Gå til innhold

Vidvinkel til EOS 350


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har prøvd å scanne etter en tråd om dette, men gir opp og spør istedet:

 

Finnes det brukbare objektiver (medregnet de som ikke er originale canon) som har et zoomområde tilsvarende 24-80/90 35 mm? Savner en ordentlig vidvinkel, men vil ikke ha flere enn ett objektiv.

 

Glad for tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker du samme bildeutsnitt må du altså ha en 15-50mm. (Korrigerer ved å dele på 1,6 - se "cropfaktor")

 

Du kan jo se på produktguiden og se hva om passer for canon. Men jeg kommer ikke på noe som er så vid på det videste, og fremdeles er opp mot 50mm. Nærmeste blir vel sigmas 15-30mm, dersom vidvinkelen er viktig.

 

Selv har jeg 17-40, men den koster jo en del. Virker som mange kjøper denne til 350D og 20D.

 

Ellers er det vel bare å spare til canons 10-22mm...

Lenke til kommentar

For ikke å glemme Tamron 11-18 4.5-5.6 hvis du likevel må ha to objektiver for å fylle denne rekkevidden...

 

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...2011-18mm.shtml

 

Det er ennå mangel på objektiver med både skikkelig vidvinkel og brukbar rekkevidde til DSLR med APS-C-brikke. Vi kan alltids håpe at det kommer snart, men inntil videre er nok en ekstra vidvinkelzoom den eneste løsningen hvis du vil ha videre synsfelt enn det som tilsvarer 28mm på 35mm-film..

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For ikke å glemme Tamron 11-18 4.5-5.6 hvis du likevel må ha to objektiver for å fylle denne rekkevidden...

Det kan ikke bli noe OLE BRUMs drøm i dag.

For å dekke området du ønsker, er du dessverre i dag tvunget til 2 objektiver.

De fleste er ramset opp her. SIGMA 10-20 og TAMRON 11-18 er sikkert gode alternetiver til CANONS 10-22, men begge har dårligere lysstyrke.

2 objektivs kombinasjon må i såfall bli Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM og

Sigma 18-50mm EX DC f.2.8 EF til en samlet pris hos fv 8300,-

Bytter du ut 18-50 med denne:

Sigma 24-70mm F2,8 EX DG ASP Macro 3285,- får du et lite gap (20-24mm)

Jeg har CANONs 10-22mm, skal ha 24-70/f:2.8 og har SIGMAs 70-200/f:2.8

Lenke til kommentar

Som nevnt her, Sigma 18-50 f2.8 er kansje det nærmeste du kommer til en mellompris(ca 4300,-). Er meget fornøyd det dette selv. Helt strålende bilder. Et meget godt kamera som gjør seg godt på mitt 350D. Har som mange tenkt på 17-40L, medndet koster 2000,- mer og man går ned til f4 som ikke holder for meg når en stor del av bruksområdet til i vidvinkelområdet for meg er innendørs, samt at mye bilder tas med dårlige lysforhold ute også.

 

Nå bytter jeg selv til et Sigma 10-20, samt et Sigma 28-70 f.2.8. Dekker mer eller mindre alle situasjoner for meg. Skulle gjerne hatt enda mer lysstyrke, men det finnes ikke i dette segmentet(gitt pris/kvalitet/mm). Canon har ikke noe alternativer med lysstyrke i dette zoomområdet. Med mindre du skal gjøre et soldig sprang i pris.

 

Ingen grunn til å være redd for andre merker enn Canon er min erfaring!

 

Ben

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...