Gå til innhold

Første hund? hvilken er "enklest"..dagdrømmer

Anbefalte innlegg

Sitter og dagdrømmer....

Sliter av og til med å ha lite å gjøre, ensom osv, så har lyst på en hund.

Det blir nok ikke med det første, men i likhet med biler og mobiler, så dukker neppe nye raser opp hver mnd :)

Sliter med astma og er veldig rolig av meg, så trenger noe tilsvarende i en hund.

Liker veldig godt kos, lydighet, myk pels og vennlig innstilt mot barn/unge. Altså skal det ikke være en hund som er vanskelig å kontrollere og kommer overens med.

Fordel er selvfølgelig at hunden liker å bevege seg ute, i fjellet osv :)

noen som vet et estimat for hvor mye en hund vil koste i "drift"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå for en hund med myk pels, de med stiv pels er udigge å ta i... jeg har en golden retriever med digg pels, hvis du vil ha en sånn må du passe på å få deg en med myk pels, ettersom noen av denne modellen har eller får stiv pels etterhvert som de blir eldre :yes:

ellers er den utrolig snill og stille, ekstremt barnevennlig! :thumbup:

go for it!

Lenke til kommentar

Før du skal få tak i en hund er det mange ting du _skal_ tenke på før du skaffer deg..

For det første _MÅ_ du ta deg tid til å dressere hunden din, og du _MÅ_ ha kontakt med den, om den ligger på et rom/bur hele dagen er ikke dette lurt..

Har du sterk astma bør du ha en løsning der du kan lufte rommet til hunden din og vaske det ofte..

Du må ha hage der hunden din kan løpe fritt.. (Eller gå ofte lange turer - fjellet er en fin ting)

Du må også ha "råd" til å kjøpe mat, dette spørs jo ettersom vilken hund du har, om det er et svært monster som spiser kilovis med mat osv..

En hund krever _MYE_ stell.. Pelsen må børstes veldig ofte (om den har lang pels) Dusje den er også en fin ting, om den har lang pels må du klippe hårene så de ikke blir for lange og tunge (spesielt om det er vått(regn)) Neglene må trimmes. Visse raser har ofte for å få hår inni ørene (bare noen) så du må sjekke for betennelse og klippe pelsen der og.

En valp er søt, dette varer ikke lenge så du må bry deg _LIKE_ mye om hunden din selv om den er valp eller voksen - dette er viktig.

Det er mange flere ting du må vite før du skal skaffe deg hund..

Men jeg vil understreke at du har tid til å ha hund..

Ellers vil jeg anbefale engelsk - setter, de er noen ville kose hunder :) Ganske lydige og du bør ha den med på fjellet (spesielt når det er "fugle jakt" sesong så den får gjort i fra seg instinktene sine om du ikke jakter)

Takk for meg nå skal jeg ikke understreke flere ting :p

En hund koster ca 7000 om du kjøper rase hund.. Eller om du ikke får valp gratis..

Mat osv koster vel litt forskjellig, men om du oppsøker en kennel tør jeg å påstå at du får for billigere enn på butikk.

Lykke til med jakten, og tenk deg om før du kjøper en hund (Hunder er ikke sesong dyr)

Endret av lolminator^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg ville anbefalt en Labrador, de er litt lekene, de rett og slett elsker barn! og er veldig kosete også

men vis du er flink med hunder og får dressur på kan de bli veldig rolige,

Labrador har i tillegg en veldig fin og svart pels (du kan også "kjøpt" dem i hvit)

jeg har selv hatt 2 Labradorer, det er den beste hunden du kan få, etter min mening da :)

de er heller ikke så dyre i drift ;)

Endret av alex91
Lenke til kommentar

som sagt

jeg dagdrømmer egentlig litt.

Planen var å vente til studietiden var over, spare en god del penger. Ha fast bosted og grei inntekt. Så spare noen hundre tusen (vet det er vanskelig, men jeg er flink å kutte ned på unødvendige utgifter) så vurdere mulighetene.. :)

Er klar over at hunder ikke er som telefoner (bruk og kast)...men tanken på en firbent venn er veldig moro :)

Lenke til kommentar

Pluss at du får masse trim siden du MÅ lufte bikkja et par ganger om dagen uansett vær.

Man bør være glad i å gå tur. Det holder neppe med 5 minutts turer ut på parkeringsplassen. Hunder vil gjerne et stykke unna hjemstedet før de greier å gjøre fra seg.

Kan ikke la den pisse og drite inne. Det er ikke som katter. Ei godt dressert bikkje vil faktisk ikke tisse eller bæsje inne i det hele tatt, og går og holder seg og har det vondt i timevis for å ikke skuffe sjefen (deg).

Hunder er flokkdyr av natur, og alt etter gemytt, tar den en sjefsrolle ift deg og blir umulig å ha med å gjøre med mindre du tar overtaket. I de vanligste tilfellene ser den deg som den ubestridte flokklederen og underkaster seg. Men du må likevel behandle den riktig. Det finnes maaaaange bøker om hundehold og diverse regler man bør lære seg. Tante har vært hundefreak så lenge jeg kan huske har de hatt 1-2 hunder i huset, så jeg vet en god del om hvordan det er.

Man ser dessverre altfor ofte at hunder blir satt ut i skogen eller forlatt for å dø, når eieren ikke er interessert lengre eller drar på lange ferieturer.

Du kan ikke bare stikke på en toukers interrail tur spontant sammen med venner, uten å ha omplassert hunden først i en kennel, som igjen koster penger.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Dverg dax! :D

Grunnen til at jeg tipser om en sånn er jo for jeg har en selv :p

Men den er snill, liker å være ute (er jo en jakthund sies det:P)

Du må være hard med den når den er valp, slik den blir lydig. Vi var nok ikke harde nok :p

Lenke til kommentar

Hva med en liten dvergpuddel. Jeg har astma, men denne karen har jeg delt seng med i en uke snart!no problemos at all:)

edit: astma og allergi!!! jeg vet han ikke er så søt på det bilde der, men når han ser på deg med de store mørke øynene er du solgt.

Endret av Hanne:)
Lenke til kommentar

Les litt på www.canis.no

De har også en hundeguide og masse informasjon. Du kan også teste deg selv slik at du ser hvilken rase som passer deg.

Så når du har gjort det bør du velge deg ut noen raser som du tror passer og bli medlem i de forum som raseklubbene har .D

Når du har gjort dette kan du begynne planlegging av å få hunden i hus.

"ikke skyt hunden" av Pryor er en bok du MÅ lese.

Selv har jeg valgt amerikansk bulldog, men tror ikke det er rasen for deg.

Når det gjelder pris på hund varierer dette enormt. Min koster 15k for en valp + masse ekstra utgifter.

Men en hund er ikke så dyr som mange skal ha det til. Alt spørs på deg og hvordan du velger å gjøre ting. Selv satser jeg på råforing og dette betyr ca 500 kroner i mnd på en 40-45 kgs hund.

Men hunden er dyrest i starten. Kurs koster penger +++ Tipper du svir av en 40k de førse året. Men etter det er kostnadene mye mindre .D

Lykke til med valg av hund .D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...