SupremeX Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) Halskjedet mitt (se bilde) har fått masse svarte flekker på seg, og jeg lurer på hvordan jeg kan rense det? Det er ekte sølv, siden jeg får utslett av juggel. Kan jeg legge det i varmt vann? Med Zalo i f.eks.? Noen som vet? Edit: Sånn rensemiddel ja, men det har jeg ikke for hånden akkurat nå. Endret 9. juli 2005 av SupremeX Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Har hørt at det skal funke å legge skittent metall i cola. Aner ikkje om sølvet kan ta skade av det tho'. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Har hørt at det skal funke å legge skittent metall i cola. Aner ikkje om sølvet kan ta skade av det tho'. Den drakk jeg jo såklart opp nettopp. Fungerer andre typer brus? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Antageligvis. Det er vel syra som tar knekken på skitten, og dei fleste brustyper er vel sure så det holder. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Du må bruke sånn sølvrens. Det er ikke skittent, men bare oksydert som det heter. Skal visst også funke å legge oppå et lag med aluminiumsfolie i varmt vann med none teskjeer salt (Samme prinsipp som de der silverstar greiene fra tv-shop bare mye billigere. Har funket fint på mitt sølvstasj. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 Hmm, nå prøvde jeg linken til Moltrez, men det skjedde ikke så altfor mye. Nå hadde jeg bare vanlig bordsalt da, så det var kanskje det som gjorde at det ikke skjedde så mye? Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hmm, nå prøvde jeg linken til Moltrez, men det skjedde ikke så altfor mye. Nå hadde jeg bare vanlig bordsalt da, så det var kanskje det som gjorde at det ikke skjedde så mye? Da maa du proeve en gang til, for dette er noe som virkelig fungerer! Gjoer foelgende: Ta et stykke alu-folie, den typen som man faar paa rull for aa pakke inn mat o.l med. Ikke frysefolie som er plastbelagt, men vanlig alu-folie. Brett foliestykket med den skinnende siden ut, og legg dette i et vannglass eller en kopp. PS: Det kan loenne seg aa bruke minst et 20X20cm stykke alufolie som du bretter sammen og banker flatt med haanden slik at det faar samme diameter som bunnen til koppen. Fyll kokende vann i glasset/koppen til det er ca. halvfullt. Tilsett saa et par spiseskjeer salt (salt som Jozo eller havsalt vil jeg tro er bedre enn mineralsalt), og vent til at saltet er opploest. Du kan bruke en plastpinne eller trepinne for aa faa dette til aa skje fortere. Slipp saa smykket ned i denne opploesningen slik at det blir liggende borti alufolien. Reaksjonen skal komme ganske umiddelbart, dvs. at oksyderingen skal forsvinne i loepe av noen sekunder. Bruk en pinne til aa vende smykket slik at hele smykket blir blant og fint. Skyll etterpaa smykket i varmt vann. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå