Gå til innhold

Utrolig treg boot/shutdown i WinXP

Anbefalte innlegg

Hallo i luken

På jobben har vi en pc som booter/shutdown'er utrolig tregt. Tipper det tar ca 10-15 min å bare få bootet opp XP.

Har kjørt ad-aware, spybot og forskjellige antivirus, men ingen spesielle utslag..

Selve pcen burde ikke være flaskehalsen, da vi har en annen pc her også som er kjapp som lynet, men er david i forhold (ref: david mot goliat :p)

Begge pcene kobler seg opp mot en server - så jeg lurer litt på om problemet kanskje ligger nettverksmessig.

Hvis noen har noen tips til hva som kan være feilen - fyr løs!

Det er forøvrig ingen prossesser som sluker CPU i taskmanager heller.

Endret av atticus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du definer nettverk/os-problemer som windows, ja.

Men siden jeg ikke er sikker på hvor problemet ligger (som kan - for alt jeg vet - være CPU basert til nettverk/software), så postet jeg den under annet om hardware.

Hvis du vil være modurator kan du sikkert sende en mail og spørre om det til hw.no..

Lenke til kommentar
Hvis du definer nettverk/os-problemer som windows, ja.

Men siden jeg ikke er sikker på hvor problemet ligger (som kan - for alt jeg vet - være CPU basert til nettverk/software), så postet jeg den under annet om hardware.

Hvis du vil være modurator kan du sikkert sende en mail og spørre om det til hw.no..

Jeg raporterer for å hjelpe, og det er veldig nyttig for å holde forumet ryddig. Det nytter ikke å spørre om man vil bli moderator, for det bestemmes om det er behov for det osv.

Ang. denne posten: Det er et Windows problem. I windows kategorien diskuters også andre problemer som delvis har med Windows å gjøre m.m. De som holder til i Windows kategorien har like bra peiling om andre ting som de i "Annet om Hardware".

Endret av _Adler_
Lenke til kommentar

Kjørte MS Bootvis nå, og den rapporter at XP ikke bruker mer enn 41 sek. på å starte opp, men jeg ser at det er noe med logon+server (eller hva det het) som bruker utrolig lang tid.

Fjernet dumprep xx fra msconfig/oppstart og det hjalp ganske mye, men det er fortsatt mye tid igjen å hente. Får vel ta å formatere en gang neste uke, for dette var den eneste pcen vi fikk preinstallert det meste på når vi byttet datasystem.

Siste versjon og definisjon av Ad-Aware og Spybot er kjørt. Og siden det ikke er noen logiske forklaringer på hva som er problemet softwaremessig legger jeg mine 53 øre på at det har noe med når pcen skal logge seg på servern. (Som den forøvrig er satt opp til å gjøre automatisk)

Lenke til kommentar

hei. det trenger ikke å være bare programmer som sinker maskina under oppstart og avsluttning. det kan også være en tjeneste som sinker maskina. det jeg ville sjekka var om du har noe som du ikke trenger under Services som ligger under msconfig. normalt skal ikke XP bruke så lang tid på å starte opp og avslutte.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...