Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med Linksys WRT54G

Anbefalte innlegg

Jeg har nå ikke hatt trådløs nettverk i huset på flere måneder etter at jeg ble så oppgitt av å prøve å fikse det for lenge siden. Men nå er jeg lei av lange ledninger som strekker seg over gulvet og vil fikse dette problemet.

Jeg har Next Gen Tel som ISP, Netopia modem og Linksys WRT54G Router. Jeg har en laptop med Intel® PRO/Wireless 2200BG og 2 pcer i huset. Jeg ønsker at alle skal ha internett, kunne åpne porter for dem og være tilgjengelig på lan nettverket.

Vedlagt kan dere se hvordan oppsettet er for øyeblikket. Jeg har testet routern ved å koble den direkte til modemet og installert driverne til det trådløse nettverket, men jeg får beskjed at pcen ikke kan finne noe nettverk området.

LAN fungerer helt fint.

Jeg har prøvd å deaktivere det jeg kan av sikkerhet på routern i håp om at det var det som var problemet, men ingenting har fungert.

Er det noen som vet om en løsning eller en fremgangsmåte får å prøve å finne roten til problemet?

Jeg takker inderlig for all hjelp jeg kan få av dere.

post-61-1120916221_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Nå er ikke jeg noen nettverksspesialist, men satt opp samme type Linksys for noen uker siden.

1. Hvorfor har du en switch mellom modemet og Linksys'en?

2. Du sier at LAN'et fungerer men at PC'en ikke finner noe nettverk?

For det første, sjekk at du har siste firmware til Linksys'en, da jeg hadde store problemer med den som fulgte med. Les her om det.

Lenke til kommentar

Skal få testet det med firmwareen i morgen.

1.

Grunnen til at jeg har en Router etter Switchen er fordi Modemet, Switchen og Laptopen (som regel) er i 1. etasje. Det går så en ledning opp til 3. etasje i huset og der møter den routern som så deler linjen mellom de to stasjonære pcene på soverommene.

2.

LAN fungerer akkuratt slik det skal når routern ikke er koblet i. (dvs. at PC nr.2 ikke er med i nettverket) Da fungerer portene og både pc 1 og laptopen dukker opp på nettverket. Men når jeg kobler til routern, fungerer fortsatt internett på alle pcene, men de portene jeg hadde åpnet i Netopia modemet hjelper ikke fordi Routern stenger dem. Selv om Routern er aktivert og alle ledninger er satt i riktig så greier ikke laptopen og finne noe trådløs nettverk.

Lenke til kommentar
1.

Grunnen til at jeg har en Router etter Switchen er fordi Modemet, Switchen og Laptopen (som regel) er i 1. etasje. Det går så en ledning opp til 3. etasje i huset og der møter den routern som så deler linjen mellom de to stasjonære pcene på soverommene.

Slå netopia modemet over til bridge, og koble vekk switch (bruk linksysen til dette)

Konfigurer WRT54G mot nextgentel, og styr portene her.

2.

LAN fungerer akkuratt slik det skal når routern ikke er koblet i. (dvs. at PC nr.2 ikke er med i nettverket) Da fungerer portene og både pc 1 og laptopen dukker opp på nettverket. Men når jeg kobler til routern, fungerer fortsatt internett på alle pcene, men de portene jeg hadde åpnet i Netopia modemet hjelper ikke fordi Routern stenger dem. Selv om Routern er aktivert og alle ledninger er satt i riktig så greier ikke laptopen og finne noe trådløs nettverk.

Har du aktivert det trådløse nettverkskortet i lappisen? (ofte egen knapp på "taststuret")

Lenke til kommentar
Har du aktivert det trådløse nettverkskortet i lappisen? (ofte egen knapp på "taststuret")

Det har jeg, men det gjør ingen forskjell. Den gang det alt fungerte fikk jeg en melding på skjermen hvis jeg skrudde av nettverkskortet, men nå skjer det ingenting.

Lenke til kommentar

Noen tips som kanskje kan hjelpe:

1. Resett Netopia til fabrikkinstillinger og aktiver på nytt, resett også routeren

2. Bytt plassering på router og swtich

3. Modemet settes i WAN porten på routeren, switchen i en av de 4 andre

4. Sett nettverkskortet i en av maskinene dine til å motta IP automatisk, da skal du få en IP som 192.168.1.10x

5. Gå inn i routeren, sett den til å motta automatisk fra DHCP (første sida du kommer inn i).

6. Gå inn på statussiden i Linksysen og se at den har mottatt riktig IP fra Netopiaen, 10.0.0.x

Nå burde det fungere som et "default" oppsett. Nå kan du konfigurere videre til slik du vil ha det, men vet at det fungerer...

Videre kan du sette opp NAT i modemet slik at alt sendes til routeren og du benytter den til å konfigurere netterket ditt.

En annen mulighet, hvis du har Netopia 3351, er å sette modemet i passthrough modus slik at routeren "tar over rollen til modemet" og det er kun routeren som må konfigureres. Send meg en PM hvis det er interessant så kan jeg hjelpe deg, er veldig enkelt.

Du kan også sette opp routeren som en bridge og du mottar, hvis dhcp er aktivert, IP fra modemet istedenfor fra routeren og vil få en IP soom 10.0.0.x. Men da burde du slå av DHCP serveren til routeren (første sida midt på skjermen...)

Skreiv alle punktene jeg kunne komme på i farta bare for å finne ut om det fungerer i et "default" oppsett.

EDIT: Gjør dette med kabla forbindelse mellom PC og router, så kan du sette opp det trådløse:

1. Gå inn på wireless og vleg type nettverk, for sikkerhetsskyld "Mixed".

2. Sjekk at utsending av SSID er aktivert

3. Sjekk at alt av kryptering er deaktivert

4. Sett opp det trådløse nettverkskortet ditt til å motta DHCP automatisk

Nå burde det trådløse fungere og du kan slå av SSID, aktivere kryptering, etc.

Endret av jag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...