Gå til innhold

Canon IXUS med E18

Anbefalte innlegg

Jeg plages med den fryktede E18 på mitt nærmest ubrukte Canon IXUS V2.

Kameraet skrudde seg plutselig av første gang rett etter at jeg kjøpte det og viste "E18" i displayet. Jeg tenkte ikke noe over det - selv en mobiltelefon har avansert programvare og kan henge en vakker dag.

Etter at jeg nå har tatt et par hundre bilder med kameraet oppstår denne feilen oftere og oftere! Nå hjelper det ikke alltid å skru kameraetav og på igjen heller, for det viser bare "E18" med en gang og skrur seg av igjen.

Noen løsning på dette?

Det er horder av folk som har samme problem med alle varianter av IXUS. Rart om Canon ikke har kommet med noen uttalelse om problemet...

http://homepage.eircom.net/~e18/

http://search.dpreview.com/forums/search.a...8%22&forum=1010

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: jolly på 2002-07-28 19:32 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: jolly på 2002-07-28 19:32 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt IXUS V2 kan i mange sammenhenger henge seg opp og skru seg av. Da står det bare E18 i hjørnet på LCD displayet...

Det finnes mange varianter av problemet. Noe som går igjen er at åpner/lukker mekanismen på linsa henger seg opp slik at det ikke går an å skru kameraet hverken av eller på. Dette har ikke hendt meg, heldigvis!

Mitt kamera henger seg opp både når jeg blar i bilder jeg har tatt og når jeg tar bilder. Helt håpløst av Canon å ikke komme med en innrømmelse av problemet og en evt. løsning på det! Virker som alle modeller har dete problemet. Jeg har tatt kanskje 2-300 bilder og behandlet kameraet som et spebarn.

Skrev en eMail til [email protected] elns, men de har ikke gitt lyd fra seg. Noen andre som har erfaringer å komme med?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Hadde akkurat mitt Digital Ixus (første modellen...) til reperasjon, da CCD-brikken hadde begynt å tulle. Jeg pratet med verkstedet, og de kunne fortelle at de samtidig hadde skiftet objektivet, eller noe sånt (har ikke særlig peiling på de tekniske aspektene her!), da det var en defekt på dette. Det var visst noe magnet-greier som var løst, og dette kunne føre til en såkalt E18-feil, sa mannen på verkstedet. Med andre ord så er det en fysisk feil med kameraet som fører til at denne feilen oppstår, og han sa at dette gikk på garantien, på lik linje med CCD-brikken. Mitt tips vil derfor være å gå tilbake til butikken med kameraet, og levere det til reperasjon. Forklar situasjonen, og at det sannsynligvis er objektivet det er noe galt med, så blir feilen sannsynligvis oppdaget på verkstedet. Hvis kameraet er kjøpt etter 1. juli så kan man forøvrig kreve å få et helt nytt kamera, i stedet for å få reparert det gamle, jf. ny forbrukerlov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...