Gå til innhold

Hjelp med Abit AN8 Ultra

dup

Anbefalte innlegg

Hei!

Bygger pc for første gang, så er ikke helt stabil. Kjøpte et Abit AN8 Ultra HK link

Det jeg lurer på er når jeg har satt i den hoved-atx-strømkabelen i sokkelen på hovedkortet, så er det litt plass igjen på sokkelen (2*2). Så skal jeg sette inn P4-kontakten. Hvor skal denne? Den passer liksom veldig godt inn i den ledige plassen på ATX sokkelen, men det er jo en egen sokkel for P4-kontakten. Men denne passer ikke helt... :cry:

Håper virkelig på et svar på denne krisen!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fire ekstra hullene i ATX-pluggen er for 24 pins ATX-plugger som er på ATX2.0 standarden. Det er en ekstra 12V kanal sammen med en ekstra 5V om jeg ikke tar helt feil nå. Det er også litt jord innimellom der. :p

Grunnen til den ekstra 12V kanalen er vel å greie å levere nok strøm til PCIe skjermkort og slikt. Det kan derfor ha noe med at systemet ditt er ustabilt.

Uansett, IKKE plugg P4 kontakten i de pinnene som er ledige! Den er kun to 12V ledere og to jord ledere.

Lenke til kommentar

Hehe! Ok! Takk! Det ante meg at det ikke skulle der.. ;)

Men det smatt liksom bedre på plass der enn der det egentlig skal være. For i den beregnede sokketen så stemmer ikke de fire "hulla" med kontakten, så må presse den ned. For på kontakten er to av "pinnene" med helt firkantet kant rundt, og to har en bitte liten bue på plasten rundt. Og dette stemmer ikke overens med sokketen. Syntes dette var litt merkelig! :hmm:

Hvis noen i det hele tatt skjønte hva jeg snakker om!? :p

Endret av dup
Lenke til kommentar

Du må ha en overgang fra 20 pins til 24 pins strømkontakt. Den finner du på eksempelvis Komplett, og sikkert de fleste andre webshop'er, men jeg fikk litt vondt i lillefingeren så jeg spiser litt frokost i stedet for å lete videre for deg.. Kanskje like billig å finne en databutikk i nærheten av deg, så sparer du frakt på et så billig produkt.

Lenke til kommentar

Du skal ikkje presse på noe som helst. Dersom en plugg ikkje passer i kontakten så er det ikkje meningen at den skal inn der. Det fine med å bygge PCer er nemlig at ting bare passer der de skal, og ingen andre steder.

Dersom kontakten ikkje har samme bue som det er på pluggen så skal den ikkje brukes.

Lenke til kommentar

Den skal settes inn, men om du ser ca ti cm opp fra Q-OTES ribben, mot minneslot'ene, ser du en firepunkts kobling... Sjekk om den passer der..

Men, du må nok på handletur uansett... Har dog ikke prøvd med en 20 pins... Fungerer det ikke må du på tur, men sjekk om det hjelper med cpu-koblingen først..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...