Gå til innhold

Kjøp av maskin for videoredigering

Anbefalte innlegg

Hei..

Noe tips til komponenter for en ok pris til videoredigering..

Cpu, hovedkort, ram, skjermkort etc...

Ikke noe vanvittig profft greie, men for normalt bruk, men mest til redigering.

?

på forhånd takk :)

mvh

Peaches!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, ser ut som Intel er best i snitt, og dessuten klart billigst på dualcore. Driver med endel video-ting selv og hvis du også er slik at du helst vil bruke PC'en for fullt mens den står og jobber med store videoer så ser det ut som om dualcore Pentium D er verdt pengene.

Har egentlig ikke noen konkrete tips, men mitt system som er fortsatt under konstruksjon er/blir som følger:

HK: Har nettopp skifta til hovedkort med pentium D støtte, et Abit AL8, bra bundle på det, med firewire-kontakter og dobbel Raid-kontroller. Vet ikke om jeg vil anbefale det kortet enda siden jeg bare har brukt det 2 dager men det er greit nok så langt iallfall, kosta 1350 kr på Mamoz. RAM: 2x512MB DDR2 ram vil koste deg 790Kr på Mamoz for de billigste, jeg valgte de til å begynne med så får jeg se om jeg oppgraderer senere. Enkelte redigeringsprogram kan tjene litt på 2GB, men det er forholdsvis lite å hente på rask RAM i forhold til prisen. Det blir jo bedre siden video krever endel minnebåndbredde, og da ser Corsair twinx5400UL 667MHz ut til å være det beste, kr3000 for 2x512MB.

CPU: har bestilling inne på Pentium D 830, pris i underkant av 3000kr, ikke av de raskeste men den skal være ypperlig til å multitaske tunge oppgaver.

Skjermkort: her kjører jeg det billigste, 6200Turbocache, 500kr +. Med vanlige framerates på digital video er ikke FPS noe problem vanligvis.

Harddisk: du bør ha en dedikert disk til videoene, gjerne 2 i Raid-0. Da blir det fort 3 disker :) Jeg har for tiden bare 2 disker, og holder videoene mest mulig unna systemdisken, men den er grei å bruke til feks authoring av DVD-er, så også den bør ha litt størrelse, slik at man leser fra videodisken og skriver til systemdisken, og så feks lager ISO image fra systemdisken tilbake til video-disken igjen, da går det brukbart fort iallfall. DVD-kataloger og ISO'er er jo forholdsvis små i forhold til DV og YUV videoer, slike filer kan uten problemer jobbes med på systemdisken. Planen min er å utvide videodisken med enda en 250GB og ha Raid-0 der, og foreløpig la systemdisken være en singel 160GB, mer enn nok plass det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...