosjet ikke teller :p )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det kan umulig være ulovlig, USA deler ut modifiserte Remington M870'er til supportsoldatene sine, Russland og Irak/andre land i midtøsten bruker Saiga 12k, Italia og USA bruker Franchi spas 12, Korea bruker USAS-12, og Usa har kjøpt de i store kvanta. Så nei, det kan umulig være ulovlig. By the way, de er flotte til å skyte opp dører med.

Lenke til kommentar

USA er jo også kjent for å blåse en beng i genevkonvensjonen så lenge den ikke virker til deres fordel da...

Vet at Flechette ammo til hagler er forbudt under Genev konvensjonen, men vanlig hagleammo er jeg ikke helt sikker på...

Lenke til kommentar
Vet at Flechette ammo til hagler er forbudt under Genev konvensjonen, men vanlig hagleammo er jeg ikke helt sikker på...

De bruker vanlig ammunisjon, men pumpehagler brukes mest til å ''overtale'' folk, Siden de kan utstyres med spesialpatroner som fyrer av tåregass eller såkalte ''bean bags''.

Lenke til kommentar
Ang. filmreplikken: Det er bare bullshit. Jeg tar et litt sumt eksempel, men greit nok, til tider er det bedre at kulene går gjennom. ''oi, kula gikk rett gjennom og rev med seg noen arterier, men den gikk rett gjennom, og det er jo det som teller!''.

Nå er ikke jeg helt sikker på når Beretta 92 ble tatt inn i det amerikanske forsvaret, men under Bhd-krisen ville det nok vært en fordel hvis de fortsatt brukte de m1911-pistolene fra Colt, jeg vil tro at .45.Acp biter litt bedre i knokkelfolkene.

Det tungsten-tullet er ingen fordel for USA, så hvorfor begynner de ikke å produsere kuler uten tungsten?

Nå må vi snart komme fram til noe ang. topic. Er det best at kula går gjennom, eller blir igjen inne i kroppen?

Min ''teori'':

50.Cal: Du overlever ikke uansett.

Magnum research 50.AE Jhp Og/eller 44.Cal: Hollow point forårsaker mye intern skade, men du vil mest trolig overleve et skudd i øvre brystkasse på litt avstand. på kloss hold, Devastating.

Magnum research .357 Fmj: Full metal jacket, kula vil gå gjennom kroppen på kloss hold.

9mm Jhp: Forårsaker mye intern skade, men kan fungere som en propp for indre blødninger.

9mm Fmj: Vil mest sannsynlig bli igjen inne i kroppen på større avstander(20-30m), på kloss hold vil kula gå gjennom? Denne er jeg ikke sikker på.

5.56mm NATO: full metal jacket, vil penetrere kroppen, og deretter bytte retning inne i kroppen.

5.56mm NATO m/tungsten: Går gjennom kroppen fra kloss hold til rundt 30m. med mindre kroppen er beskyttet av en skuddsikker vest.

7.62 NATO Fmj: Råsterke kuler, går så og si rett gjennom kroppen på både lange eller korte avstander, sjokkbølgen forverrer også skaden.

Nå orker ikke jeg å ramse opp flere ammunisjonstyper. Men vi må komme til enighet om hva som ''er best'' osv. Jeg kommer til å følge med på denne tråden.

vel rangers er liksom den delen av dem amerikanske hæren som skal være eksempel for alle andre amerikanske styrker,

uansett hvem og hvor i verden som ser en ranger skal se med en gang "han er amerikansk" pga. dette må de bruke standarisete våpen M16a2, M9 osv.

mens delta force brukte akuratt det de følte for. de skal heller ikke se så veldig amerikanske ut, siden de "liksom" skal være hemlige.

delta har altig sverget til 1911 .45 og de brukte de.

grunnen til at jeg nevnte at soldatene brukte 9mm var for å presisere hvor ubruklig 5.56 var. at selv en liten puslete 9mm hadde mer effekt en et rifle kaliber.

en 7.62 kan du skyte fra nesten hva som helst og den vill fremdeles være dødlig. har man kortere løp går kula kortere og er mindre nøyaktig.

mens en 5.56 er VELDIG avhengi av løps lengde. fra et løp på lengde med 16 og vanlig military ball ammo. er den ganske dødlig.(ikke dødlig nok i følge mange, men den gjør jobben) men har man serlig kortere løp for ikke 5.56 den farten den trenger for å lage de store hulerommene som ble så fint vist i dette forumet. m4(14.5" løp) er absolutt minnimum hvis man skyter med vanlig ammo)

har man foreksempel en CAR-15, m733 eller andre ekstremt korte løp fra 10"-12.5" mister 5.56 ammoen effekten sin og går gjennom deg uten å gjøre mer skade en et sugerør. dette kan oppheves med å bruke andre typer ammo, problemet er at de fleste typene som ville være mer effektive (JHP osv) har man ikke lov til å bruke i krig) men en del SF's i A-STAN og Irak bruker faktisk JHP pga. de teknisk sett har en mer politi rolle en som soldater. dette er da en ekstremt grå sone, som ingen ser ut til å bry seg om,

nå skal jeg ha is. men kommer tilbake med flere offtopic poster senere

Lenke til kommentar

Da hadde jeg fått svar.

eg vil jo sei at som regel så e det best hvis fremedlegemer (kuler etc.) komer ut av kroppen så fort som f.

infeksjon og sepsis drepe. eg antar de andre tenke på at blødningen vil evt. vær større og det e jo godt mulig (to hull og greier) For og vær heilt ærlig har eg ikkje peil, dår e sikkert gjort masse research på dette, men mitt personlige inntrykk basert på min ydmyke kunnskap e at hvis eg blei skutt så ville eg at den gikk i gjennom. I stedet for å dø ein pinsom død av infeksjon tre måneder seinere på sykehus.

:hmm:

hjalp isje mye...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor har jeg hørt at en 7.62Nato FMJ kan gå gjennom 9 mennesker før den stopper? (eller kanskje det var 7.92mm...mer sannsynlig at noe slikt ble testet på den ammo enn NATO standard...)

eller er det bare en myte?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Hvor har jeg hørt at en 7.62Nato FMJ kan gå gjennom 9 mennesker før den stopper? (eller kanskje det var 7.92mm...mer sannsynlig at noe slikt ble testet på den ammo enn NATO standard...)

Tyskerne hadde en del slike grusomme tester, blandt annet stilte de opp rekker og rekker med jøder og skaut med pistol mot hodet :thumbdown:

Noen av de var smarte og lata som de døde etter at skuddet falt.

Edit : Så et opptak der ca 5 personer ble plaffa ned med et skudd fra datidens rifle, usikker på hvilken amunisjon / våpen som ble brukt da det var et dårlig klipp og lenge siden.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Hvis det er tyskere det er snakk om på filmen, så er det nok 7.92mm (eller hva det nå var som var standard da). Ganske lik 7.62mm standrarden vi har i dag etter hva jeg har hørt.

tyskera hadde ikke noen fast standard de vanligste kalibrene de hadde i mauseren var 7,62mm (308win) og 30-06 (husker ikke mm standard).

grunnen til att jeg skriver mauseren er att det var "standard" våpenet i det tyske militæret på den tiden

før 1939 var det mest vanligt med 30-06 men etter 1939 så ble det veldigt vanligt med 7,62mm siden dette kaliberet bruker mindre krutt og att det ikke trenger så god kvalitet på ståletog så mye stål som 30-06 (grunnet lavere trykk i kammeret).

grunnen til att de gikk ned i kaliber var att stålet de hadde etter 1939 var mye dårligere enn det som de hadde før.

7,92mm var mest brukt i ss rifler (mener jeg og huske) siden det var det "beste" kaliberet.

MrLee : 7,92mm er litt større enn 30-06 altså en del større enn 7,62mm

men tilbake til topic: alle disse kalibrene ville ha gådd rett igjennom et meneske.

og hvis jeg skulle bli dkutt med noen av de så hadde jeg foretrukket 30-06 siden den vill gji en ganske klean sårbane

hilsen nokiakiller

Lenke til kommentar
Utgangssår pleier å være mange ganger større enn inngangsår, så jeg vil tro at det er best at prosjektilet ikke kommer ut, men heller blir plukket ut i ettertid.

Om kula gir et stort utgangssår, blir såret nesten like stort om den ikke går gjennom, bare inni kroppen. (Hvertfall i de fleste tilfeller)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...