Gå til innhold

Noen som var på FRI:05?

Håvard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var der jeg, liker å kalle det Stalag 05, men bortsett fra det så var det gøy.

På flukt var det beste, limer inn det jeg skrev for noen utenforstående på et annet forum(beklager alle skrivefeil, dere skjønner det sikkert allikevel) :

Vi i familien Hassan begynte med å sjekke oss ut fra leirområdet, så gikk vi noen få hundre meter til vi var kommet til det stedet der vi skulle bygge oss hus av en presenning og noen planker, alle med litt vett i det vesle hodet sitt skjønte at det ikke var der vi skulle sove uansett. Mens vi ventet på å bli jaget derfra kom det en jævelunge fra en annen familie og prøvde å ta en av sekkene våre, en av oss satte seg på ham, så teipet vi sammen hendene hans og prøvde å selge ham. Beklageligvis kom familien hans og reddet ham, og rett etter det militsen som jaget oss bort fra området og inn på en utrolig kjiip etappe med mye oppoverbakke i myrterreng. Etter å ha gått i evigheter (en times tid) kommer vi fram til noe som skal bli en Røde Kors leir ved navn Camp No Hope. Der har noen i familien vår rukket å bli ekstremt skvetne, noe som førte til at halvparten av alle som var til stede løp langt opp i skogen fordi noen hørte en kvist knekke (måtte de brenne i helvete). Etter noen minutter nervøs venting kom guiden vår tilbake til oss og sa at det ikke var her vi skulle være, så vi gikk feil enda en gang før vi endelig fant rette veien til Mogadishu, vårt neste mål. Mens vi rota oss opp helt feil vei kastet vi oss ut i skogen et par ganger pga. biler, nok en gang helt unødvendig. Da vi kom fram til Mogadishu fikk vi beskjed om at vi måtte skaffe 12 separate skjemaer utfylt med stempler og underskrift for å slippe ut igjen, dette var den store moralknekken. Vi satte modig i gang, og i stekende varme gjorde vi noe så sjeldent som å stå i kø, og fylle ut papirene i kø. Etterhvert ble vi hentet inn til tollen, som tømte sekkene våre utover gulvet og tok fra oss alt som var praktisk eller gøy, deriblant toalettmapper, spisebestikk og MP3 spillere. Så gikk vi drittlei og satte oss ved et av "kontorene" for å vente på at det skullle skje noe.Etterhvert gikk noen av oss lei ventinga og stjal en pringlesboks og en smågodtpose fra et av kontorene, på dette tidspunktet begynte folk å bli desperate etter mat... Etter litt mer venting fikk vi gå, og med på lasset fikk vi en ny guide (den gamel stakk av med presenningen vår) og et ferdigoppskjært brød, det er de beste tørre brødskivene jeg noengang har smakt... Så vandret vi mot "Yemen" hvor et av familiemedlemmene våre brøt pga. kraftig allergi, og grensevaktene ventet utålmodig på å få trykke oss ned i gjørma.

Kort oppsummering av grensepost:

Armhevinger med sekk på ryggen, kjefting, håpløse spørsmål, forhandling om bestikkelsesbeløp.

Etter dette trodde vi var trygge, men den gang ei, en ny og myye strengere grensepost ventet etter 100 meter...

Kort oppsummering av andre grensepost:

alt opphøyd i forhold til hvor mye penger og hvor mange falske pass du er i besittelse av, vi slapp unna med å betale 50 Game Dollars for falske pass og et til sammen ukjent antall armhevinger. Og MASSE KJEFTING!

Vakt:Do you know how much I care about you?

Meg: Nothing (sir)

Vakt: Do you know how much I care about you?

Meg: Nothing (sir)

Vakt: Thats Right (smågliser litt og tasser videre til nestemann)

Etter å ha løpt som idioter etter å ha kommet gjennom grensepost 2 så kom vi omsider tilbake til Camp No hope hvor vi bble medisinert med Soyaolje og en knott, fikk en liten pose ris på deling til hele familien og et uvisst antall ventetimer (jeg sov meg gjennom det)

Plutselig våkner jeg av at folk har begynt å snakke rundt meg og noen pakker, så jeg begynner å pakke jeg også, angrep på leiren, vi må flykte, kl er mellom 0000 og 0200, så det er faktisk mørkt. Vi pakker sammen, får en ny guide og begynner å gå oppover grusveien, nå på vakt overfor grensevakter som er ute etter å sette oss tilbake til grensen. Billys, familien løper til skogs og alle gjemmer seg som best de kan, jeg setter meg i en lite grøft oppe på en stein. Bilen stopper opp rett ved oss, og vaktene kommer ut med lommelykter, lyser litt rundt seg og begynner å trekke inn i bilen igjen. så begynner de å rope ut om hvor godt de skal ta vare på oss med omtrent disse ordene:

Come out refugees, we will feed you, and give you water and good shelters

På dette tidspunktet klarer jeg ikke lenger å dy meg, jeg roper ut:

UP YOURS!!!

Vaktene blir sure og går inn i skogen med lyktene sine, de finner 2/3 av familien og stiller dem opp på veien og begynner å skal straffe den som skrek til dem (jeg, som ligger trygt og godt 4 meter unna oppstillingen), de truer med å kjøre alle sammen tilbake til grensa (ca 2km) , men finner ut at de skal heller ta noen andre flyktninger som kommer, så de lar dem løpe. Jeg reiser meg og går etter at fire andre idioter har tråkket på armen min og bilen er borte. Etter litt mer spasering står vi i kø til Oslo Politikammer, der slipper vi gjennom og må fylle ut et skjema med fingeravtrykk og mye moro før vi blir guidet til "Tanum Transittmottak" i et sandtak, der begynner ca 8 timer med stusslig venting og matmangel... I løpet av tiden vi var det så bygde jeg og en til et sandslott sammen med noen bergensere, og familien var inne hos UD på intervju om asylsøknad. Vi fikk ikke asyl selv om vi var jaget av vår egen regjering, men når de anså oss for å være ferdige fikk vi mat, og etter det gikk vi slitne, møkkete, sultne og fornøyde tilbake til leiren.

På Flukt var rett og slett det morsomste jeg gjorde på hele leiren, noe av det morsomste jeg har vært med på, selv om de kanskej kunne utnyttet grensevaktprinsippet litt bedre.

Lenke til kommentar

Var der jeg. grei leir, var ikke med på det dertre på flukt-opplegget, er rover. bra vært though, var jo tiltak bare å ekstistere.

Kjekt med svenskegrensen så nærmt, var vel over der to-tre ganger for å kjøpe brus og snop. gikk med 3 brett bokser under leiren :D.

Lenke til kommentar

Jeg var der ^^, men takket være de småfeite drittungane i troppen så måtte jeg gå på rollespillet Hjem Igjen. Der var det bare å gå og veeente.. Vi ventet faktisk over 3 timer på å få vann til tørrposene med mat den kvelden. I tillegg så var det b-rovere som fikk roller så jeg kan vel ikke si at prestasjonene var på topp der ;)

Ellers så var jo leiren preget av køer. Men det var en bra leir ellers. Kewlt med Kristian Valen på åpningsjovvet :p

Lenke til kommentar
Det var ikke en kristen-leir men en speider-leir! :ermm:

speiderne er en kristen organisasjon, altså er jesusleier en relativt riktig uttalelse!

Etter som jeg har skjønt så er det vel bare KFUK/KFUM (kristelig organisasjon for unge kvinner/menn) som er kristene da.

NSF (Norges speiderforening) er ikke kristen... spess ikke vår speidergruppe! :p

Lenke til kommentar
ER i KFUM, kan ikke si at vi i er så spesielt kristne at det gjør noe... I allefall ikke vi største i troppen, men noen av sutreungene er det da. Dog, NSF suck anyway, KFUM er større og rikere  :p

KFUM/K skal vel inn under NSF snart uansett.

BTW: Lillehammer KFUK er noen jævler til å pyrre :love:

Endret av Icedude
Lenke til kommentar

speiderne er en kristen organisasjon, altså er jesusleier en relativt riktig uttalelse!

Etter som jeg har skjønt så er det vel bare KFUK/KFUM (kristelig organisasjon for unge kvinner/menn) som er kristene da.

NSF (Norges speiderforening) er ikke kristen... spess ikke vår speidergruppe! :p

Du glemte frelsesarmens speidere som ligger under NSF. :yes:

Lenke til kommentar

Det finnes flere typer speider organisasjoner.

Man har bl.a. NMU (Norges Misjons Ungdom, Del av Misjonskriken der jeg tillhører), MS (Metodist kriken) , KFUM (kristelig organisasjon for unge kvinner/menn) og NSF speidere ("rene" speidere). Sikkert flere også som jeg ikke kommer på i farten.

Ihvertfall, NMU, MS og KFUM har et kristelig syn og driver en kristelig preget speider i form av andakter og forkynning.

disse "rene" speiderene er ikke tilknyttet noe kristelig organsisasjon, altså de driver det kun for speidingen.

Fri05 som altså er en landsleir, så er alle speiderkorpsene som er under NFS, norges speider forbund, så og si alle korps, er invitert. Man kan også ha Korpseleir ( Bare NMU speidere eller bare MS speidere), man kan ha Regional leir (Bare eks NMU speidere fra en region, eks Sørlandet ) eller fylkes leir der alle speiderkorpsa i hele fylket samles.

Det er det jeg vet/har forstått fra min bakrund i NMU... Føl fritt til å korigere meg.

Noe mer klarhet nå?

Lenke til kommentar
Det finnes flere typer speider organisasjoner.

Man har bl.a. NMU (Norges Misjons Ungdom, Del av Misjonskriken der jeg tillhører), MS (Metodist kriken) , KFUM (kristelig organisasjon for unge kvinner/menn) og NSF speidere ("rene" speidere). Sikkert flere også som jeg ikke kommer på i farten.

Ihvertfall, NMU, MS og KFUM har et kristelig syn og driver en kristelig preget speider i form av andakter og forkynning.

disse "rene" speiderene er ikke tilknyttet noe kristelig organsisasjon, altså de driver det kun for speidingen.

Fri05 som altså er en landsleir, så er alle speiderkorpsene som er under NFS, norges speider forbund, så og si alle korps, er invitert. Man kan også ha Korpseleir ( Bare NMU speidere eller bare MS speidere), man kan ha Regional leir (Bare eks NMU speidere fra en region, eks Sørlandet ) eller fylkes leir der alle speiderkorpsa i hele fylket samles.

Det er det jeg vet/har forstått fra min bakrund i NMU... Føl fritt til å korigere meg.

Noe mer klarhet nå?

Kan være riktig det...

Jeg kan ikke så veldig mye om det shø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...