Gå til innhold

Forskning: gaming lik meditasjon.

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

De gjør ikke noe som sådan men når du får dem er det et tegn på at hjernen har gått in i en fase/aktivitet som kan sammenlignes med en Buddhist munk som er i dyp meditasjon eller en toppidrets utøver som er i ferd med å prestere optimalt.

What have a Buddhist Monk, a sports person exhibiting peak performance, and a computer gamer got in common? Despite the fact that it sounds like the lead-up to a bad joke, the answer is actually alpha brainwave activity.

It's common knowledge, in scientific and sporting circles, that sports people performing at the very peak of their abilities can experience an increased level of this type of activity.This phenomenon is usually only associated with a state of complete rest, such as during meditation.

But the world's top athletes strive to achieve the state associated with such brain wave activity, known as the Flow State, and sometimes referred to as entering "The Zone".

Deep concentration

"Flow State is an optimal psychological experience. It's when you're functioning on auto-pilot, when everything clicks into place and goes right," said Dr Costas Karageorghis, lecturer in sports psychology at Brunel University, UK.

Dr Costas Karageorghis, Brunel University

"It's a deeply pleasurable experience and it's something that's not very often experienced by people; rather it's something that often represents people's peak experiences in a particular area."

Recent research has suggested that it could be possible for a person immersed in a computer game to achieve the same level of meditative concentration.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-14 14:28, El_PoLLa skrev:

en gamer har ikke en drit som er sammenlignbart med [...] en topp idretts utøver.

Der syns jeg du tar feil, og jeg tror en del som driver med seriøs gaming også mener det samme. Det er veldig mange av de samme følelsene og entusiasmen som går igjen, og det er faktisk fysisk trening å spille. Det går på koordinasjon blandt annet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-14 16:33, TST skrev:

Der syns jeg du tar feil, og jeg tror en del som driver med seriøs gaming også mener det samme. Det er veldig mange av de samme følelsene og entusiasmen som går igjen, og det er faktisk fysisk trening å spille. Det går på koordinasjon blandt annet.

sitte daff i en stol bygger ikke opp noe og hjelper ikke for noe, det er ikke fysisk trening og spille og kordinasjonen blir kun bedre i spill. det en får utav mye pcspilling er slitasje og skader her og der. pcspilling er ikke sunt for helsen akkurat.

ett spørsmål, tøyer du ut når du er ferdig og spille? :razz:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

el polla: så du mener at spilling og meditering ikke utgir de samme hjernebølgene? og på hvilket universitet studerte du for å vite det? eller har du bare et lab. hjemme hvor du forsker på samboeren din eller noe?

det står ingensteder at spillere kan ta like mange armhevinger eller får så god kondis som en idretsutdøver... det er hjernebølgemønsteret vi snakker om her. du vet, den store rosa saken på innsiden av hodet... si ifra hvis jeg går for fort >:)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-15 21:21, skrev Codswallop:

el polla: så du mener at spilling og meditering ikke utgir de samme hjernebølgene? og på hvilket universitet studerte du for å vite det? eller har du bare et lab. hjemme hvor du forsker på samboeren din eller noe?

det står ingensteder at spillere kan ta like mange armhevinger eller får så god kondis som en idretsutdøver... det er hjernebølgemønsteret vi snakker om her. du vet, den store rosa saken på innsiden av hodet... si ifra hvis jeg går for fort >
:)

det hjernebølge mønsteret er sikkert farlig :razz: iallefall er det ikke sunt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...