Gå til innhold

Hvem her er speidere?

Håvard

Har du vært, eller er du speider?  

356 stemmer

1. 1. Har du vært, eller er du speider?

• Ja
      110
    • Nei
      246

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Litt gammel tråd dette her, men jeg synes at det er synd at det er slik mange her oppfatter speideren. Denne tråder inneholder meninger og usaklige innlegg som bare viser hvor forskjellige speideren er i forhold til hva mange her tror.

Du vet vel heller ikke hvordan speideren er over alt. Kanskje den faktisk er slik folk sier.

Jeg er selv medlem og har vær det i 6-7 år nå. Jeg er stolt over å være speider. Speideren må være noe av det mest geniale som jeg noen gang har vært med på.

Visste du at 1/3 av alle statsoverhoder har vært eller er speidere?

Tenk over dette! I speideren lærer vi utrolig mye. Blant annet om å ta ledelse, friluftsliv, samfunnsengasjement, kreativitet etc.

Ledelse lærer man hvis man tar en lederutdanning, friluftsliv kna man selv oppdage ved å gå en tur i skogen. Å være engasjert i samfunnet må man være, det er ikke noe man lærer seg, det samme gjelder kreativitet.

Det virker som at mange her tror at Speideren er veldig kristen. Dette er ikke tilfelle. Speideren er kristen, men det merkes nesten ikke. Dersom du går i speideren vil du nesten ikke merke noe til verken religion eller kristendommen.

Den er likefult kristen. Jeg tror ikke du melder deg inn i en muslimsk, militant gruppe for å lære deg kampteknikker. Selv om du merker fint lite til Islam.

I år arrangerte f.eks. Norges Speiderforbund landsleir (FRI:05). Det var en skikkelig kjekk tur. Tenk deg en ukes leir.

Tenk hvordan den hadde vært uten den kristne innholdet. Kanskje mye gøyere?

Du reiser samme med andre venner i speideren til et helt nytt sted sammen med 8220 andre spente speidere.

Høres ikke koselig ut med i overkant av 8000 svette speidere, som har ligget tett i teltene sine de tre siste nettene, og ikke har hatt mulighet for å vaske seg skikkelig.

Leirkomitèen har et kjempebra opplegg med veggavis, egen butikk, egen radio, kjempebra mat, topp program men samtidig fritid.

Så kult, de siler altså ut hva dere skal få lov å lese, høre på radio, kjøpe i butikken, gjøre på. Minner litt om Sovjet.

Blant høydepunktene var rollespillet "På flukt". Dette var et fysisk og psykisk rollespill hvor speiderne spilte flyltninger som skulle flykte fra Somalia til Norge. Rollespillet var svært realistisk og lærerikt.

Vel, det er det mange som gjør når de konfirmerer seg borgelig.

Se video her:

Video fra rollespillet (virker dessverre bare i IE)

Hvis de virkelig hadde hatt gud på sin side, hadde de nok fått filmen til å virke andre steder også.

Tenk over om dere vet hva dere snakker om før dere sier noe. Det er klart at noen har dårlige erfaringer med speideren, men det kan være uflaks, dårlige ledere eller f.eks andre speidere som ødela din opplevelse.

Det kan være det er vanlig at det er så kjipt, og at du bare har hatt veldig flaks.

De som skiver at de ikke har gått glipp av noe ved å ikke gå i speideren bør kanskje revurdere sitt utsagn?

Hvorfor det?

Lenge leve speideren!

5018945[/snapback]

Lenge leve meg. :)

Forresten, jeg kjeder meg grusomt her jeg sitter. Jeg har heller aldri vært med i speideren, selv om jeg var med dem å klatre en gang. Jeg falt ned.

EDIT: Jeg skjønner ikke denne nye quote-greien, dere får ha meg unskyldt.

Endret av sluffy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...