Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ventil på bilbatteri?


Anbefalte innlegg

Hey! Et bilforum!

 

Her er hva jeg i min ignoranse (på flere måter) skrev i Off topic/Annet:

 

Skifta batteri på bilen i dag. Og i instruksjonene til batteriet står det at man må la minst en ventil være åpen, ellers risikerer man et det sier pang.

 

Og that's it! Ikke et ord om hvor disse j...la ventilene finnes. Og ikke er det noen synlige ventiler på batteriet heller!

 

Det er noen sånne lokklignende greier på batteriet, men det står i manuelen strengt spesifisert at batteriet ikke må åpnes.

 

Hva slags instruksjoner er det egentlig!  :realmad:

 

Jeg har satt inn batteriet slik det kom fra butikken, uten å åpne/lukke noe som helst. Og skjer det noe, så blir jeg pissed. :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes 2 typer batterier den ene er den gamle typen

med batterisyre som må påfylles destilert vann med gjevne mellomrom

(ikke vedlikeholdsfritt) og så har du typen med gele i

som er plombert og skal IKKE åpnes (Vedlikeholdsfritt)

 

Du har av den gamle typen, men tror du har missforstått

instuksjonene, det som menes med at batteriet ikke må åpnes

er at det ikke må demonteres på noe vis, skrulokkene på cellene

er der hvist du skal lade batteriet ubelastet ( med ekstern lader)

og for å kontrollere og etterfylle med destilert vann.

Så det du egentlig skulle gjort var å lade opp batteriet opp

FØR du satte det i bilen, alle lokkene på cellene må skrus av,

det nytter ikke bare å skru av lokket på en celle pga at cellene

er separate og når en lader et batteri ubelastet så lages det knallgass

(Hydrogen) som kan få batteriet til å eksplodere (i værste fall)

Men når batteriet er montert i bilen så skal lokket på cellene være

lukket og ikke åpnes annet en når du kontrollerer syrevekt og

veskenivå.

 

Behandles et batteri riktig så er det ingenting i veien for at det ikke

kan vare i 10år+ uten å miste egenskapene

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Du har av den gamle typen, men tror du har missforstått

instuksjonene,

Har i hvertfall ikke forstått dem...

 

det som menes med at batteriet ikke må åpnes

er at det ikke må demonteres på noe vis, skrulokkene på cellene

er der hvist du skal lade batteriet ubelastet ( med ekstern lader)

og for å kontrollere og etterfylle med destilert vann.

På toppen er det noen paneler som ser ut som om de kanskje kan vippes av med en skrutrekker. Men det er ingen direkte og åpenbar måte å ta dem av på. Jeg har ikke forsøkt heller.

 

Så det du egentlig skulle gjort var å lade opp batteriet opp

FØR du satte det i bilen, alle lokkene på cellene må skrus av,

det nytter ikke bare å skru av lokket på en celle pga at cellene

er separate og når en lader et batteri ubelastet så lages det knallgass

(Hydrogen) som kan få batteriet til å eksplodere (i værste fall)

Vanlig personer har ikke utstyr for dette, og iflg. manuelen skal det ikke være nødvnedig.

 

Recharge in case of insufficient starting power (cf. chapter 4).

Kapittel 4 handler om lading med ekstern lader.

 

Men når batteriet er montert i bilen så skal lokket på cellene være

lukket og ikke åpnes annet en når du kontrollerer syrevekt og

veskenivå.

Det er greit. Men hva med denne ventilen? For på slutten av kapittel 3, som er kapittelet om installasjon står..

 

Leave at least one vent open, otherwise there is a danger of explosion. This also applies when old batteries are returned

Hele resten av kapittelet handler om hvordan koble til de forskjellene polene osv. Ikke et ord mer om ventiler, eller se under panelene.

 

 

For øvrig står det ikke et ord om panel i hele instruksjonen. Heller ikke noe om etterfylling av vann. Og ikke en eneste illustrasjon utover en liten en om hvordan koble startkabler når man trenger starthjelp. Heller ikke i kapittelet om lading.

 

Så ærlig talt, de instrokusjonene er ikke helt lett å bli klok på for en som ikke har erfaring med dette....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...