Gå til innhold

En kondensator eksplodetre på HK mitt.

Anbefalte innlegg

Hei.

Satt ved pc'en så plutselig smalt det og luktet svidd..

Maskinen skrudde seg av med en gang..

Da jeg åpnet kabinettet så så jeg at en kondensator ( er det ikke det det heter da :blush: )

Se bildet: over.jpg

Går det ann å finne en lik å lodde den på?

Kan noen hjelpe meg med å finne en, har lett på elfa.se men det er jo tusen forskjellige da, og jeg vet ikke hva det er.. :blush:

Takk for all hjelp.

Mvh. SacrefiZer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les av det som står på den.

Ok takk!

Bedre å få et nytt kort på garantien enn å miste all garanti ved å lodde på en ny selv.

Det er ett passelig gammelt kort så jeg tror garantien er gått ut :(

Men vil det gå om jeg lodder på en ny en?

Lenke til kommentar
Men vil det gå om jeg lodder på en ny en?

ja det er mulig å lodde på en ny kondensator, med en god loddebolt og en stødig hånd!

Det er ganske sansynlig at det er noe mer som er ødelagt siden kondensatoren er sprengt. men det behøver ikke å være det heller.

kondensatoren har i alle fall fått for høy spenning på ett eller annet vis!

Lenke til kommentar

kondensatoren behøver ikke annet en å ha fullført livsløpet sitt.

de fleste elektrolytter har ikke garantert mer en 3000 timer under maks temp, noe som godt kan skje i en pc.

SacrefiZer, du virker ikke som om du er den mest erfarne innen elektronikk.

vil du klare dette selv? lodding av hovedkort er mild sagt kjinkig, det vet jeg av egen erfaring.

hvis du bor i nærheten av hamar, kan jeg gjerne gjøre et forsøk på å få liv i kortet igjen. jeg har som regel en hel del deler og det nødvendige utstyret her hjemme.

og ta det med ro, jeg ber selvsagt ikke om penger for det!

du får si i fra om du er intresert. :)

-marius

Lenke til kommentar

vil tro at mer er ødelagt en bare den, selv om den skal vare opp till 3000timer.

meget sannsynlig at noe har skjedd siden den ble ødelagt. som f.eks støv\kortslutning eller eller en sprukken lodding på en komponent.

selv om du setter i en ny så tror jeg problemet ikke er fiksett. når en komponent blir ødekagt så ender det med brudd eller kortslutning. og da tar den gjerne med seg andre komponenter (særlig transistorer).

min konklusjon er at når du setter i en ny så blir den ødelagt på ny når du starter maskinen. viss ikke så er du VELDIG heldig!

Lenke til kommentar

Har vert borti samme problemet mange ganger før, men en kondensator går sjelden alene det er for oftest flere kondensatorer som går samtidig når det er snakk om hovedkort, gå over alle konensatorer og sjekk at de er i orden

Enkleste måte å gjøre dette på er å se på toppen av kondisene, se om de "buler" ut(ødelagt) eller om de er flat(antagelig i orden)

På de 10-12 hovedkort som jeg har byttet kondensator(er) på var det kunn ett av kortene det var andre komponenter som var ødelagt.

Lenke til kommentar
vil tro at mer er ødelagt en bare den, selv om den skal vare opp till 3000timer.

meget sannsynlig at noe har skjedd siden den ble ødelagt. som f.eks støv\kortslutning eller eller en sprukken lodding på en komponent.

selv om du setter i en ny så tror jeg problemet ikke er fiksett. når en komponent blir ødekagt så ender det med brudd eller kortslutning. og da tar den gjerne med seg andre komponenter (særlig transistorer).

min konklusjon er at når du setter i en ny så blir den ødelagt på ny når du starter maskinen. viss ikke så er du VELDIG heldig!

det er da vært å prøve ialefall, om garantien har gått ut har han jo ikke noe å tape på det..

eneste er at han får litt mer lodde skils ;)

til trådsatarter:

jeg ville skaffet en lik kondensator ( jeg tror ikke det skulle gjøre noe om den har litt mer kapasitans, og heller ikke at den tåler mer spenning ) og lodde på den nye kondensatoren...

du kan være så heldig at du faktisk får liv i den igjen..

hadde det hvert meg ville jeg gjort det :yes:

Lenke til kommentar
det er da vært å prøve ialefall, om garantien har gått ut har han jo ikke noe å tape på det..

eneste er at han får litt mer lodde skils ;)

Mente ikke at han ikke skulle prøve seg på det.

ville bare forklare at det er ingen garanti for at det vill fungere igjen.

uansett hvem det en er som skal lodde på en ny (viss han skal det da), så burde han\hun være forsiktig med tempraturen på loddebolten samt størrelsen på den (f.eks. 15w). og selvsagt bruke kort tid på lodde punktene. det er tross alt snakk om fin elektronikk.

Lenke til kommentar

Har ett A-Open hovedkort med 3 sprengte kondensatorer, men det funker for det. En smule ustabilt men.... :) Er kondensator-gørr over hele side dekselet

Har hørt om flere som sliter med HKene til A-Open, tror de har kuttet ned kostnadene på komponentene litt for mye :nei:

Lenke til kommentar
Har ett A-Open hovedkort med 3 sprengte kondensatorer, men det funker for det. En smule ustabilt men.... :) Er kondensator-gørr over hele side dekselet

Har hørt om flere som sliter med HKene til A-Open, tror de har kuttet ned kostnadene på komponentene litt for mye :nei:

jeg har hørt MSI oxo har dette problemet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...