grippy Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hei Jeg har et lite problem som jeg ikke klarer å løse når det gjelder mitt trådløse nettverk hjemme. Jeg har: Belkin trådløs ruter (High-speed mode wireless G-router) Smartcall Adsl2+ 8mbit linje. Og dermed også deres modem. Dell inspiron 8600 bærbar pc med innebygget 54mbit trådløst nettverkskort Problemet er som følger: Når jeg kobler til med kabel fra modemet til pcn har jeg 8mbit-hastighet på pcn. Men, når jeg kjører nettverket trådløst uten kabel i pcn har jeg stabilt 3mbit hastighet. Det er ikke mye støy og mottaksignalene er upåklagelig. Hvorfor klarer jeg ikke å oppnå 8mbit over det trådløse nettverket? Det er sikret og innstilt på 802.11 G. Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hvordan vet du at linja er bare på 3Mbit/s? Er det du som har testet eller et program som oppgir det? Hvor langt er det forresten mellom routern og maskina? Selv om integrerte kort ikke alltid er de beste (mildt sagt), så kan jeg ikke tro at de er SÅ svake.. Lenke til kommentar
grippy Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 Jeg har testet hastigheten flere ganger på itavisen og dinside, så det er stabilt 3000 i trådløst og 8000 ved fast linje. Avstanden er 1,5 meter. Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hvor mye oppgir Windows at linja er på? Du er sikker på at du har wireless-G? Den PC leveres også med wireless-B-kort (varierer). Problemet virker forresten ganske uvanlig, men så er det ikke vanlig med så høy hastighet på internett heller da! Lenke til kommentar
grippy Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 Windows oppgir jo når jeg holder musepekeren over ikonet at det er hastighet 54.0 Mbps og utmerket signalstyrke. Det er G-kort, da jeg har låst ruteren til kun å la G-kort ta imot signaler i konfigureringen av ruteren. Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Vet du hvilket trådløst kort du har inni maskina? Forresten så kan moderne trådløse telefoner forårsake store problemer (siden de bruker 2,4Ghz de også). Gamle trådløse telefoner skaper ikke problemer (900MHz). Men tviler sterk på at dette er problemet hos deg siden du har PCen såpass nærme... Lenke til kommentar
grippy Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 Hmm... har Dell trueMobile 1300 WLAN mini-pci kort. Har trådløs tlf rett ved siden av dog.. kan jo prøve å koble fra den også, men merkelig at den skal forstyrre såpass mye da. Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Det hadde ingenting å si om du tok ut den trådløse telefonene? Har du prøvd å skru av brannmuren også? Og du er sikker på at du har installert kortet rett? Hvis du har en blank ESSID (Extended Service Set Identifier, altså navnet på APet) kan det forårsake kraftig reduksjon i fart eller ikke kontakt for noen spesielle kort. Ellers kan det være APen din og kortet som ikke klarer å kommunisere bra. Hvis av en eller annen merkelig grunn du har fått APen din til å virke som en datamaskin vil du ikke få opp hastigheter over 11Mbit/s teoretisk, og da enda mindre i virkeligheten. Hmm.. Noe av det ovenfor som kan være galt innstilt? Lenke til kommentar
covah Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Kan det hende du har andre WLAN (feks. fra naboer) i nærheten? Isåfall kan disse forstyrre WLAN'et ditt. Forsøk da å sett opp aksesspunktet til å bruke en annen kanal. Lenke til kommentar
grippy Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Ok. Tlf hadde ingen betydning om jeg koblet av. Dessuten er jo kortet installert fra de som leverte meg pcn fra dell for 18mnd siden. Har det noen hensikt å reinstallere det da? Har jo avinstallert det og installert det på nytt så. Men, det siste gunnard skrev: "Ellers kan det være APen din og kortet som ikke klarer å kommunisere bra. Hvis av en eller annen merkelig grunn du har fått APen din til å virke som en datamaskin vil du ikke få opp hastigheter over 11Mbit/s teoretisk, og da enda mindre i virkeligheten." Det vet jeg rett og slett ikke.. hvordan finner jeg ut det da? Ingen naboer har WLAN, men jeg kan prøve uansett å endre kanal for å sjekke om det får betydning. Må jeg også da endre kanal på nettverkskortet mitt? Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Reinstallasjon kan gå under noen få tilfeller. Sjekk heller om det finnes en oppdatert driver på nettet, dette kan fikse problemet. Endrer du kanalen på APen må du også endre det på nettverkskortet da for å oppnå kontakt. Hvis den ikke finner APen på valgt kanal kan det hende "han" automatisk søker etter nettverket på andre kanaler, men ikke sikkert. Bytt til lik kanal på begge. Du hadde et navn på APen din? For det kan forårsake dårlig forbindelse (som nevnt) hvis du ikke har dette. Dersom Windows har misforstått noe (eller drivern) kan det ha automatisk satt din SSID lik APens, som i et peer-to-peer-nettverk, og dermed får du overføringshastigheten på maks 11Mbit/s (som IEEE har satt til maks for slike nettverk). Før du går til mer bry hadde jeg oppdatert drivern på kortet. Etter ett og et halvt år kan mye ha gått galt. Har du ikke formatert den i mellomtiden? Kanskje lenge for en Windows-PC synes jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå