Gå til innhold

kjølevifta går amok

Anbefalte innlegg

Kjøle vifta mi har i det siste begynnt å gå me et et vannittig turtall, og det kort tid etter at jeg har startet maskinen og, hva kan være åraken til dette? Er det noe sted jeg kan sjekke tempen på cpu og div? Hvor mye bør den ligge på egentlig?

Har satt i mer ram i maskinen, kan det være årsaken?

PC: Dell Dimension 4600 3,0Ghz 1,5Gb Ram

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperatur kan du sjekke i BIOS, eller i diverse programmer. F.eks SpeedFan, Everest Home Edition, etc. CPU-tempen bør ligge godt under 60 ved vanlig "surfe-load". Vet ikke helt hvordan Pentium-prosessoren din er på varmeutviklingen, men min Athlon 64 2800+ @ 3000+ ligger på 30-35 ved rolig surfing og kryper oppunder 45 ved full load.

Lenke til kommentar
Temperatur kan du sjekke i BIOS, eller i diverse programmer. F.eks SpeedFan, Everest Home Edition, etc. CPU-tempen bør ligge godt under 60 ved vanlig "surfe-load". Vet ikke helt hvordan Pentium-prosessoren din er på varmeutviklingen, men min Athlon 64 2800+ @ 3000+ ligger på 30-35 ved rolig surfing og kryper oppunder 45 ved full load.

får ikke fram noe cpu temp i everest programmet mitt... noen innstillinger jeg må endre på?

Lenke til kommentar
Kan være at det har begynt å samle seg støv i kjøleribba, og at viftestyringa må kjøre vifta hardere for å holde temperaturen nede...

Har blåst ren kjøleribba og, samme resultat.. Kan det være fordi at det rettogslett er varmt omdagen? Er vel omlag 32grader i skyggen ute nå.

Lenke til kommentar
Noe program som bruker mye av CPUen som surrer og går i bagrunnen?

Når vifta speeder opp så bare trykk ctrl-alt-del å sjekk om det er noe som bruker mye av CPU...

Bruk av cpu: 3%, og vifta snurrer som et hellikopter i full fart..

Lenke til kommentar

Min ligger nå på ca 40°C idle, men så skal det sies at det er 28°C i rommet også, så den får ikke like kald og god luft som vanlig.

Lenke til kommentar

At kvikksølvet viser 32 grader i skyggen har nok noe med saken å gjøre dersom CPUvifta er temperaturstyrt.

Ser selv at cpu tempen har steget 5-6 grader ettersom temperaturen inne har steget til 29 grader.

Når da CPU vifta di er temperaturstyrt må den jobbe mye mere for å holde samme temperaturen som før.

EDIT:

Ahaa Dell!

De har en kjølevifte bak som både ventilerer kabinettet og trekker luft over CPU kjøleren.

De er temperaturstyrt og vil selvsagt måtte øke turtallet når temperaturen inne blir varmere.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det høres for meg under de omstendigheter du oppgir ut som et sunnhetstegn. Luft temperatur på over 30 grader blir fort 40-45 inni kabinettet. Det sier seg selv at viften da må holde et vanvittig tempo for og fosøke og holde cpu under feks 50 grader. Cpu viften blir nærmere varmluftspistol enn kjølevifte :p

Hvis det ikke er noe problem med restarter, eller annen form for ustabilitet ville jeg aventet til det blir kjøligere før du gjør noe. Har du problemer, kan det hjelpe bare og ta av døren på kabinettet, evnt en vifte mot den åpne pc'n, slik at varmluften ikke blir stengt inne i kabinettet.

Lenke til kommentar
Det høres for meg under de omstendigheter du oppgir ut som et sunnhetstegn. Luft temperatur på over 30 grader blir fort 40-45 inni kabinettet. Det sier seg selv at viften da må holde et vanvittig tempo for og fosøke og holde cpu under feks 50 grader. Cpu viften blir nærmere varmluftspistol enn kjølevifte :p

Det som bekymrer meg om dagen er den eksterne Maxtor-harddisken. Den blir sinnsykt varm, forståelig nok siden den ikke har vifte ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...