ATWindsor Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Skal kanksje kjøpe meg en p4, men hvilket chipsett? Vet at i845g er nyere, men det er også nyere og har ikke så mange nye funksjoner jeg trenger (har lan, skjermkort og lydkort). Eneste er kankse firewire. Er det noe ytelses/stabilitetsmessig som tilsier at 1845g er verd prisforskjellen? Det blir garantert asus om jeg går for sis, sannsynligvis om jeg gåt for i845 også, men har hørt mye bra om gogabit sitt kort. Så over til cpu, bør jeg kjøpe en 1,8 eller 2,0? Er ikke noen jevel på overklokkinga, vet at det er gunstig å få opp fsben til 133, men hvor viktig er dette? Og er det bare minne som må kjøre på "feil" frekvens, eller gjelder dette også pci-kortene? La oss si jeg kjører en 2.0 på 115 fsb, vil dette føre til ustabiliteter? (har en apacer ddr333 minnebrikke). Håper på svar AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 PCI vil kjøre på 1/3 av FSB helt opp mot 132MHz. Når du kommer til 133MHz vil PCI-multiplieren automatisk bli endret til 1/4. Det er derfor mye tryggere å kjøre på 133MHz FSB enn f.eks 115. Både 1,6GHz, 1,8GHz og 2,0GHz-utgavene skal være enkle å overklokke til 133MHz FSB med orginal vifte. (muligens må du sette opp prosessor-spenninga litt) Hvis du har f.eks DDR-ram som støtter 133MHz FSB (Altså PC2100-minne) så vil ikke det være overklokket når du overklokker på FSB. Den eneste delene i PC'n som er overklokket er CPU'en. Personlig hadde jeg gått for 2,0GHz-utgaven. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2002 Jeg har en pc2700 chip, la oss si jeg klarer å klokke opp fsben til kun 120, vil det ikke også da være en mulighet å kjøre ramen litt saktere enn den skal, hvis 100 fsb er vanlig blir jo ration mot minnet 3:5 la oss si man setter den på 4:5 da vil minnet gå 150 mhz hvis fsben er 120. Eller er dette helt på jordet? Eller er det pci-enhetene som pleier å være flaskehalsen hva stabilitet anngår og ikke rammen? AtW Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Jeg kjøpte nylig en P4 2GHz som er veldig "snill". Den går 2,8GHz på 140MHz buss og er 100% stabil med 1,7V i bios (1,66V i Hardware Doctor). Maskinen er så stabil at jeg på 2,9GHz kan kjøre noe benchmarks. Har nesten 100MHz stabilitetsmargin på 2,8GHz. CPU er ikke volt-modifisert, men stilt opp i BIOS til 1,7V og 140MHz buss. Får skjermbilde på 150MHz buss (3GHz), men Windows starter ikke opp. Spar ikke inn på RAM for du kommer opp i vanvittige busshastigheter med Northwood cpu'er. Kjøp ikke 1,6GHz for da må du ha vanvittig høy busshastighet får å klokke den til max. Både PCI og RAM setter ofte grenser. På mitt hovedkort så kan jeg sette PCI til "fixed 33MHz" og AGP til "fixed 66MHz". Trenger ikke tenke på dette da. RAM kan jeg sette til 1:1, 4:3 eller 3:4. Med 140MHz buss som jeg kjører så blir det da 140, 105 eller 187MHz. På min 512MB PC2100 TwinMos CL2 RAM så er ikke 187MHz stabilt. Det virker faktisk ikke i det hele tatt. Kan kjøre RAM på ca 180MHz med CL2.5, men da må jeg klokke ned CPU. Har ikke testet hvordan dette påvirker ytelsen på maskinen ennå, men så at mem-bandwidth i SiSoft Sandra gikk opp fra ca 2060MB/s til ca 2650MB/s. Så høy RAM-hastighet er ikke stabil, men jeg fikk kjørt testen før maskinen plutselig rebootet. [ Denne Melding var redigert av: olapirat på 2002-07-29 00:23 ] Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2002 Sitter allerede med en apacer-333 minnebrikke. Så der har jeg ikke så mye valg, kommer heller ikke til å kjøre prosessoren på noe mer enn 1.65v, håper på å komme opp i 133 fsb med dette opsettet, men vet ikke om det er vel optimistisk med en 2.0, blir tross alt 2.666 ghz av det (om jeg ikke har forregnet meg). Men hvis det er slik at pci-komponenter ikke tåler mer en 40mhz, så blir det vel et "svart hull mellom 4.4 ghz og 2.666. Så hvis man ikke kommer opp til 133 fsb så må man ta til takke med en langt lavere hastighet. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå