Black Star Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Jeg kjøpte D70 m/ AF-s 18-70 idag, på Japan Photo for 6999 En annen her på forumet som kjøpte samme pakke for samme pris i samme butikk, hadde fått EU utgave (står i en annen tråd) til tross for at Japan Photo reklamerer med at det er norsk utgave. Kanskje du kan kaste litt lys over akkurat den saken? Fikk du norsk bruksanvisning og norsk garantikort? (skriver ikke dette for å sverte Japan Photo, da vi ikke har D70 med 18-70 igjen der jeg jobber ) Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 For å klargjøre litt dette med EU utgave. Norske rettigheter har man uansett, når man kjøper i norske butikker. Fordelen med "norsk" utgave kontra gråimportert, er at i det første tilfellet er det to aktører som "garanterer" rettighetene dine (iportør og butikk), mens hvis det gråimportert, er det kun en aktør, nemlig butikken som importerer (og du kjøper fra). Rettighetene dine er de samme, med mindre butikken du kjøpte av går konkurs. Da blir det vanskelig å hevde dine rettigheter, dvs da må du kreve i boet, noe som i praksis betyr at du ikke får noe igjen hvis kameraet har gått istykker. Dette gjelder spesiellt 5 års reklamasjonsretten vi har i Norge. Canon sin egen Europa garanti, tror jeg du får brukt i Norge også. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 For å klargjøre litt dette med EU utgave.Norske rettigheter har man uansett, når man kjøper i norske butikker. Ja, du har uansett ett års garanti, om butikken skulle gå konkurs eller ikke, da du har europeisk garanti fra de fleste produsenter. Men som du sier, så får du problemer med å sikre fem års reklamasjonsrett om butikken du har kjøpt fra legger ned. Andre ulemper med EU modeller: -Ved feil MÅ kameraet leveres akkurat der du kjøpte det. Ved norsk modell kan du i praksis levere til en hvilken som helst forhandler av samme merke, selv om det lønner seg å levere der du kjøpte det ettersom butikken har plikter overfor deg som forbruker. -Garantireparasjoner vil ta lenger tid hvis kameraet må sendes til og fra utlandet, ettersom butikken gjerne bruker autorisert verksted i det landet kameraet ble kjøpt, ettersom distributør i disse landene har forpliktelser overfor butikken. -Du kan risikere å få bruksanvisning på et totalt uforståelig språk. Du finner engelsk bruksanvisning til de fleste merker på nettet, men ikke norsk, og vil du ha de i papirform (meget praktisk), så må du skrive de ut selv. -Bundles er ikke nødvendigvis det samme i alle land. Er produktet engelsk versjon, må du også passe på at butikken legger med overgang så du kan bruke laderen på det norske strømsystemet uten å måtte punge ut med egne penger for dette. -Du mister goodwill fra norsk importør om du skulle behøve assistanse/support ut over det butikken kan tilby, og må kanskje henvende deg til distributør i landet kameraet stammer fra. Ikke alltid at supportpersonene i f.eks Tyskland, Frankrike, Italia og Spania er spesielt flinke i engelsk. -Det er sjelden mange penger å spare på EU modell... og da bør man tenke over om det man sparer er verdt ulempene man kan møte på i ettertid. Lenke til kommentar
Maverickfoto Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) hmm... Jeg har bestillt meg kameraet fra japanphoto nå. Nikon D70 kit med 18-70 objektivet. Håper imidlertid at jeg har fått en norsk utgave! Dersom dette betyr type norsk garanti, der kvitering er nok, uansett butikk.... Og det ikke blir noe kluss med importører Vell, time will show. EDIT: Skriveleifer Endret 16. juli 2005 av Maverickfoto Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Hvis det er norsk utgave, så er det nok at norsk garantilapp (gul lapp som ligger i pakken) er fylt ut med dato og stemplet av butikken. Gi gjerne tilbakemelding, så andre vet om de selger norsk utgave eller EU utgave. Lenke til kommentar
Eivind_bh Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Jeg kjøpte også dette kit'et i begynnelsen av uken. Jeg har fått svensk manual, og sjekket senere at det stod svensk på den gule garanti lappen også. Er svensk utgåve det samme som EU ? Lenke til kommentar
Jonhk Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Jeg kjøpte i forrige uke på JP (før kampanjen startet)og fikk svensk alt sammen. Kamerahus fra Nikon Svenska AB og Objektiv fra Nikon Europe bv Netherlands. På kameraseddelen er det Nikon Eurpean Service warranty. Hvem tenker på slikt når det kjøpes? Jeg regnet med at alt var ok, men får kanskje problemer med service evt dersom JP forsvinner, hvilket jeg forørig ikke mistenekr, men man vet jo aldri. JonHK (som stadig venter på 70-300 jeg skulle få fordi jeg hadde betalt for mye....) Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Bestillte dette kameraet igår. Håper det ikke blir kluss med garanti, men regner vel egentlig med at Japan Photo ikke går konken med det første. Noen som vet hvor lang tid kameraet tar fra man bestiller (ca)? Hvor mye porto osv kommer på? Gleder meg som en unge Ser også på dpreview.com at man kan oppgradere formware på D70 for å få endel av D70s sine funksjonaliteter. Noen som har forsøkt? Er det forskjell? enkelt? LINK: http://www.dpreview.com/news/0504/05042002...n70firmware.asp Endret 17. juli 2005 av vembi Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Å oppdatere firmwaren går helt fint ja... nytt menysystem forbedret autofokus osv.. Ingen høy vanskelighetsgrad heller nei. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg fikk kamera idag, har ikke fått minnekort enda, så har ikke fått "lekt" meg enda (hadde bare en 16mb CF kort liggende, bare plass til ett raw bilde ) Kan bekrefte at iallefall jeg fikk en EU-utgave. Ser ut som om det kommer fra Nederland (står iallefall det på garantibeviset). Følger også med bare engelsk manual (stod faktisk på med post-it lap utenpå). Lenke til kommentar
Maverickfoto Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Hepphepp! Fikk kameraet i posten i dag, har ladet og prøvd det litt... For det første: Du verden for et brukervenlig kamera 2. Når det gjelder EU modellen av dette kameraet: -Du kan risikere å få bruksanvisning på et totalt uforståelig språk. Du finner engelsk bruksanvisning til de fleste merker på nettet, men ikke norsk, og vil du ha de i papirform (meget praktisk), så må du skrive de ut selv. Bruksanvisningene var bla. skrevet på Engelsk, Svensk og Dansk. Instruksjonsboken til selve kameraet var på engelsk. -Bundles er ikke nødvendigvis det samme i alle land. Er produktet engelsk versjon, må du også passe på at butikken legger med overgang så du kan bruke laderen på det norske strømsystemet uten å måtte punge ut med egne penger for dette. Kontakten var av Norsk type. Hvis det er norsk utgave, så er det nok at norsk garantilapp (gul lapp som ligger i pakken) er fylt ut med dato og stemplet av butikken. Gi gjerne tilbakemelding, så andre vet om de selger norsk utgave eller EU utgave. Garanti lappen er stemplet med Nikon europe netherlands som distrubitør, men all annen kontakt informasjon viser til Interfoto på Høvik under "NO" bokstavene. Dette vil jeg tro er den norske importøren?? Etter hva jeg skjønner så betyr dette at man ikke vil få problemer dersom Japanphoto ikke skulle vare?? Garanti lappen er også stemplet med dato. Velvel, må stikke....*Ut å knipse litt* Maverickfoto NB: Jeg tar ikke ansvar for hva andre som handler får i posten !!! Lenke til kommentar
ludvigb Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Jeg kjøpte i forrige uke på JP (før kampanjen startet)og fikk svensk alt sammen. Kamerahus fra Nikon Svenska AB og Objektiv fra Nikon Europe bv Netherlands. På kameraseddelen er det Nikon Eurpean Service warranty. Jeg kjøpte også svensk utgave på JP da det så ut som alle de norske utgavene til OK pris var utsolgt da jeg endelig fikk bestemt meg for D70 kontra D50. JP hevdet også at når Nikon selv overtar fra Interfoto til høsten så blir Norge håndtert fra Nikon Svenska uansett. Er i alle fall veldig fornøyd med kameraet så langt, og har lært masse og forhåpentlig fått tatt noen gode bilder i perioden før prisen gikk med 1000 kr til. Var veldig opptatt av kit-objektivet da jeg gikk for D70 fremfor D50. Nå viser det seg at mitt "gamle" 28-105 3,5-4,5D har blitt mest brukt så langt, glimrede til barnefoto, da blir både 18-55 og 18-70 i minste laget. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Bruksanvisningene var bla. skrevet på Engelsk, Svensk og Dansk. Instruksjonsboken til selve kameraet var på engelsk.(...) Garanti lappen er stemplet med Nikon europe netherlands som distrubitør, men all annen kontakt informasjon viser til Interfoto på Høvik under "NO" bokstavene. Dette vil jeg tro er den norske importøren?? Etter hva jeg skjønner så betyr dette at man ikke vil få problemer dersom Japanphoto ikke skulle vare?? Garanti lappen er også stemplet med dato. Norsk utgave med norsk garanti har også norsk bruksanvisning og hurtigguide. Garantilappen til selve kameraet skal være påstemplet INTERFOTO (ikke bare kontaktinformasjonen) for at norsk garanti skal være gyldig. JP hevdet også at når Nikon selv overtar fra Interfoto til høsten så blir Norge håndtert fra Nikon Svenska uansett. Det er sant at Nikon selv overtar Nikon i Norge etter hvert, men selv om f.eks Canon og Olympus selv håndterer sine merker i Norge, må det være importert av importøren selv for at norsk garanti skal være gyldig. Vil tippe at også dette blir tilfellet med Nikon. Kanskje svensk utgave blir gyldig norsk utgave, men virker som mange har fått nederlandsk utgave også. Lenke til kommentar
JanThore Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Har en stund nå grublet på om jeg skal kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera, og det jeg har sett litt på er D70s eller D50, (ser vel ut til at D70 er ute av markedet). Etter å ha lest innleggene til blant annet Casle, så tror jeg kanskje går for ett D50 som begynnerkamera. Idag har jeg et vanlig digitalkamera og er ikke så veldig inni bruk av objektiver. Det kamera jeg har idag har 10x zoom og for å komme opp mot det har jeg funnet et objektiv som jeg tror er litt zoom på, Nikon Nikkor AF 28-200mm f/3.5-5.6D IF. Det jeg ikke forstår er hvorfor det er så "billig" (ca 4988 )iforhold til de andre objektivene i zoom kategorien (10000++). Så spørsmålet er hva jeg trenger av objektiver, kan jeg greie meg med det kit'et til D50 med 18-55 eller bør jeg kjøpe D50 hus med 18-70objektiv samt et zoom objektiv ..? Kom gjerne med innspill og forslag til sammensetninger av hus og objektiver jeg "bør" ha til en fornuftig pris. EDIT: Skriveleif Endret 7. august 2005 av JanThore Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå