Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert operativsystem

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte for ikke så lenge siden en gammel bærbarpc(THOSIBA 300CDS)som jeg hadde tenkt til å bruke som en internett pc.

Da jeg hadde fått den formaterte jeg den men, etter det så får jeg ikke installert noe operativ system eller jeg anner i hvertfall ikke åssen jeg skal gjøre det?Virker ikke som det bare er å putte i en Windows 95 cd og så går det av seg selv....?:ermm:

Noen som har tips?

Takk på forhånd :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formaterte du den fra DOS? Har du en oppstartdiskett slik at du kommer i DOS? Hvis du har det, og en CD-driver (følger ofte med) for DOS kan du bare sjekke på CDen etter hvor .cab-filene ligger. Der ligger det nok også en SETUP.EXE eller INSTALL.EXE fil som du kan kjøre, så får du installert OSet.

Brukte denne metoden da jeg før installerte Win98 på diverse maskiner. Ser ut til å være veldig enkelt og greit. Kan være en fordel å kopiere hele mappa der .cab-filene og SETUP/INSTALL-fila ligger til c:\Windows\Win95 (eller annet sted) for da vil du sleppe at han ved senere anledninger spør deg om å sette inn CDen for å installere andre ting. :thumbup:

Lenke til kommentar

ok..

Ja jeg formaterte fra DOS , tror det hvertfall :roll:

Jeg skrev Format c på en commando linje eller noe.

Jeg fikk med 1 oppstarts diskett for windows 98, 1 cd som heter:"CD-ROM for gjennopprettelse av THOSIBA Notebook makiner og 1 diskett + cd som heter TOSHIBA Toold utilities cd- rom.

Det er det jeg fikk med....er det en av de jeg må bruke ?Eller hvem av de?

Vet ikke om noen side hvor det står litt skritt for skrittt åssen jeg skal gjøre dette?Har utrolig dårlig peil på koder... :p

Uansett...tusen takk :)

Lenke til kommentar

Last ned DOS 6.22 her (direkte link). Kjør filen på en maskin fra Windows mens du har en diskett uten viktig informasjon på. Når programmet er ferdig å kjøre vil du ha en oppstartsdiskett med CD-driver. Sett disketten i diskettstasjonen på maskinen du skal installere Win95 på, vent til den er ferdig å boote. Hvis alt går bra skal du komme i DOS (svart skjerm med hvit skrift, kommandobasert OS). Sett så inn Win95-CDen din. Skriv deretter inn "r:" (uten herme(")tegnene), det er der CD-stasjonen vil ligge (hvis alt har gått bra). Skriv "dir" for å se filene og mappene på rota ("bunnen") av CDen. Ligger det en fil med navnet "Setup.exe" eller "Install.exe", så skriv dette inn i ledeteksten for å starte installasjonen. Det kan hende at denne filen ligger i et underdirektori, da må du skrive "cd <direktori>" for å komme inn i ett slik direktori for å sjekke om filen ligger der, mens "cd.." vil føre deg ett direktori tilbake. Når du finner fila så starter du den ved å skrive inn navnet og trykke enter. Videre kan du følge guiden her.

Håper du forstår.. Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...