arildjr Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Jeg har fått kloa i en ganske grei server, men hvordan få utnytte den skikkelig? Serveren er en quad p3 xeon 700 mhz, altså 4 cpuer + den har 8 gb med ram. Hva bør jeg kjøre for å få skikkelig utnyttet den? Vurderer å kjøre windows 2003 i bunn på den og så installere vmware gsx server og så kjøre slackware oppå med vmware. Tenkte å sette domene på den og en liten lekeserver for web osv siden jeg får 50 mbit linje til den hjemme fra lyse nå. Lenke til kommentar
roac Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Serveren er en quad p3 xeon 700 mhz, altså 4 cpuer + den har 8 gb med ram. Vurderer å kjøre windows 2003 i bunn på den og så installere vmware gsx server og så kjøre slackware oppå med vmware. Det billigste alternativet fra Microsoft som du kan benytte deg av er vel Windows Server 2003 Standard. (Den støtter faktisk 4CPU). Evt så har du jo trial-versjoner, men det er noe herk å holde på med. PS! Du klarer ikke å skaffe meg en sånn server også? Lenke til kommentar
arildjr Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 jeg har lisens på både 2003 og vmware faktisk. De serverene der koster skjorta da kan sikkert kjøpe min, det er bare å betale godt nok....altså MEGET godt uansett, jeg bare lurer på hvordan jeg skal få trykka nok ut av cpuene så det faktisk svarer seg å sitte på en quad server. maskina støtter faktisk 6 cpuer, driver å prøver å få tak i et par til 8 gb ram på den er jo heller ikke et minus (8x1gb ecc reg) Lenke til kommentar
roac Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 uansett, jeg bare lurer på hvordan jeg skal få trykka nok ut av cpuene så det faktisk svarer seg å sitte på en quad server. maskina støtter faktisk 6 cpuer, driver å prøver å få tak i et par til Med 6 CPUer må du ha Windows Server 2003 Standard støtter bare 4 CPUer, dersom du skal ha flere må du ha Enterprise. Utnyttelse: Flere samtidige programmer og prosesser, samt programmer/tjenester som er laget for å unytte flere CPUer. Det jeg jobber mest med i den sammenheng er Microsoft SQL Server 2000/2005. Lenke til kommentar
arildjr Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 planen er å kjøre 2003 enterprise ja, sliter ikke windows med mer enn 4 gb ram forresten? skal ha gsx server oppå å innstallere slack for å kjøre noen linux applikasjoner samt firewall via linux. så blir det vel exchange som mail server tenker jeg. 2003'en blir stående som domeneserver for domenet mitt tror jeg.. Kanskje litt overkill å bruke quad maskin på dette, kunne sikkert klart meg bra med et bra dual p4 xeon maskin. Skal forresten sette opp 4x146 gb scsi i raid 5 på quad'en.. det burde vel duge, eller vil det være bedre med raid 1 og speile hele driten? r5 er vel i grunnen sikkert nok så lenge ikke mer enn 1 disk skulle ryke. Lenke til kommentar
arildjr Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 folding@home! og folding er? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 http://folding.stanford.edu/ Lenke til kommentar
roac Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Skal forresten sette opp 4x146 gb scsi i raid 5 på quad'en.. det burde vel duge, eller vil det være bedre med raid 1 og speile hele driten? r5 er vel i grunnen sikkert nok så lenge ikke mer enn 1 disk skulle ryke. Det kommer jo an på hva som er målet da, ytelse, diskplass eller feiltoleranse diskplass: Raid 0(ingen feiltoleranse) ytelse: Raid 0 (ingen feiltoleranse) feiltoleranse, ytelse: Raid 10 (lite diskplass) feiltoleranse, displass: Raid 5 Problemet til raid 5 er at skriveoperasjoner er vesentlig tregere enn på RAID 10. Lenke til kommentar
roac Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 planen er å kjøre 2003 enterprise ja, sliter ikke windows med mer enn 4 gb ram forresten? Info om minnehåndteringen til Windows, og støtte for mer enn 4GB ram finner du her: Memory Support and Windows Operating Systems. Og du må tydeligvis kjøre Windows Server 2003 Enterprise for å ha støtte for mer enn 4GB Ram. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Bare nysgjerrig; hvor har du fått kloa i denne kjekke saken? Gratis eller? Litt off topic: Har lyse 4 mbit jeg, er ikke 50/25 adsl2+ ? Lenke til kommentar
arildjr Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) kjøpte burken av et konkursrammet firma meget billig Lyse leverer 50 mbit ned og 25 mbit opp for i underkant av 1400 i mnd fra første september. Du kan bestille allerede nå.. Sjekk ut lyse.net så står det der Adsl2 er forresten kjedelig..inntil 24 mbit ned og 1 mbit ut så lyse sitt opplegg er en god del bedre. Edit: rota litt Endret 14. juli 2005 av arildjr Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Mulig avtalen med Lyse forbyr det, men hva med å leie den ut som spillserver? Kan du tjene litt penger på det også Lenke til kommentar
genstian Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 det er jo bare dumt og kjøre windows OG GNU/Linux. bruk heller bare GNU/Linux for da utnytter du den MYE bedre. du kan kjøre LAMPP(Linux, Apache, MySQL, Perl og PHP) og SFS(Samba, Stp og SSH) det skulle den greie Lenke til kommentar
Klette Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Eneste grunne jeg ser for å ikke kjøre linux på denne er vis du virkelig trenger exchange... Spørsmålet er om du er villig til å kjøpe windows server bare av den grunn.. Linux er jo kanon (kjører linux på alle serverene mine, funker flott) Lenke til kommentar
Uluen Skrevet 6. august 2005 Del Skrevet 6. august 2005 Det er noen år siden den serveren ble regnet som rask, jeg ville vel byttet den i en nyere dual. Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 jeg også, tror ikke en dual opteron har problemer med å banke den serveren, uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå