Gå til innhold

Noen spørsmål vedrørende AC Aluminiumsblokk

Anbefalte innlegg

Hei.

Som jeg har tatt opp i en annen tråd, sitter jeg nå på en Alphacool NexXxoS NVXP-2 For 6800GT/Ultra som fungerer dårlig. Så jeg vurderer om jeg skal prøve en AC vannblokk, aquagraFX, 6800, rev.2 i steden.

Men den er laget av sortanodisert aluminium, i steden for kobber så jeg lurer på om det kan påregnes stor forskjell i varmelederevnen til en slik blokk vs en i kobber? Bryr meg ikke om 1 grad altså, men er det mye dårligere bør jeg kanskje revurdere...

Og hva betyr det at den er sortanodisert utover at den da er svart, har det noen praktisk betydning?

Og til slutt, er det noen kjemiske ulemper eller andre problemer med og blande kobber og aluminium i samme system?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, den fungerer dårlig?

Synes nesten det høres litt rart ut jeg? Er du sikker på at du har ordentlig kontakt mellom kjøler og GPU / minnebrikker?

Et banalt og kanskje litt fornærmende spørsmål, men likevel...

Medmindre alublokka har et mye mer utspekulert design i forhold til den kobberblokka, så tviler jeg på at temp-forskjellen vil være stor.

Sortanodiseringa er nok heller av designmessig interesse, og vil nok ikke bidra til noen forbedring av temps.

En fordel er nok at alu-blokka nok veier vesentlig mindre, om du til stadighet flytter på maskinen.

Å blande alu med kobber advares det mot i "drøssevis" av tråder.

Jeg for min del har aldri opplevet det som noe problem, men det er en selvfølgelighet at man bruker destillert / avionisert vann, i kombinasjon med en skvett frostvæske.

Lenke til kommentar

Flott med svar, jeg fortviler litt her :(

For å begynne fra slutten, jeg bruker destilert vann, med sånn spesialtilsetning (antikorrosjon/algemiddel til vannkjøl (da i steden for frostvæske) Om den er avionisert vites ikke, men det kan vi ta siden i såfall.

Jeg flytter så og si aldri pc'n, så selv om nåværende kobberblokk veier over 500G, er det i og for seg ikke et problem.

Skrue Skrevet 10/07/2005 : 17:57

Synes nesten det høres litt rart ut jeg? Er du sikker på at du har ordentlig kontakt mellom kjøler og GPU / minnebrikker?

Et banalt og kanskje litt fornærmende spørsmål, men likevel...

Det er på ingen måte en fornærmelse, for det er nettopp det jeg tror er problemet, at jeg er nesten sikker på at det IKKE er god kontakt. Og jeg har nå forsøkt og stramme rundt core så hardt det går an, uten at det hjelper.

Hvis du er en engel og ser andre innlegg i min andre tråd HER har jeg forsøkt og forklare hva som ser ut til og være problemet. Jeg ser ingen løsning så langt...

Skrue Skrevet 10/07/2005 : 17:57

Medmindre alublokka har et mye mer utspekulert design i forhold til den kobberblokka, så tviler jeg på at temp-forskjellen vil være stor.

Nja, den har et system som i alle fall gjør at jeg ikke vil få det problemet jeg har nå. Dvs, den har fjærbelastet annleggsflate mot kjærnen for og nettopp ta seg av variasjoner i høyde mellom minnet og core. Det jeg er litt skeptisk til med den løsningen er hvor bra varmeoverføringen til vannet faktisk blir med en slik "løs" annleggsflate. Har sett bilder av den oppskrudd, men det var ikke helt lett og se hvordan dette var laget. Jeg har aldri vært borti slik løsning.

Det andre jeg er usikker på er da dette med at det er aluminium, som jo teoretisk i alle fall er et dårligere materiale.

Kanaler, utforming og egentlig alt er veldig fint på den jeg har, og hadde den bare fungert etter planen tror jeg den er veldig bra også, men ser altså ut til og være et eller annet problem på mitt Gainward med denne blokken...

Kjempetakknemmelig for litt bistand i denne saken, ser ikke ut til at det er noen andre erfaringer her med den blokken så langt :)

Lenke til kommentar

Ja, skal ta en ekstra sjekk, men er rimelig sikker på at det rett og slett er for dårlig passform, det er jo ikke helt utenkelig, ettersom AC jo derfor har laget denne andre varianten.

Men jeg legger ved noen bilder her, og vil gjerne høre kommentarer til denne andre blokkens utforming. Det er ikke så mange bilder av den siden av blokken som betyr noe og finne, men noen fant jeg da;

Selve blokken hos Microplex Her (der ser man også undersiden av den fjærende saken.

Og Her er et bilde fra inni blokken og fjærkjærnens oppheng.

Selve kjærneannlegget som tydeligvis er av kobber Her

Også legger jeg ved bilde av blokkens underside, som jeg som sagt er litt skeptisk til, ser da litt ru og rar ut? Jeg hører gjerne synspunkter også fra de som ikke har testet denne selv, for jeg er helt blank og usikker på hva jeg skal gjøre :hmm:

Lenke til kommentar

Nå er forvirringen total her. Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Innstallerte nyeste Everest, og som man ser på bildet viser den en GPU temp som egentlig høres veldig riktig ut. Vannet er ca 33 grader når bildet er tatt.

Så da er jo 1000 kr spørsmålet (bokstavelig talt) om Nvidia viser 10 grader feil på gpu. Omgivelsestemp samsvarer, og de andre temperaturene tror jeg også stemmer greit.

Hva ville dere gjort i min situasjon nå. Det er relativt mye jobb og bytte kjøleren, samt at det jo blir litt utgifter med returer til Komplett, bestilling fra Microplex osv. Samtidig er det ikke noe særlig og sitte med en såpass dyr kjøler hvis den ikke fungerer skikkelig... :roll:

Jeg syns ikke kortet klokker så veldig bra, men det som skuffer mest er minnet, og akkurat minnet er jeg rimelig sikker på at er i så god kontakt med kjøleren som det kan bli.

Har noen gode råd, og/ eller erfaring med tempavlesning 6800GT med Force Ware 7189 setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...