Gå til innhold

Utkikk etter en dyr og solid bærbar (20k-)

MRN

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en god og solid bærbar. Med "solid" så mener jeg at den tåler litt reising (som oftest i buss) og at jeg ønsker at den skal vare et par år. Men "god" så mener jeg omtrent det samme, at jeg kan spille på den om 2 år. Utviklinga går rasende fort, jeg vet det.

Faren min har hatt en Thinkpad gjennom jobben, en gammel traver som fortsatt virker, bare at det er 233Mhz på den. Men den er solid bygd. Jeg likte at den hadde både musepinne og pekebrett. Jeg liker kvalitet og kvalitetsmerker, så at det heter IBM er også et pluss for min del.

Faren min (jeg liker å låne bærbare PCene hans når jeg er på besøk, ja :) ) har en Dell for tiden. Jeg tror det er en Inspirion 9300, men det må jeg spørre han om. Dellen er forsåvidt godt bygd, altså noe som jeg kunne ha tenkt meg. Vifta på den er grei, selv om det står på hele tida. På laveste (usikker) så høres det, men ikke nevneverdig. Den kjører seg opp når det er varmt, og kjører seg ned når det er ok igjen. På et bibliotek som student derimot...

Så IBM og Dell er noe som jeg virkelig vurderer.

Onkelen min (nok et familiemedlem, ja) har en Fujitsu-Siemens Amilo. Denne har han hatt problemer med. Han har hatt den inne hvertfall to ganger, tror begge er pga varmeutvikling, men er ikke sikker. Tror det var en vifte som ikke slo seg på, så PCen slo seg av. Forrige gang jeg var på besøk så lånte jeg PCen hans og prøvde å installere Half-Life 2 på den, uten noe suksess. Den slo seg av under loading av spillet - gjentatte ganger. Colin McRae Rally 2005 klarte den ikke i det hele tatt. Det endte med at jeg ble sittende med World of Warcraft som fungerte godt/greit.

Av den grunn ser jeg ikke på Fujisu-Siemes som noe kjempealternativ.

Jeg har ikke sett så mye på PSdatas Tundra eller de "ekte" merkene som de fører, Acer og Asus.

Jeg har ikke sett så mye på MPXs Notebook eller de andre merkene. Acer, "FSC" og HP.

Prisklasse? I første omgang, mellom 15.000 og 20.000, kan gjerne være nærmere 20 enn 15.

Vekt? Har ikke så ekstremt mye å si egentlig, tror jeg.

Støy? Litt å si, men ikke ekstremt. Jojo-vifter er verst.

Spilling? Ja, særlig Red Alert og Command and Conquer-serien. Nettverksspilling er en av de tingene jeg kjøper PCen for.

Skjermstørrelse? 15" (Jeg er usikker på om jeg vil ha Widescreen eller ikke)

Den som jeg har mest lyst på er IBM Thinkpad t42p hos prisguiden, men prisen er deretter. 26726 kr for den desidert billigste.

Den som jeg har nest mest lyst på er IBM Thinkpad T42 fra Komplett til bare 14.000, men da kunne jeg like gjerne ha kjøpt IBM Thinkpad T43 til 17.500. Den har ATI MOBILITY RADEON X300 - 64 MB, men vet ikke hvordan det vil klare seg med dagens moderne spill på middels grafikksettings...

14.000 er for billig, 17500 nærmer seg bra, 26000 er en anelse dyrt. Da vet dere hvordan jeg ligger an i forhold til prisnivået.

Hva jeg lurer på: Jeg vil gjerne ha forslag til andre alternativer som jeg kan ta en titt på. Noen med bedre skjermkort f.eks?

Endret av MRN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IBM = Kvalitet

Så er du ute etter solide pcer er IBM valget. Men man må betale ganske mye for det, uten å få det igjen i spesifikasjoner.

3dmark03.png

Her ser du hvor x300 plaserer seg.

Du burde kanskje også ta en titt på Acer Ferrari 4000. God kvalitet, gode spesifikasjoner, og en utrloig tøff pc.

Ferrarien har x700, så der ser du hvordan den yter konta IBMen.

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar

Hvor bestilte du fra? Pris? Du må si hva du synes om den når du får den :)

Nei, Dell er ikke som IBM, jeg vet det. Men den Dellen som jeg har tatt på, virker ikke så ekstremt plastic fantastic som alle de andre. Synes Fujitsu-Siemens Amiloen virker langt mer "plastic" enn Dell.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da har jeg endelig fått bestemt meg.

Det blir en Acer Ferrari. Byggekvaliteten skal være god og solid, den har gode specs, prisen er riktig (20.000-). Det er dog to ting som bekrymrer meg. Det ene er AMDs prosessor, om den er like bra som Pentium M. Men tror det er det minste problemet mitt. Det andre er det buete tastaturet. Er redd for at det kan plage meg til å begynne med, men at den irritasjoene vil forsvinne etterhvert som jeg bruker det.

Skjermkortet er på høyde med hva som finnes til det bærbare i dag, har jeg inntrykk av. Det er Mobillity Radeon X700, 128 MB. 2.0 AMD-Ghz burde holde lenge.

Det er også grunnen til at jeg ikke valgte IBM Thinkpad (selv om jeg fremdeles sikler). Skjermkortet er dets største svakhet. Et søk via kelkoo.no på IBM Thinkpad T42, viser meg at den koster fra 21.500 og oppover, med et skjermkort med Mobillity Radeon 7500, 32 MB. CPUen er 1.7 Ghz, mindre hd, "bare" 512 MB RAM. 21500 (hos Stretto) mot mpx.no/Acer Ferrari 4005 19.000, så forskjellen i pris allerede i disfavør for IBMen... Med T43 blir forskjellene bare større, samme med T42p (vil jeg tro, har ikke sjekket).

Jeg er også opptatt av å bestille fra en nettbutikk jeg føler jeg kan stole på. Selv om Kelkoo melder om at både elprice.no og netshop.no er billigere, så er mpx.no på tredjeplass. Den butikken for meg er litt kjent. Tror ikke jeg har bestilt noe fra de, men har vurdert de flere ganger. PSData også (4. plass i denne sammenhengen, hva pris angår.) Forskjellen mellom MPX og PSdata er 875 kr, da velger jeg å bestille fra MPX.

Som sagt, jeg har omtrent bestemt meg, men lar det gå noen dager før jeg bestiller. Noen innvendinger/kommentarer til valget mottas med takk :)

Endret av MRN
Lenke til kommentar

Løpet av i dag (se klokkeslett) 1.11.05, så bestiller jeg meg den PCen som jeg har bestemt meg for. 1.11 er sikkert en fin dato til sånt :)

Da tar jeg en nærmere titt på de forskjellige nettbutikkene, pris og slike ting og bestemmer meg, kliner til og bestiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...