Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Alle vet at hvis man zoomer for mye får man slike stygge firkanter. Jeg lurer på om det finnes noen programmer som gjør at du kan zoome mye inn, og samtidig gjøre bildet like fint? Feks hvis man skal zoome inn på en detalj på et bilde. Er ikke så god på bilderedigering, så det må være lett. Lenke til kommentar
jangul Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Dessverre. Minstebitene i et bilde, er disse firkantene som du kaller det. Du kan med andre ord ikke hente fram informasjon som ikke allerede finnes i bildet. Du kan likevel jukse litt, med såkalt interpolering. Det vil si at programmet lager nye, mindre firkanter, på bakgrunn av de som allerede finnes der. Programmet må da gjette seg til hvordan grensen mellom de store firkantene egentlig var. Det klarer det naturligvis ikke alltid like bra. Så dersom du f.eks. ønsker å forstørre opp et utsnitt av et bilde, men unngå at utskriften får disse firkantene, kan du bruke interpolering. Men bildet vil se uskarpt ut, ettesom det egentlig ikke inneholder mer informasjon en det opprinnelige. Det vi også være større m.h.t lagringsplass, ettersom det inneholder flere bildepunkter. Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Jeg brukte denne gratis pluggen til PS. Du kan jo ta en titt å se om det er noe for deg her. Legger ved bilde som jeg zoomet i 2x, synes ikke den er så gal jeg. Endret 15. juli 2005 av paalwa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå