arnizzz Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hvordan kan jeg få til å kjøre et script hver time uten å bruke cron-jobs? Bruker windows akkurat nå. Skal slette brukere som ikke har klikket aktiveringslinken de får tilsendt på mail innen x antall timer. Forslag? Trenger egentlig ikke noe kode da jeg er ute etter å lære. Men om det er noen funksjoner eller lignende så hadde det vært fint å få høre om. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 cron-jobs ligger under "Planlagte oppgaver" i kontrollpanelet Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Og dette har hva med php å gjøre? Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 Og dette har hva med php å gjøre? Tenkte kanskje det var noe innebygd i php som gjorde det samme. Lenke til kommentar
Hazno Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 En alternativ måte er å ganske enkelt plassere øverst i index.php ellerno (om du henter de andre dokumentene ut med include()), en liten mysql_query() som sjekker dette for deg. F.eks: mysql_query("DELETE FROM users WHERE activated = 0 AND NOW() > DATE_ADD(registered, INTERVAL 12 HOUR)"); Da vil den slette alle brukere som har registrert seg, men ikke aktivert seg innen f.eks. 12 timer. PS: Dette kan øke server-load'n om siden er hyppig besøkt. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 php-script? han spør ikke om sitt phpskript, men hvordan få OS'et sitt til å kjøre en jobb hver 30. minutt. Forslaget til hazno er ikke så dumt. Lenke til kommentar
Hazno Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Funka knall for meg ihvertfall, til å oppdatere databasen over antall gjester og brukere på siden. En side med 100 brukere, liten russe-community for skolen min som jeg lagde Uansett, var gjerne 10 stk på siden til enhver tid, utenom natta så klart, og merka ikke noe forskjell på lastingen av siden. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 En alternativ måte er å ganske enkelt plassere øverst i index.php ellerno (om du henter de andre dokumentene ut med include()), en liten mysql_query() som sjekker dette for deg.F.eks: mysql_query("DELETE FROM users WHERE activated = 0 AND NOW() > DATE_ADD(registered, INTERVAL 12 HOUR)"); Da vil den slette alle brukere som har registrert seg, men ikke aktivert seg innen f.eks. 12 timer. PS: Dette kan øke server-load'n om siden er hyppig besøkt. Ja tenkte noe slikt selv. Men var nettopp pågrunn av loaden jeg ikke tenkte det var noe stas. Men takk for svar Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 sjekk loaden, tviler på at et enkelt mysql query er det som vipper servern. hvor mange mysql queries kjører du fra før per page-hit? et fra eller til har sannsynligvis lite å si. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Om loaden er et problem, så legger du det bare i en side som ikke brukes spesielt ofte, f.eks. på selve innloggingssiden. Du må igjennom den siden før du får logget inn med brukernavnet som akkurat er blitt slettet..... Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Ja dere har helt sikkert rett. Dette er bare et eget lite prosjekt jeg holder med på localhost. Prøver bare å lære meg å skrive så effektiv/god kode som mulig. Men som den nybegynner jeg er bør jeg kanskje vektlegge andre ting. Lenke til kommentar
Mobsan Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Selv har jeg lagt den delen på registreringssiden, da det er den siden som må vite om brukernavnet/email er ledig eller ikke. Og den siden brukes sjeldent!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå