Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) hvorfor stikker veps mennesker når de dør av det? vet de ikke det at de dør av det noen gode vitenskapsfakta her? ja ser nå at den er feilposta;)vis noen admin stikker hodet innom kan dere da flytte den til riktig post? Endret 9. juli 2005 av KRAFortune Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) Dette burde vel kanskje vært i forumet for vitenskap... Uansett, vel, jeg har ikke så mye peiling på veps så jeg vet ikke. Men veps stikker som oftest kun i selvforsvar. Men om den vet at den dør eller ikke, vet jeg ikke. Har aldri spurt den. Men den vet det vel sikkert ikke... Edit: Søkte litt, og fant dette utsagnet: Er det grunn for å være så redd veps som mange av oss er? - Egentlig ikke. Vepsen stikker bare hvis den føler seg truet, men kan selvsagt være litt uberegnelig. Det beste er å sitte i ro. Hvis du begynner å slå etter vepsen, blir den hissig og stikker hvis den får anledning. Det er den eneste måten den kan forsvare seg på. Men om den vet at den dør av det, fant jeg ikke noe svar på... Endret 9. juli 2005 av Nevnarion Lenke til kommentar
Even. Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Vepser har vel rimelig dårlig hukomelse, jeg mener det er jo ikke akkurat plass til noen giganthjerne oppi det lille hodet og derfor glemmer de sikkert at de har sett det skje med andre veps og i tillegg er de sikkert ganske nysgjerrige på hva den spissen på ræva er og får lyst til å prøve den. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) og i tillegg er de sikkert ganske nysgjerrige på hva den spissen på ræva er og får lyst til å prøve den. Ahahaha :!: Den skal i signaturen min viss du ikke har noe i mot det Endret 9. juli 2005 av tørrfisk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 hehe ja;)mmm men må vel være en bedre forklaring vel;P,,,mange store dyr som har hjerne som en peanøtt liksom Lenke til kommentar
Even. Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 og i tillegg er de sikkert ganske nysgjerrige på hva den spissen på ræva er og får lyst til å prøve den. Ahahaha :!: Den skal i signaturen min viss du ikke har noe i mot det Værsågod Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Og så fant jeg dette på et forum: Dersom brodden ikke sitter igjen, kan vepsen stikke flere ganger. Det er BIENE som dør etter ett stikk. De har mothaker på brodden som gjør at den blir sittende igjen, og hele giftposen følger med. Når man fjerner brodden er det viktig å ikke klemme på den vesle posen, for da sprøyter man inn mer gift! Hm, ok... Min etterforskning fortsetter. For nå ble jeg nysgjerrig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Og så fant jeg dette på et forum:Dersom brodden ikke sitter igjen, kan vepsen stikke flere ganger. Det er BIENE som dør etter ett stikk. De har mothaker på brodden som gjør at den blir sittende igjen, og hele giftposen følger med. Når man fjerner brodden er det viktig å ikke klemme på den vesle posen, for da sprøyter man inn mer gift! Hm, ok... Min etterforskning fortsetter. For nå ble jeg nysgjerrig. hmm interessant;)nå blir jeg enda mer redd for veps da de kan stikke flere ganger;P vet egentlig ikke hvorfor jeg løper ut av rommet med en gang en veps kommer inn sikkert den gangen jeg var liten at en veps stakk meg en gang;P liten mani fra barndommen er jo livredd veps liksom;) Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Det er til det felles beste om vepsen stikker når den føler seg truet. For når vi er redde for veps, så vil vi heller ikke prøve å ta vepsebolet (tror de). Dermed ofres individer for bolets beste. Det er uansett bare noen få veps som skal forplante seg, så det har lite å si om noen av de andre blir borte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Det er til det felles beste om vepsen stikker når den føler seg truet. For når vi er redde for veps, så vil vi heller ikke prøve å ta vepsebolet (tror de). Dermed ofres individer for bolets beste. Det er uansett bare noen få veps som skal forplante seg, så det har lite å si om noen av de andre blir borte. ja men veps må da ha en vilje til å leve de også trodde alle planter og dyr VIL leve Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) Tror du er inne på noe der ZLatzman. Er ikke alle levende vesner som har en like sterk vilje til å leve som mennesket tror jeg. Noen insekter fks. lever bare noen timer, kun for å få forplante seg og føre slekten videre. Endret 9. juli 2005 av Nevnarion Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Det er til det felles beste om vepsen stikker når den føler seg truet. For når vi er redde for veps, så vil vi heller ikke prøve å ta vepsebolet (tror de). Dermed ofres individer for bolets beste. Det er uansett bare noen få veps som skal forplante seg, så det har lite å si om noen av de andre blir borte. ja men veps må da ha en vilje til å leve de også trodde alle planter og dyr VIL leve Jeg tror ikke veps i det hele tatt skjønner at den lever. Den bare gjør det den gjør, og det å forsvare bolet er en av de tingene. Mennesker må ikke glemme at vi er nesten alene i å kunne tenke på oss selv som et vesen likt de andre. Vi har også en 'bevissthet', de aller fleste dyr lever på instinkter. De vurderer ikke hva de skal gjøre. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Mange innsekter og primitive dyr går stort sett bare på autopilot og blir drevet av instinkt. Vepsene forsvarer bolet til døden, maurene forsvarer tuen osv. Tviler egentlig på at de fleste dyr forstår livet bla. elefanter driver jo å dytter og prøver å løfte opp døde medlemmer av flokken og fluer og slikt viser heller ikke særlig livsglede. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) så hvorfor stikke i selvforsvar da:P vis man ikke har en vilje til å leve liksom? Endret 9. juli 2005 av KRAFortune Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) så hvorfor stikke i selvforsvar da:P Vel, ikke akkurat i selvforsvar kanskje, men mer for å forsvare bolet... Er vel mer med at instinktet er sånn. Slår du etter en veps så "slår" den tilbake, det går automatisk. Så fant jeg dette: http://www.toyen.uio.no/ekle_kryp/krypene/...ymenoptera.html Det er uansett bien og ikke vepsen som dør av å stikke. Vepsen er udødelig .....ehm...nesten Endret 9. juli 2005 av Nevnarion Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Kamikaze-pilotene døde også da de anngrep. (ironisk nok brukte de hjelm...) Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 KRAFortune: Se på et vepsebol som et "individ", denne består av mange vepser som både henter mat og forsvarer seg. Ideen(om du vil) er at om de mister en veps så gjør ikke det noe, derfor er det bedre at en veps ofrer seg for resten av "stammen" og for stoppet en eventuell fare, i stedet for at hele bolet blir angrepet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 KRAFortune: Se på et vepsebol som et "individ", denne består av mange vepser som både henter mat og forsvarer seg. Ideen(om du vil) er at om de mister en veps så gjør ikke det noe, derfor er det bedre at en veps ofrer seg for resten av "stammen" og for stoppet en eventuell fare, i stedet for at hele bolet blir angrepet. jeg skjønner hva man mener men er allikavel ikke helt enig tror ikke det er derfor en veps stikker et menneske vi vet da ikke hvor de bolet til den vepsen er og hva får en veps til å tenke så langt "nå stikker jeg den personen så han kanskje ikke angriper bolet mitt" den forklaringen strekker ikke for meg før jeg får et vitenskapelig dokumentert bevis på at det er derfor en veps stikker Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 KRAFortune: Se på et vepsebol som et "individ", denne består av mange vepser som både henter mat og forsvarer seg. Ideen(om du vil) er at om de mister en veps så gjør ikke det noe, derfor er det bedre at en veps ofrer seg for resten av "stammen" og for stoppet en eventuell fare, i stedet for at hele bolet blir angrepet. jeg skjønner hva man mener men er allikavel ikke helt enig tror ikke det er derfor en veps stikker et menneske vi vet da ikke hvor de bolet til den vepsen er og hva får en veps til å tenke så langt "nå stikker jeg den personen så han kanskje ikke angriper bolet mitt" den forklaringen strekker ikke for meg før jeg får et vitenskapelig dokumentert bevis på at det er derfor en veps stikker Vepser "tenker" ikke, de gjør alt ut i fra innstinkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå