kns Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Prøver å koble til en OsX-formattert Lacie-disk, via firewire, til en pc som kjører XP Pro. Ved tilkobling "våkner" disken, men derimot kommer det ingen beskjed om "new device found", slik det pleier. XP oppdager den ikke automatisk, og jeg klarer heller ikke sette den opp manuelt. I listen over enhetene som er tilkoblet eksternt til pc'en , ser jeg disken, men den dukker ikke opp som en ekstern drive i f. eks. My Computer. Kan dette ha med at det er en mac-formattert disk? Kan programmer som MacDrive eller Macopener brukes til å fikse dette problemet? Evt andre løsninger? Hadde satt veldig pris på hjelp, står litt fast her... Lenke til kommentar
roac Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Kan dette ha med at det er en mac-formattert disk? Kan programmer som MacDrive eller Macopener brukes til å fikse dette problemet? Evt andre løsninger? Hadde satt veldig pris på hjelp, står litt fast her... MacOS X er basert på BSD i en eller annen variant (om jeg ikke husker helt feil), så da skulle det forundre meg stort om filsystemene på den disken er støttet. Men, om alt er som det skal være, skal du få se partisjonene (uten å kunne lese innholdet riktignok) dersom du gjør følgende: Høyreklikk My Computer | Manage | Disk Management Dersom disken skal fraktes mellom MacOS X og Windows kan det være fordelaktig å bruke et filsystem som begge OS håndterer. Og det fikk meg til å lure på om MacOS X støtter NTFS... MacDrive og MacOpener har jeg ingen kjennskap til. Lenke til kommentar
kns Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) Macopener og Macdrive er programmer som kjøres på pc'en, og som lar Windows aksessere innholdet på en mac-hd. Har brukt Macopener en gang tidligere, da jeg skulle kopiere en stor fil fra en kompis sin bærbare mac. Kjørte da Macopener på pc'en, koblet laptopen til via firewire, og dermed kom den opp som en egen stasjon i My Computer. Det er jo egentlig det samme jeg vil gjøre nå, med å koble til en OsX-formatert ekstern hd, så jeg tenkte kanskje disse programmene ville kunne gjøre nytten. Framgangsmåten du forklarer funker nok for å se partisjonene, men jeg vil riktignok lese og kopiere innholdet. Det må jo la seg gjøre? Endret 9. juli 2005 av kns Lenke til kommentar
roac Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Framgangsmåten du forklarer funker nok for å se partisjonene, men jeg vil riktignok lese og kopiere innholdet. Det må jo la seg gjøre? Da vil jeg tro, men vet ikke, at MacOpener eller tilsvarende vil fungere. Lenke til kommentar
kns Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Ja, jeg vil egentlig også tro det..Hm, får prøve igjen. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå