Gå til innhold

Dødt hovedkort? (ingen POST)

Anbefalte innlegg

Først må jeg bare få en ting ut av systemet:

HELVETE!

Ah.. Det var bedre.

Anyway. Kjøpte meg nylig ny maskin og satte sammen delene selv i løpet av gårsdagen:

• Asus P5ND2 SLI LGA 775

• P4 660 3.6 GHz CPU

• 1GB OCZ 533 MHz DDR2

• POV GeForce 7800GTX

• MIST 500W PSU

• Raptor 74G

• Vannkjøling

Når det nervepirrende øyeblikket kom da jeg skulle prøve å skru på systemet for første gang skjedde det som ikke skulle skje. Nemlig ingenting! Eller dvs. systemviftene/GPU-vifte starter opp, og hovedkortet har et LED som lyser grønt, men ingen POST, ingen beep, Ingen video. Krise!

Min første tanke var å resette CMOS, men det hjalp null og niks.

Neste steg var å gradvis koble fra komponenter for å se om jeg klarte å få noen feilmeldinger i POST. Kobler først fra harddisker/dvd/diskettstasjon - Ingenting. Kobler så fra skjermkortet - Ingenting. Med økende grad av desperasjon kobler jeg fra minnet - Ingenting! Med andre ord så står kun CPU'en igjen, men symptomene er de samme som beskrevet innledningsvis. Kobler så fra vannkjølingssystemet og prøver å starte opp systemet uten CPU, og da kommer feilmeldingen.. En krakilsk damestemme beljer ut følgende: "no CPU inserted, no CPU inserted, no CPU inserted" akkompagnert av høylydt beeping fra pc-speakeren..

Dette forteller meg følgende: Enten så er det noe galt med hovedkortet, eller så er det noe galt med CPU'en..

Kan noen fortelle meg hvordan jeg kan finne ut hvilken komponent som er synderen? Jeg har desverre ikke tilgang til andre kompatible hovedkort/CPU'er for å teste det ut på den måten.. Er det noe jeg evt. har glemt når det gjelder feilsøking? Ting jeg kan prøve for å få det opp og gå?

(PS! Jeg må bare si det igjen: HELVETE!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv med en annen RAM-brikke, om du ikke har gjort det.

Har desverre ikke tilgang til alternative DDR2-brikker..

Tviler vel egentlig uansett på at det kan ha noe med ram-brikkene å gjøre, ettersom systemet reagerer på akkurat samme måte om jeg har ram-brikkene i, eller om jeg har de ute. Hadde trodd at det ville ha komt en feilmelding i POST som indikerte at det manglet ram-brikker dersom det hadde vært ram-brikkene som var synderen..

Lenke til kommentar

Hvis det er ingen biip kan jeg regne det som rimelig sikkert at RAM-brikkene er problemet. Uten RAM starter den ikke i det hele tatt, Hadde samme problemet med min PC: kom ingen lyd, men vifter og alt startet.

Sikker på at det ikke er kompabilitetsproblemer mellom hovedkort og RAM?

Lenke til kommentar
Sikker på at det ikke er kompabilitetsproblemer mellom hovedkort og RAM?

Hmm..

Når du sier det så.. Har lest om folk som har hatt problemer med å boote med de OCZ-brikkene på enkelte hovedkort på grunn av de agressive timingsene og høye krav til voltage. Tenkte rett og slett ikke noe videre over det, ettersom jeg (feilaktig?) trodde jeg ville få en feilmelding i POST/bios dersom ram-brikkene var inkompatible..

Så var det å anskaffe seg et par DDR2-brikker en lørdags-kveld langt ut på bondelandet da :p

Lenke til kommentar
har du sjekket at alle ledninger er rett vei,ledningene som hdd led,power sw,reset sw osv..For hvis en av de er feil vei så kan du få resultatet som du har nå.

Sjekket og dobbeltsjekket ;)

Prøvde til og med å starte opp med kun power sw tilkoblet for å prøve å eliminere evt. feilkoblinger fra min side..

Lenke til kommentar
Har du husket å koble alle strømledningene til hovedkortet ?

Yupp..

Ta av CPU'n og sett den på igjen. Opplevde akkurat det samme som deg, funka som gull etterpå.

Har prøvd en 3-4 ganger nå, med to forskjellige kjøleløsninger (boxed vifte, vannkjøling) men fortsatt like dødt. Kommer nok til å prøve et par ganger til litt senere, men begynner å bli tvilende til hvor mye det vil hjelpe..

Lenke til kommentar

når en maskin ikke gir fra seg lyd overhode, så er det vanligvis psu som er død. siden din virker så holder jeg en finger på cpu'en, da hovedkortet sa i fra når du tok den ut. og cpu'en blir jo testa føre rammen, så jeg hadde testa med en annen cpu først, derretter ram, og til sist hovedkort.

mene det kan kjo hvem som helst egentlig...du kan jo sende inn alle tre delene og få de testa, koster litt, mene det er letteste måten

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Ta ut batteriet på HK, det funka for meg en gang, det funka ikke å resette BIOS men 30 sek uten batteri var tingen  :thumbup:

Det kan hende du er inne på noe der.. Har tidligere prøvd å ta ut batteriet i 5-10 sekunder for å resette CMOS på den måten, men ikke så lenge som du sier. Har søkt litt på nettet siste par timene og det kan se ut som man av og til må la batteriet være ute temmelig lenge for at alt skal resette seg, så nå ligger batteriet "til tørk" på en antistatisk pose..

Krysser fingrene!

Lenke til kommentar
når en maskin ikke gir fra seg lyd overhode, så er det vanligvis psu som er død. siden din virker så holder jeg en finger på cpu'en, da hovedkortet sa i fra når du tok den ut. og cpu'en blir jo testa føre rammen, så jeg hadde testa med en annen cpu først, derretter ram, og til sist hovedkort.

mene det kan kjo hvem som helst egentlig...du kan jo sende inn alle tre delene og få de testa, koster litt, mene det er letteste måten

Er nok CPU'en som er min hovedmistenkte også. (Selvfølgelig den dyreste komponenten som går skeis..)

Har tilgang til en P4 Northwood 2,8GHz CPU. Er litt usikker på produktnavnet, men den burde vel være kompatibel, eller?

Lenke til kommentar

Må bare få sagt at det behøver nødvendigvis å være ram/cpu, jeg har nemlig en verre historie enn han om det samme :hrm:

Jeg kjøpte bare ny PSU, koblet den inn og ikke noe bilde men alt av vifter og lys funka. D-led bracketene fortalte meg at jeg hadde minnefeil....

Jeg satt kanskje i 12 timer i strekk, tok inn og ut rammen CPU + + .

Etter 3 dager i et ragnarok (helvete er ikke nok dekkende), så fant jeg ut at det var strømkabelen til harddisken som forårsaket alt, jeg satt inn en annen ledig molex inn og whiiips så funka det.

Bare en liten påminner at det kan være enkle ting som dette også.....

Lenke til kommentar

Jaja,

Da har jeg prøvd de tipsene jeg har hatt mulighet til å prøve (tatt ut og satt inn igjen CPU, latt batteriet være ute i 1+ time), men maskinen er fortsatt like død.

Skal prøve å få lånt meg litt deler på de lokale datasjappene på Mandag, så får vi se om jeg kommer noe nærmere en løsning. Er nok overhengende stor fare for at jeg må returnere en eller flere komponenter :/

Takker uansett for alle innspill.. :thumbup:

Lenke til kommentar

litt dumt spørsmål!

bare for å være helt sikker , du har installert ram i riktig slot? har driti meg ut på det en gang, ram skulle stå i den slott'en nest lengst til høyere.

tror på ditt at det er det samme? må være like mye ram i hver kanal ( a og b)

altså 1 brikke alene skal i dimm B1. :\

Lenke til kommentar
litt dumt spørsmål!

bare for å være helt sikker , du har installert ram i riktig slot? har driti meg ut på det en gang, ram skulle stå i den slott'en nest lengst til høyere.

tror på ditt at det er det samme? må være like mye ram i hver kanal ( a og b)

altså 1 brikke alene skal i dimm B1. :\

Joda har montert ram i A1 og B1, men jeg ville nødig kalle spørsmålet ditt dumt med tanke på hva som var problemet (ja, maskinen funker nå :dribble: ) ...

SPOILER-SPACE

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Jeg hadde glemt å plugge inn den 4-pins greia fra strømforsyningen! duh! Hadde av en eller annen grunn fått for meg den vrangforestillingen at nye hovedkort med 24-pins strøminntak på hovedkortet ikke trengte den 4-pins-greia.. Så dum går det an å være!

Endret av Winged Monkey
Lenke til kommentar
Jeg hadde glemt å plugge inn den 4-pins greia fra strømforsyningen! duh! Hadde av en eller annen grunn fått for meg den vrangforestillingen at nye hovedkort med 24-pins strøminntak på hovedkortet ikke trengte den 4-pins-greia.. Så dum går det an å være!

Da hadde jeg rett da. Du hadde glemt en strømledning ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...