tor_erik Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Hei! Var inne hos en fyr som har butikk her i Bergen i dag (Radioservice på Nøstet). Jeg vet at den mannen har mye peiling... Uansett, stikk i strid med Jalla, anbefalte han meg anlegg og høyttalere fra Pioneer. Det er snakk om disse komponentene: Anlegg: Pioneer DEH-P5730MP Høyttalere: Pioneer TS-A6911 Linkene er fra en annen butikk! Er dette noe å satse på? Vi brukte ham også til russebilen, der ble vi MEGET fornøyde med resultatet. Det skal nevnes at han anbefalte komponentene etter å ha sjekket hva som ville passe inn i bilen. Bl.a. ville det store bagasjerommet sørge for god basslyd med nevnte høyttalere på hattehyllen. Grunnen til at han anbefalte anlegget, var mulighteten til å senere bygge det ut. Anlegget var litt billigere hos ham, mens høyttalerne var litt dyrere. Takker for innspill! Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Jeg har aldri blitt skuffet av Pioneer produkter, og vet at til bil, så er "hovedenheten" noe du burde skaffe ifra Alpine eller Pioneer. De begge er liksom "topproduktene" i teknologi og satsingen på innmat fremfor design. De 6x9" høyttallerne der har jeg aldri hørt på, men jeg har sett de i butikken, og de ser relativt greie ut. 990 kroner er akkuratt passe for å gi for 6x9, og helt på trynet feilprisa tror jeg ikke det er. Igjen, det er Pioneer kvalitet, og Pioneer er gode på høyttallere også. I bil skal det ikke så mye til for å låte "fælt", men om det skal låte BRA og PENT, er en helt annen sak. Jeg mener ikke at de Pioneer høyttallerne der låter stygt, for all del, jeg tror det er pen lyd i de. Men det spørs om den CD-spilleren der er nok til og dra de høyttallerne max ut. Kjøp deg en egen forsterker som er ca like stor i effekt, men med litt større sikringer enn 10 Amp. så låter det nok bra i bilen din Det med å kjøpe en ekstra forsterker og bruke på frontsett (eller komponentsett, hvis du igjenkjenner det lettere) og høyttallere bak, er at en slik "ekstern" forsterker er selvfølgelig påkostet mer enn en det en CD spiller er, på grunn av at en CD spiller har ofte bra lasere, bra FM-tuner og andre deler inni en hovedenhet. Det er heller ikke mange kronene du må gi for en grei 2- eller 4kanaler. for eksempel denne kan være ett veldig godt valg, for da har du 4 kanaler, 2 kanaler bak, og 2 kanaler forran. og vips, så har du ikkenoe problemer med å dra selv de største frontsettene du skulle finne på og kjøpe. (nå husker jeg ikke, men tror det er denne som koster 1500 kroner hos Strømmen Bilradio. Sjekk innom der senere, siden deres var nede akkurat nå. Jeg forstår også at du bor litt lenger unna, sånn ca Bergen, og jeg vet ikke hvordan det kan ordnes med frakt. Kontakt de, så får du sikkert høre.) Det som også er viktig når du skal kjøpe forsterker er ampere styrken, men det trenger vi ikke og ta nå. kan heller ta en annen gang, når det skal bli aktuelt og kjøpe forsterker Mvh: Mammuten Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Okay, klart og tydelig: Det er ikke aktuelt for meg å kjøpe en forsterker. Jeg skal høre på musikk, ikke blåse ørene mine ut. Jeg skal heller ikke råne utenfor Essoen med dunkamusikk sånn at tante Anna hører det helt opp i stuen sin. Jeg skal, enkelt og greit, ha et greit anlegg, noen greie høyttalere, og dermed få en grei lyd. Jeg har aldri heller blitt skuffet av Pioneer. Høyttalerne som jeg fikk anbefalt, hadde vi i russebilen. De leverte så det holdt, uten problemer. Russebilen hadde også et betydelig større volum som lyden skulle deles på, så det er ikke akkurat styrken jeg bekymrer meg for. Jeg nevnte at høyttalerene er noe dyrere på "min" butikk, faktisk 1500 kontra andres pris på 1000, men jeg vil fremdeles kjøpe dem ettersom han som eier "min" butikk har veldig god service. Han hjelper oss mye, han gir oss spesialordninger, osv. Med andre ord en grei kar, så det er mye som tyder på at jeg kommer til å handle hos ham. Anlegget er forresten billigere hos ham. Og ja, jeg er mer opptatt av at det skal låte pent enn at det skal låte kraftig. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 men hvis du har hørt på de før, og du VET at de låter bra de høyttallerne, hvorfor spør du da oss om råd? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 men hvis du har hørt på de før, og du VET at de låter bra de høyttallerne, hvorfor spør du da oss om råd? Fordi Jalla har snakket mye om mer ukjente merker som gir mer for pengene. Var blant annet ham jeg ønsket at skulle ta en kikk på tilbudet, og fortelle meg hva han synes. Ellers er det jo alltid slik at man kan tjene på å tenke seg om to ganger, eller kanskje finne et bedre produkt, før man kjøper. Lenke til kommentar
saab9000 Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 gå for pioneer, har selv akkurat kjøpt meg ts-a6921, og ts-e1086, dette ble skikkelig ren og bra lyd. (har extra forsterker(denon))+ 12" sub fra denon. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Tror jeg kommer til å gå for Pioneer ja, men er ikke 100% sikker ennå. Får ikke lønning før den 20. juli uansett, såh... Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Okay, klart og tydelig: Det er ikke aktuelt for meg å kjøpe en forsterker. Jeg skal høre på musikk, ikke blåse ørene mine ut. Jeg skal heller ikke råne utenfor Essoen med dunkamusikk sånn at tante Anna hører det helt opp i stuen sin. Jeg skal, enkelt og greit, ha et greit anlegg, noen greie høyttalere, og dermed få en grei lyd. Og ja, jeg er mer opptatt av at det skal låte pent enn at det skal låte kraftig. Kravet om pen lyd og ditt "prinsipp" om å ikke kjøpe forsterker hører ikke særlig godt sammen. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 (endret) Okay, klart og tydelig: Det er ikke aktuelt for meg å kjøpe en forsterker. Jeg skal høre på musikk, ikke blåse ørene mine ut. Jeg skal heller ikke råne utenfor Essoen med dunkamusikk sånn at tante Anna hører det helt opp i stuen sin. Jeg skal, enkelt og greit, ha et greit anlegg, noen greie høyttalere, og dermed få en grei lyd. Og ja, jeg er mer opptatt av at det skal låte pent enn at det skal låte kraftig. Kravet om pen lyd og ditt "prinsipp" om å ikke kjøpe forsterker hører ikke særlig godt sammen. Nå definerer ikke jeg pen lyd som høy lyd, derimot som klar lyd med en del, men ikke for mye, bass. EDIT: Skal dog nevnes at jeg ikke akkurat vet alt om dette. Endret 10. juli 2005 av tor_erik Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 *blablabla* *snip* Kravet om pen lyd og ditt "prinsipp" om å ikke kjøpe forsterker hører ikke særlig godt sammen. Akkuratt som jeg sa, 6x9" = "tungdreven" høyttaller = dårlig lyd med for liten forsterker. Ergo, kjøp deg heller en billig forsterker (etterhvert som du får råd, kanskje) så får du MYE bedre lyd, ettersom denne eksterne forsterkeren har mye bedre kontroll over høyttalleren.. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 (endret) *blablabla* *snip* Kravet om pen lyd og ditt "prinsipp" om å ikke kjøpe forsterker hører ikke særlig godt sammen. Akkuratt som jeg sa, 6x9" = "tungdreven" høyttaller = dårlig lyd med for liten forsterker. Ergo, kjøp deg heller en billig forsterker (etterhvert som du får råd, kanskje) så får du MYE bedre lyd, ettersom denne eksterne forsterkeren har mye bedre kontroll over høyttalleren.. stemmer det , det ikke akkurat så mye power i di cdspillerne , en exter forsterker på ca 2X100 watt er og anbefale til et par 6X9 høytalere synes min cdspiller fra pioner har for lite til og drive frontsettet mitt , men penger er jo altids et problem så det blir som det er Endret 10. juli 2005 av FtZ- Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 Hmm... Mulig at jeg får bite i gresset og skaffe meg en forsterker på et senere tidspunkt da, men det blir nok ikke aktuelt med det første. Har rett og slett ikke pengene til det. Synes at det er rart at dere maser så mye om dårlig lyd, kanskje jeg er dårøig vant, men en kompis av meg kjører 2 stk. 6x9" og 2 stk. 4" på en 4x50W MOSFET. Synes egentlig at han har god lyd jeg da, menmen... Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Altså, du kan koble høyttalerne dine rett i cd-spillern, og spille så lavt du ønsker for å ikke provosere fram råner-looken. Men plutselig en dag føler du for å skru opp litt fordi du hører en sang du liker ekstra godt. Og da skal jeg si deg at den lille, fislete "4x50 W" forsterkeren som de fleste cd-spillere hevder å ha ikke holder mål. Mitt råd til deg er å kjøre høyttalerne uten ekstra forsterker i noen måneder. Og når du har penger til overs svir du av 1000-2000 kroner på en grei forsterker. Så kommer du tilbake til denne diskusjonen, quoter dette innlegget og sier: "Fy faen det ble myyyyye bedre lyd når jeg fikk effektforsterker! " Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 (endret) Altså, du kan koble høyttalerne dine rett i cd-spillern, og spille så lavt du ønsker for å ikke provosere fram råner-looken. Men plutselig en dag føler du for å skru opp litt fordi du hører en sang du liker ekstra godt. Og da skal jeg si deg at den lille, fislete "4x50 W" forsterkeren som de fleste cd-spillere hevder å ha ikke holder mål. Dersom det er den eneste gode grunnen for å svi av 2000 kr på en forsterker, så har jeg nettopp spart 2000 kr. EDIT: Så kommer du tilbake til denne diskusjonen, quoter dette innlegget og sier: "Fy faen det ble myyyyye bedre lyd når jeg fikk effektforsterker! Var da ettertrykkelig ikke sååå mye forskjell med og uten forsterker i russebilen vi hadde. Litt forskjell var det, men som sagt, ikke sååå mye. Endret 10. juli 2005 av tor_erik Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Etter jeg bytta ut den innebygde 4x50W-forsterkeren i spilleren min med en ekstern forsterker på ca. samme effekt (oppgitt) kan jeg endelig høre musikk mens jeg kjører på E18 med alle vinduer og takluka åpne. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 du skriver at du vil ha ren lyd, da vil jeg anbefale deg å se andre steder en hos pioneer, og på et frontsett heller en 6*9'ere. pioneer lager bra spillere, de beste vil jeg påstå, men høytalere er det nå så-som-så med. derimot vil jeg annbefale deg å se her i steden. denne spilleren er både bedre og billigere en den linket til. overlegen webshop. http://www.megabillig.com/index.php?page=p...cat2=19&id=1255 dette frontsettet kan jeg med hånden på hjerte anbefale. flott lyd. litt slank i de nedre bass regioner, men det blir det uansett uten subb. http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18...el/prodlist.htm så søk på "PE6406" mine råd. Marius Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 Etter jeg bytta ut den innebygde 4x50W-forsterkeren i spilleren min med en ekstern forsterker på ca. samme effekt (oppgitt) kan jeg endelig høre musikk mens jeg kjører på E18 med alle vinduer og takluka åpne. Altså er den eneste effekten av en forsterker at man kan spille høyere..? I så fall, forsterker er ikke prioritert. pioneer lager bra spillere, de beste vil jeg påstå, men høytalere er det nå så-som-så med.derimot vil jeg annbefale deg å se her i steden. denne spilleren er både bedre og billigere en den linket til. overlegen webshop. http://www.megabillig.com/index.php?page=p...cat2=19&id=1255 dette frontsettet kan jeg med hånden på hjerte anbefale. flott lyd. litt slank i de nedre bass regioner, men det blir det uansett uten subb. http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18...el/prodlist.htm så søk på "PE6406" Takk for tips! Tviler likevel på at jeg kommer til å handle hos Megabillig, ettersom folk jeg har snakket med har hatt mildt sagt varierende erfaringer med denne butikken. Når det gjelder det komponentsettet, vil det være mulig for spilleren jeg i utg. pkt. hadde tenkt å kjøpe (link i første post) å drive både 2 stk. 6x9" og et sånt komponentsett som du linker til? Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 webshoppen har verken jeg eller noen jeg kjenner hatt problemer med, hva slags problemer var det? en kammerat av meg bestilte pioner spiller'n sin der, og en annen kjøpte paintball rifle. billig er det uansett. spillern du linket til har jo 4 utganger, så den vil kunne drive begge. litt lite kraft derimot. noe som igjen vil få lydkvaliteten til å lide. ikke bare dB nivået. men for all del, det er ikke kritisk, det vil jo fungere. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 du skriver at du vil ha ren lyd, da vil jeg anbefale deg å se andre steder en hos pioneer, og på et frontsett heller en 6*9'ere. pioneer lager bra spillere, de beste vil jeg påstå, men høytalere er det nå så-som-så med. Og se på hva du skriver får meg til å høre på andre personer enn deg når det gjelder bilstereo. Det heter IKKE frontsett, det heter KOMPONENTSETT. en 6x9 kan spille MEGET bra, og de fleste her inne vet ikke hvorfor de blir anbefalt å kjøpe komponentsett fremfor koaksialhøyttalere. Det som ofte ødelegger lyden i en koaksialhøyttaler er ett dårlig delefilter, men i de aller fleste tilfeller er folk strålende fornøyd. Man får det man betaler for, og det er de fleste klar over. Monterte selv ett anlegg med 4 stk 6x9 i en russebil, av billigste sort, og de spillte som fy, grei lyd over hele linja. Men man må selv se hvor man setter grensen. Noen vil bruke 1000kr, noen 5000, noen 10 000 og noen 100 000 på bilstereo, sånn er det bare. Pioneer har også en serie som spiller MEGET bra, men denne serien synes jeg kanskje er noe dyr i forhold til andre merker, men kvaliteten er som sagt bra. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 (endret) hvis den eneste grunnen til at du anser mitt råd for å være dålig er det at jeg kaller "komponentsett" for frontsett, er du litt på bærtur. det ene navnet er ikke mer riktig\missvisende en det andre. ja, koax kan spille meget bra, men problemet er at de som regel er montert kliss opp i bakruta på bilen, i hattehylla, noe som fører til lite sjarmerende stående bølger av høy frekvens og dålig fokusering\rettningsbestemming av lyden. men hovedgrunnen grunnen til at jeg ikke liker flere høytalere på en ramme, er nettop som du sier en rett på tryne sugen delefilter konstruksjon, om noen i det heletatt. kanskje en underdimmensjonert elektrolytt kodensator til diskanten, og natulig avrulling på resten av "elementene". en annen ting som plager meg stort med de er det at ved å presse mest mulig inn på minst mulig har man i grunnen totalt bortprioritert membran kvalitet. jeg har til dagt dato ikke sett eneneste coax til bil med annstendig kvalitet, uansett hvor pene de en har vært. selv om det ligner på glassfiber, er det ikke det. du sier man får det man betaler for, helt sant. 4 6*9 tommere til russebilen: grei lyd for deg. selv liker jeg ikke diskanter som får cymbaler til å høres ut som knusende tuborg flasker. hvis du bare vil ha lyd uten noe stress bak i bilen, er 6*9 tommere greit. hvis du er villig til å legge ned de 3 ekstra lappene for et "frontsett" med separat delefilter, bass\mid og diskant vil du få en lyd som faktisk lar deg sette pris på musikken. Endret 11. juli 2005 av Demogorgon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå