Gå til innhold

hvotdan flasher jeg BIOS med diskett ?

mirene

Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI K8T NEO2 hovedkort

Jeg tengte jeg skulle være "lur" i dag å oppdatere BIOS.

Fra version 3.3 til 9.1

http://www.msi.com.tw/program/support/bios...?UID=608&kind=1

Gjolrde dette gjennom Windows.

etter dette har ikke PC'en hvert helt god.

Nå tengte jeg at jeg skule bruke en Diskett og legge inn version 3.3 av BIOS igjenn.

det jeg trenger hjelp til er HVORDAN jeg går frem for å legge inn BIOS fra diskett.

Er så lenge siden jeg har gjort dette.

Må jeg lage en oppstarts diskett ? hvordan ?

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må lage en helt basic oppstartsdiskett, og kopiere bios og flashe-programmet inn på den og boote fra den.

Tenkte det kunne være lurt å nevne at man må slette noen systemfiler på oppstartsdisketten i tillegg, slik at den ikke låser BIOS'en. Det var iallefall slik da jeg skulle oppdatere BIOS'en min for en god stund siden.

Hvis du har et nyere hovedkort finnes det egne applikasjoner som lar deg oppdatere BIOS etter at du trykker en viss tastekombinasjon under POST-prosessen når du slår på PC'en din. Sjekk ut dette (funksjonen heter AWDFLASH og står helt nederst ved siden av "press delete to enter BIOS" hos meg - har et Abit NF7-S v2.0). Hvis du har en tilsvarende funksjonalitet på ditt HK trenger du ikke lage en oppstartsdiskett, men bare kopiere binærfilene over på en diskett (du bør sjekke at denne disketten ikke har noen ødelagte sektorer og er i fin form ellers), og bruke BIOS-flash-programmet til å flashe BIOS'en din.

Var det forståelig? :)

Lenke til kommentar

Har du husket å resette bios vha jumper på HK etter oppdatering?

En del oppdateringer forutsetter at dette gjøres etter at Bios er oppdatert. Pleier altid å gjøre det uansett. Hvis ikke kan "rare" ting skje som du indikerer når du sier at PC'n ikke har vært helt god. Det er også veldig viktig å dobbelsjekke at du har helt riktig bios til ditt HK, eller kan du ende opp men en død maskin.

Forøvrig har en del produsenter liggende filer som du kan laste ned og som ved kjøring lager en diskett for bios oppdatering, fiks ferdig med bios og det hele på disken. Personlig bruker jeg altid diskett i "dos" mode - føles sikrest :thumbup:

Lenke til kommentar

Når du booter fra en diskett lager for bios oppdatering kommer du i "dos" mode. Det viktige er at du har en ren maskin uten all verdens drivere installert.

Hvis du ikke finner noe på hjemmesiden til HK produsenten kan du hente en fil for å lage en boot diskett herfra : http://www.bootdisk.com/

Velge et av alternativene under "Driver Free Disk For Bios Flashing:"

Filen kjører du bare for å lage en boot disk. Deretter kopierer du Bios *.BIN filen til disken. Husk du må ha en bios fil som passer dette formålet og ikke den som brukers for flash i windows. Denne metoden forutsetter normalt at du kjenner litt til DOS. Hvis ikke bør du kanskje holde deg til den windows baserte metoden.

Lenke til kommentar

jeg formaterte en diskett. Valgte da "Gjør dette til en oppstarts diskett for MS-DOS"

Etter dette legger jeg BIOS version 3.3 over til disketten.

Velger å starte med diskettstasjon,i BIOS.

Maskinen starter opp begynner å lese fra disketten,men går derreter videre inn i Windows som vanlig.

Hva gjør jeg feil ??

Lenke til kommentar

Hos meg må jeg bekrefte melding på skjermen om at jeg ønsker å boote fra diskett. Jeg må også velge boot rekkefølge i bios. Vanskelig å si hva som er problemet hos deg da det varierer fra HK til HK.

Ellers glemte jeg å si at du også må ha et program for å flashe bios på disketten, fra Award eller liknende, samt en noen boot rutiner. Dette følger ofte med når du laster ned Bios, men det kan hende du må hente dette separat - se i read.me filen som normalt følger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...