benjamin84 Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 (endret) Vel, jeg ser meg om etter en ny desktop (hadde først store planer om bærbar men pris/ytelses forholdet var rett og slett ikke forsvarlig fra midt ståsted). Alt skal kjøpes hos Chillblast i England. Bruksområde: Det tyngste blir vel spill, samt en del CAD (SolidEdge og AutoCAD) + Photoshop arbeid (gjerne samtidig, derfor vurderer jeg en dual core processor). Komponenter Har foreløpig sett meg ut følgende: Case: Lian-Li V1000 Plus - Liker kabinettet veldig godt utseendemessig, så jeg er ganske fast bestemt på denne. Hovedkort: DFI LanParty NF4 SLI-DR Motherboard - Her er jeg usikker. Har skjønt at dette er et bra hovedkort, men lurer på om det ikke er litt overkill til min bruk? Andre billigere forslag fra samme butikk mottas med takk. Er i tillegg i tvil om jeg burde kjøpe et SLI kort eller ikke, vanskelig å vite om jeg får bruk for det eller ei. PSU: OCZ ModStream Power Supply 520W - Igjen, overkill? Har også lest et par steder om problemer med å få denne PSU'en til å passe i Lian-Li kabinettet. CPU: AMD Athlon 64 3500 Retail (Socket 939) - Venice Core - Her er jeg veldig i tvil... spare £200 og kjøpe 3500+, eller kline til med en dualcore 4400+? Hvor stor økning i ytelse er det vi snakker om her, vil det være virkelig merkbart i daglig bruk? Grafikk: Galaxy Geforce 7800GTX 256MB - Rimelig bestemt på denne, evt. vente til ATI lanserer sitt neste kort. High end skal det hvertfall være. RAM: OCZ PC-3200 EL-DDR Dual Channel Platinum 1024MB - Egentlig ingen anelse. Har ikke planer om overklokking, men jeg ser det begynner å bli bruk for opp til 2GB med ram. Jeg har 2x512MB Twinmos PC3200 fra før, kunne jeg evt. kjøpt to 512MB brikker til av et annet merke og brukt alle 4 brikkene, eller ville det lønt seg å kjøpe 2x1024? Regner med jeg kan bruke rimelig billig RAM (OCZ Value eller noe slikt) når jeg ikke har planer om overklokking. HDD: Samsung 160Gb Serial ATA 7200rpm 8mb Cache - En helt vanlig SATA disk med andre ord, vurderte Raptor 74GB en stund men det virker som veldig lite ytelse for pengene. Håper noen kan gi meg noen inspill på kvaliteten på dette oppsettet Spesiellt med tanke på 3500+ vs. 4400+, her er det som sagt £200 å spare, og det frister veldig... Budsjettet mitt er nok strukket til det ytterste med dette systemet, som jeg har satt det opp foreløpig blir prisen £1200, eller i overkant av Kr 14.000. EDIT: Når jeg tenker meg om er jeg jo ikke bundet til AMD, om Pentium D brikkene yter nogenlunde bra så kunne disse også vært verd en titt, de koster hvertfall vesentlig mindre enn AMD's DualCore processorer. Endret 10. juli 2005 av benjamin84 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Ville nok ihvertfall vurdert annet HK og PSU, har hørt litt ymse om kvaliteten til DFI (om man ser bort ifra overklokkingsegenskapene). Og 520 watt er overkill. AtW Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 Ville nok ihvertfall vurdert annet HK og PSU, har hørt litt ymse om kvaliteten til DFI (om man ser bort ifra overklokkingsegenskapene). Og 520 watt er overkill. AtW Ok, ja lurte på om ikke DFI var mer rettet mot overklokkere. Noen gode forslag for et stabilt nForce4 SLI kort? Anngående PSUen har jeg skjønt det slik at man burde se på hvor mye strøm den leverer på 12v railen, og at 24A er et hyggelig tall å se her? Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 (endret) Vel får å starte så tjener du masse penger på å kjøpe det i England da... Men tilbake til tema! Her er følgende synspunkter som jeg syns du bør ha... vis du skal svi av så mye penger... 1:- Cpu, du kan velge mellom 4000+ (san diego), 4400-X2, eller vis du vil ha det råeste..FX57....men det koster.... 2:- Ram:, OCZ PC-3200 EL-DDR Platinum Dual Channel 2048MB 3 harddisk: Seagate Barracuda 7200.8 300GB SATA 8MB Cache si den du har Nikon D70, (min far har det samme) så jeg vil da si at du trenger en stor HDD. 4: Hovedkort: allså du kan også velge Asus korte, men det DFi korte konge bra det å.. saken er, skal du klokke eller for det meste game... Ellerså kan du velge DFI ultra-D korte som da er litt billigere men gir lik ytelse, bare litt mindre funksjoner. 5: PSU så syns jeg du bør ha så mye, liker å ha en god å sterk psu Btw, imponerende CV Ellers så få du vurdere selv..! Endret 10. juli 2005 av Åsmund@ATi Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Ville nok ihvertfall vurdert annet HK og PSU, har hørt litt ymse om kvaliteten til DFI (om man ser bort ifra overklokkingsegenskapene). Og 520 watt er overkill. AtW Ok, ja lurte på om ikke DFI var mer rettet mot overklokkere. Noen gode forslag for et stabilt nForce4 SLI kort? Anngående PSUen har jeg skjønt det slik at man burde se på hvor mye strøm den leverer på 12v railen, og at 24A er et hyggelig tall å se her? 24A er jo et hygglig tall på 12V, men det er jo ikke nødvendig, ihvertfall ikke for et slikt oppsett uten klokking. AtW Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Til ditt bruk tror jeg dobbelkjerne kan være en fordel, men jeg har ingen erfaring med dobbelkjerne enda, så det er litt vanskelig å si noe sikkert.. 4400+ er nok det beste valget.. 2048ram må man vel nesten ha til det bruket, og 2x1024 er helt klart å foretrekke foran 4x512 på amd64 plattformen. Hovedkortet er overkill hvis du ikke skal overklokke, jeg ville heller tatt det billigste jeg kunne finne med nforce4 ultra chipset, evt. sli om du absolutt skal ha det , abre pass på at det har alle tilkoblingsmuligheter du trenger... Psu kan være litt overkill, men skal du ha et 7800 kort til er det nok ikke så veldig overkill... Når det kommer til HD, ville jeg ha kjøpt 2 heitachi 7K80 80GB sata2 disker med 8Mb cache og satt de opp i raid0... Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 Til ditt bruk tror jeg dobbelkjerne kan være en fordel, men jeg har ingen erfaring med dobbelkjerne enda, så det er litt vanskelig å si noe sikkert.. 4400+ er nok det beste valget.. 2048ram må man vel nesten ha til det bruket, og 2x1024 er helt klart å foretrekke foran 4x512 på amd64 plattformen. Hovedkortet er overkill hvis du ikke skal overklokke, jeg ville heller tatt det billigste jeg kunne finne med nforce4 ultra chipset, evt. sli om du absolutt skal ha det , abre pass på at det har alle tilkoblingsmuligheter du trenger... Psu kan være litt overkill, men skal du ha et 7800 kort til er det nok ikke så veldig overkill... Når det kommer til HD, ville jeg ha kjøpt 2 heitachi 7K80 80GB sata2 disker med 8Mb cache og satt de opp i raid0... Vil to 7200rpm disker i RAID 0 være raskere (og ikke minst stillere) enn en 74GB raptor? Sikler veeeeeldig på 4400+, men igjen, hadde vært fint om noen hadde no erfaring med daglig bruk av et sånt system, blir PCen mer responsiv, mindre "lagg" når flere programmer kjøres osv osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå