Gå til innhold

VHS -> DVDplate bare som backup

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kopiere mine gamle hjemmevideoer fra VHS til DVD-plater for backup.

Dette trenger ikke å kunne spilles av på dagens DVD-spillere, det viktigste er å beholde mest mulig kvalitet.

Senere har jeg tenkt å hente inn deler av opptakene fra DVDene for å sette sammen til en DVD-film som kan spilles på vanlige DVD-spillere.

Hvilket format bør jeg capture i for å unngå å miste noe kvalitet?

Alle de forskjellige MPeg-formatene bruker vel komprimering med tap av kvalitet, så de er vel ikke aktuelle for backup.

Er AVI ukomprimert?

Er 352x576 for mye eller for lite?

Hva mange "pixler" er dataene jeg får fra VHS-spilleren?

Jeg henter inn fra VHS-spilleren gjennom et sånt Pinnacle PCTV E100 TV-kort, med Composite eller S-video. Å bruke antenneinngangen er vel dårligere, tror jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest at VCD, som har ein oppløysning på 352x288 har omlag like bra kvalitet som VHS-opptak, men eg veit ikkje kva valg ein har for å capture frå VHS med tv-kort. Det vil kanskje vere lurt å capture med so høg kvalitet som mogleg, eller vanleg DV-kvalitet, om mogleg. Då mister du iallfall ikkje noko kvalitet.

Det meste av video du ser er komprimert, inkludert DVD-film, som er komprimert med MPEG2. AVI er eit samlebegrep som omfattar mange ulike komprimeringsmetodar, so det kan vere ukomprimert (om du nyttar t.d. HuffYUV lossless codec), men vil som oftast ikkje vere det. Trur ikkje du vil tene noko på å lagre ukomprimert (lossless), ettersom det krev mykje lagringsplass. Å lagre med DV-avi codec, eller MPEG2 med DVD-kvalitet, vil truleg vere bra nok, med tanke på at begge to er mykje betre enn VHS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...