JBlack Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Hey! Et bilforum! Her er hva jeg i min ignoranse (på flere måter) skrev i Off topic/Annet: Skifta batteri på bilen i dag. Og i instruksjonene til batteriet står det at man må la minst en ventil være åpen, ellers risikerer man et det sier pang. Og that's it! Ikke et ord om hvor disse j...la ventilene finnes. Og ikke er det noen synlige ventiler på batteriet heller! Det er noen sånne lokklignende greier på batteriet, men det står i manuelen strengt spesifisert at batteriet ikke må åpnes. Hva slags instruksjoner er det egentlig! Jeg har satt inn batteriet slik det kom fra butikken, uten å åpne/lukke noe som helst. Og skjer det noe, så blir jeg pissed. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 (endret) Det finnes 2 typer batterier den ene er den gamle typen med batterisyre som må påfylles destilert vann med gjevne mellomrom (ikke vedlikeholdsfritt) og så har du typen med gele i som er plombert og skal IKKE åpnes (Vedlikeholdsfritt) Du har av den gamle typen, men tror du har missforstått instuksjonene, det som menes med at batteriet ikke må åpnes er at det ikke må demonteres på noe vis, skrulokkene på cellene er der hvist du skal lade batteriet ubelastet ( med ekstern lader) og for å kontrollere og etterfylle med destilert vann. Så det du egentlig skulle gjort var å lade opp batteriet opp FØR du satte det i bilen, alle lokkene på cellene må skrus av, det nytter ikke bare å skru av lokket på en celle pga at cellene er separate og når en lader et batteri ubelastet så lages det knallgass (Hydrogen) som kan få batteriet til å eksplodere (i værste fall) Men når batteriet er montert i bilen så skal lokket på cellene være lukket og ikke åpnes annet en når du kontrollerer syrevekt og veskenivå. Behandles et batteri riktig så er det ingenting i veien for at det ikke kan vare i 10år+ uten å miste egenskapene Endret 9. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Du har av den gamle typen, men tror du har missforstått instuksjonene, Har i hvertfall ikke forstått dem... det som menes med at batteriet ikke må åpnes er at det ikke må demonteres på noe vis, skrulokkene på cellene er der hvist du skal lade batteriet ubelastet ( med ekstern lader) og for å kontrollere og etterfylle med destilert vann. På toppen er det noen paneler som ser ut som om de kanskje kan vippes av med en skrutrekker. Men det er ingen direkte og åpenbar måte å ta dem av på. Jeg har ikke forsøkt heller. Så det du egentlig skulle gjort var å lade opp batteriet opp FØR du satte det i bilen, alle lokkene på cellene må skrus av, det nytter ikke bare å skru av lokket på en celle pga at cellene er separate og når en lader et batteri ubelastet så lages det knallgass (Hydrogen) som kan få batteriet til å eksplodere (i værste fall) Vanlig personer har ikke utstyr for dette, og iflg. manuelen skal det ikke være nødvnedig. Recharge in case of insufficient starting power (cf. chapter 4). Kapittel 4 handler om lading med ekstern lader. Men når batteriet er montert i bilen så skal lokket på cellene være lukket og ikke åpnes annet en når du kontrollerer syrevekt og veskenivå. Det er greit. Men hva med denne ventilen? For på slutten av kapittel 3, som er kapittelet om installasjon står.. Leave at least one vent open, otherwise there is a danger of explosion. This also applies when old batteries are returned Hele resten av kapittelet handler om hvordan koble til de forskjellene polene osv. Ikke et ord mer om ventiler, eller se under panelene. For øvrig står det ikke et ord om panel i hele instruksjonen. Heller ikke noe om etterfylling av vann. Og ikke en eneste illustrasjon utover en liten en om hvordan koble startkabler når man trenger starthjelp. Heller ikke i kapittelet om lading. Så ærlig talt, de instrokusjonene er ikke helt lett å bli klok på for en som ikke har erfaring med dette.... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Det finnes sannsynligvis en eller annen ventil i form av en liten rørstump som stikker ut fra toppen av batteriet. Bare sørg for at denne ikke er blokkert, så er alt i orden. T'Weed Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Som Tumbleweed sier, så er det ofte et hull på batteriet der det stikker opp en gjennomsiktig plastrørsak som bare er en lufteventil... Ikke tett denne på noe vis, men la den ligge over batterinivå ås burde alt gå bra Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Når du kjøper et batteri, så skal det bare være å sett det i å koble det opp. Start å kjør. Ingen batteri du kjøper skal lades for noen form før du kobler de i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå