Gå til innhold

Batteri som lades ut

tolk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det kan ikke være mulig, det går jo strøm gjennom hovedkortet når maskin din står på...

hvilket hovedkort har du?

Har aldri hørt om noe lignene, hvist batteriet taes ut av hovedkortet i 60sec, tror jeg det er, så resetes biosen.

Du kunne kanskje prøve det.

Men en viktig ting, er du sikker på at det er batteriet?

Lenke til kommentar

Njaa, har vært borti noe av det samme en gang trur jeg, nuppa ut batteriet fra en gammel pc til en kamerat, og satte det inn igjen etter en stund. Etter det har klokka i windows reset'a seg etter hver boot.

Lenke til kommentar

Har ikke vært borti at batteriet på et HK blir lada ut, og jeg har vært borti en del pcer, dette høres ut som et litt værre problem, kanskje det batteriet må byttes ut, tror jeg ville undersøkt litt mer om det er batteriet.

Lenke til kommentar

Batteriet på HKet lades veldig sjeldent ut, men det kan skje. Mest sannsynlig er det heller dårlig forbindelse mellom batteriet og sokkelen den sitter i på HKet ditt. Men det trenger ikke være batteriet i det hele tatt. Hvorfor mistenker du at det er batteriet? Får du starta PCen?

Lenke til kommentar

pc`n ville en dag ikke starte. Det var helt dødt når vi trykket på startknappen. Vi byttet da batteri på hovedkortet uten at det hjalp. Tok dette batteriet ut etter tre dager og målte det til å være tomt. Kjøpte nytt som jeg målte før innsetting til 3,2 Volt. To døgn etterpå er dette batteriet også tomt, måles til 0 Volt.Pc`n sarter opp i 4 sekunder når jeg setter powerknappen på 1 , så slokner alt. På hovedkortet står det K7S5A.

Lenke til kommentar
pc`n ville en dag ikke starte. Det var helt dødt når vi trykket på startknappen. Vi byttet da batteri på hovedkortet uten at det hjalp. Tok dette batteriet ut etter tre dager og målte det til å være tomt. Kjøpte nytt som jeg målte før innsetting til 3,2 Volt. To døgn etterpå er dette batteriet også tomt, måles til 0 Volt.Pc`n sarter opp i 4 sekunder når jeg setter powerknappen på 1 , så slokner alt. På hovedkortet står det K7S5A.

K7S5A, har faktisk et sånn hovedkort hengende på veggen her, fra en tidligere multicom-maskin. R.I.P. :cool:

Men uannsett, syns det virket veldig rart at den skulle greie å tømme et slikt batteri så raskt. På mitt A7N8X-E HK så har jeg ikke byttet batteri på flere år. Slike batterier skal jo også vare ganske lenge.

Er det mulig at det nye batteriet du satte i kunne vært dårlig i utgangspunktet, og når det da har kommet inn i maskinen så hadde det dødd helt ut?

Lenke til kommentar

At det nye går tomt etter et par dager er jo litt spesielt ja, om du er sikker på at det ikke var gammelt det også da...

Men etter og ha sett litt på nett, ser jeg at du langt i fra er alene om å ha dette problemet på akkurat K7S5A. Det ser rett og slett ut til og være en issue på disse kortene. Noen mister bare bios innstillinger, andre tømmer batteriet. Ser ikke ut til og være noen lettvindt fix (folk har byttet både batteriet og cmos chipen, uten at det har hjulpet.)

Problemet skyldes jo at strømmen går et eller annet sted den ikke burde gå, så hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd og sette inn nytt batteri, og koble fra alle enheter inkl psu og se om problemet fortsetter. Dette er jo en litt tidkrevende prosess da men, fortsetter batteriet og tømmes er det jo HK som er defekt.

Søl med sølvholdig kjølepasta kan forresten også skape slike problemer.

Jeg ser at noen mener det på akkurat ditt hk er selve printkortet som er dårlig, så det oppstår strømlekasjer mellom lederbaner. Hvis det er tilfelle bør nok også ditt hk få plass på veggen, som jo Explorer har valgt og bruke det til ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Takk for kjempegode tips.

Jeg har maskinen pip åpen og kobler fra og måler alt jeg kan.

Angående batteri. De nye batteriene hadde holdbarhet til september 2007 og ble sjekket før innsetting.

Angående strømforbruk:

jeg kobler alt ifra på hovdkortet, 3x HDD 2x CD/DVD diskettstasjon og PSU.

Har forresten prøvd to PSUer

Tar ut batteriet og kobler på instument for OHM måling

på tomt H kort ingen utslag(ikke noen strømforbruker)

kobler 3x hdd til HK fortsatt ingen strømforbruker

kobler en CD til HK fortsatt ingen strømforbruker

kobler nok en CD til HK nå trekkes strøm (motstand 3.5 mega ohm)

tar denne vekk igjen

kobler på diskettstasjonen denne trekker også strøm (3.5 megaohm)

Dette er rart . En CDrom og en diskettstasjon belaster batteriet.

Selv om jeg kobler disse bort vil ikke maskinen starte.

Når alt er koblet fra på HK kun psu er koblet til så går viftene i 4 sekunder når psu bryteren settes på.

Her blir det nok mye veggpryd.

Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i å vite "alt" om HKet ditt så kan du lese denne guiden. Guiden sikter til en annen guide som du kan finne her. Det ser ut som noen har fått det til med denne guiden (den andre). Er selvfølgelig litt stress, men ser ut som du har lyst til å få dette til (med tanke på alt du har testa ut). Kanskje verdt et forsøk?

Si ifra hvis du gidder å prøve og får det til.. Lykke til! :thumbup:

Fra den andre guiden står det om problemet at:

"If the voltage is around 1.7V to 1.75V for the 735: There never seems to be a problem.

If the voltage is 1.8V to 1.85V, some (few) boards can have the problem.

When the problem happens, it is often only present at specific 735 chip temperatures. It is not just when the 735 is too hot, or just when too cold. It seems to happen when the 735 is in a range of temperatures.... If it's cold, it's OK, if it's hot, it's OK. In the middle, it's no good!"

Endret av gunnard
Lenke til kommentar

Takk for god og viktig guiding.

Det jeg heller til nå er en eller annen kortsluttning på HK. Det er jo også satt sammen av noen av de rimligste komponenter.

Dette med å lodde inn motstand osv har jeg ikke utstyr til. vi prøver nytt HK.

Finner vi ut mer kommer vi tilbake med info om det.

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 10/07/2005 : 18:16

It seems to happen when the 735 is in a range of temperatures.... If it's cold, it's OK, if it's hot, it's OK. In the middle, it's no good!"

Såpass... he he :p

Siden du nevner det med diskettstasjon osv, tar jeg med noe jeg så da jeg tittet litt på dette før i dag. Jeg tok det ikke med, fordi det hørtes litt vel rart og usansynelig ut, men dette har vist hjulpet noen, spør ikke meg hvorfor :roll:

Spørsmål;

(1) my cmos keep losing time,even though i have change the battery,and this boead is only 4 months old.

Svar;

Regarding the first problem, here is something to try that I found on http://ocworkbench.com:

1. Go into the BIOS and set all of your IDE channels to AUTO.

2. While still in the BIOS, disable Quick Boot.

Ja ikke vet jeg, men uansett lykke til Tolk. Uten å forsøk på og fornærme noen, fikk jeg litt intrykk av at det ikke var av de aller beste dette hk. Trøsten er vel at et nytt hk til den sokkelen, jo er meget rimelig og kjøpe nytt. :)

Lenke til kommentar

Hei jeg har vært ute å bada.

Noen biler er laget av kvalitetsstål andre av det som er lenger ned i kokillen (er metallurg)

så også med det meste andre her i verden(også HK)

problemet mitt er ikke bare batteriet. Når jeg setter pc`n på bordet setter inn ledningen i psu og slår dennes bryter på 1, så går viftene i 4 sekunder og deretter er alt dødt. De målinger og forsøk jeg viser til i tidligere innlegg er gjort med stort sett alt koblet fra HK. Det er helt umulig å komme inn på noe som helst.

kjekt å ha noe på veggen også.

Husk at ingen tips er rare eller unyttige, miraklenes tid er aldri over når det gjelder pc\elektronikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...