Gå til innhold

Jakten på det lydløse datarommet..

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-07-29 09:51, Clintern skrev:

Man trenger visst bare en aktiv forlenger(usb hub, eller spesial kabel) hvis man har kabel lengre enn 5 meter.

Det ble ikke sagt noe annet i denne tråden så da regner jeg med at det går fint å skjøte flere ledninger bare man holder seg til maks 5 meter.

Maks-lengden kommer av en spesifisert maks tidsforsinkelse på signalet på 26ns over kabelen. Hvis en regner med lyshastighet får en ca 7,8 meter. Signalhastigheten på kobber er en del lavere, husker ikke eksakt, men havner nok på litt over 5 meter. Dette gjelder altså PC/HUB til enhet/ny HUB.

Det er også maks 25 meter en kan ha mellom root-hub og device med HUB'er i mellom. Har noe med maks tidsforsinkelse på kommunikasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nylig hjelpt en kamerat å sette sammen en PC som skulle benyttes i ett lydstudio, og derfor måtte være veldig stille. Ha gikk for ett støydempet kabinett fra microplex og en Enermax 350W strømforsyning med vifteregulator, og en Silent Viking CPU kjøler. Det ble også kjøpt harddisker av typen Seagate Barracuda IV, og ett hobedkort uten vifte, men med kun en kjøleribbe på chip'en. Ettersom han også hadde ett stille skjermkort, ble denn PCen helt lydløs selv uten kabinett dekselet på. Du kunne høre skjermvivften, men kun om du lå helt inntil PCen og lyttet. Lyden fra CD/DVD spiller hørte man selvsagt fremdeles, men mye av den ble dempet av st¨øydempingsmattene i kabinettet.

Noe av problemet med å bygge en ny PC er jo at de nye graffikkortene har kraftige og støyende vifter, og jeg har desverre ikke funnet noe nettsted som tar hensyn til støyen i reviews av skjermkort.

Lenke til kommentar

har en Alpha PAL8045 ribbe med Artic Silver 3 kjølepasta og 80mm Zalman vifte - dette gjorde til at CPU'en min idla på 37c (ved 20c ute-temperatur, og ganske høy innetemperatur). max load var på 40c. dette er på en Athlon XP2000+ (ikke overklokket, 1.75v standard). cpu viften snurret ved 3300rpm ved full hastighet.. tok nettopp en 7v mod på den, slik at den snurrer på 2000rpm, noe som ifølge Zalman skal gjøre til at viften lager 20db med støy. cpu temperaturen ligger nå ved 48c idle og 52c max load (koblet også ut 3stk. 80mm zalman kabinett vifter, har nå kun 1 som blåser luft inn (på hdd'ene, 7v, 2000rpm, 20db) og en som blåser luft ut bak (7v, 2000rpm, 20db)), dette sammens med 2stk Seagate Barracuda IV 80gb disker satt opp i raid0 gjorde systemet omtrent lydløst sammenlignet med tidligere :smile: (Chieftec 340w psu, viften snurrer på ca. 1700rpm)).

Eneste minuset ved dette var at jeg ikke kan bruke FOC (Fan Off Control, Soyo Dragon Plus!) i BIOS, da den registrerer at CPU viften "ikke fungerer ordentlig" og slår av pc'en automatisk.

48c/52c på en XP2000+ er ikke så ille heller, når kjøleren har et støynivå på 20db :smile:

det eneste minuset med dette, er at kabinett temperaturen har gått opp med ca. 8c (fra 32c til 40c) - noe som resulterte i at jeg ikke kunne klokke opp GF3 Ti200'et mitt så høyt som tidligere, stabilt. kunne tidligere kjøre det helt 100% stabilt på 235/530 (3dmark2001 loop i 12 timer), men måtte nå senke det til 220/510 (3dmark2001 loop i 2 timer).. men men, merker ikke forskjell uansett, og systemet ble utrolig mye mer stillegående.. og temperaturen driter jeg i, så lenge systemet er stabilt.

bidz @ efnet/openprojects

bidz.org - pgp key

[ Denne Melding var redigert av: bidz på 2002-07-29 12:23 ]

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd alt det som blir nevnt, bortsett fra å bruke støydempingsmatter eller spesielt kabinett for støydemping.

Har nå et aluminiumskabinett fra Chieftec og det er nok ikke så bra hvis man hater støy,hehe..

Men grunnen til at jeg har alu. kabinett er litt pga vekt og kjøling.

Maskinen er en P4 [email protected] GHz med Geforce4 Ti 4400, med andre ord en kraftig spillmaskin. Overklokker jo også så da er god kjøling et must, og da følger støy med.

Har som sagt byttet alle vifter i kabinettet, inkl. CPU vifta. Har også en Enermax 350W PSU slik som en nevnte over her. Eneste støyen jeg syns jeg har klart å dempe rimelig bra er fra vifta på grafikkortet.

Den hadde en utrolig irriterende høyfrekvenslyd, men med spenningsregulater(kjører på 6 volt) så ble det mye bedre :smile:

Anyway.. Jeg skal nå snart til byen og da skal jeg handle inn ledningene+diverse andre ting jeg trenger for å flytte PCen inn i skapet som jeg snakket om.

Og etter det skal jeg se MiB2 på Colosseum :grin: :grin: :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Clintern på 2002-07-29 13:10 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 19:06, CLaSS skrev:

Ja, Clintern, nu er vi spente!

Nå har du vel fått kobla til det meste av skjøtekabler osv...

Åssen blei resultatet a?
:roll:

Yeah.. :smile:

Resultatet: Nesten perfekt!

Skal det bli HELT lydløst så må selvfølgelig PCen plasseres i et annet rom, men jeg er meget fornøyd :grin:

Nå har jeg ikke fått brukt maskinen så mye ennå etter flyttingen, men ja jeg gruer meg til alt det slitet med å bytte CDer :razz:

Ikke bra for helsa det vettu.

Lenke til kommentar

Et lite tips. Gå å hør hos en blikkenslager om lydfeller og komprimert skumgummi. Hvis du lager en kasse som pcèn passer oppi. Legger komprimert skumgummi inni boksen (kler den rett og slett innvendig.) Lag noen lydfeller i kassen som kobles i forhold til viftene. Skjær eventuelle huller hvor det trengs( Kabler til monitor, mus cd rom osv. Disse skumgummi platene som jeg snakker om blir brukt i ventilasjons anlegg i hus osv. Meget effektivt innen støydemping. Tempen vil nok stige litt, men har du gode vifter så vil nok ikke temp økningen være radikal.

Holder faktisk på med dette selv akkurat nå. Skal gi beskjed hvordan det går.

:cool: :cool: :cool:

Lenke til kommentar

Er lei av støyende PC selv.

Prsojektet er følgende:

Har bod ved siden av kontor. Der står ADSL og router.

Borrer hull igjennom veggen og legger opp kanal.

5m USB kabel.

5m skjermet skjerm-kabel.

USB-HUB

Dette kobles så til Logitech trådløst tastaur og Microsoft Wireless Explorer 3.0. Også Sony trinitron skjerm E220.

Så til lyden. Her skal jeg investere i Creative Extigy eksternt lydkort USB til 1398,- og et Klipsch ProMedia sett. Det betyr ingen lange strekk for lyden og kun 2 kabler som ligger i kanalen. Null forstyrrelser og ikke minst .... NULL STØY. Ikke 30db, ikke 20db, ikke 5db men 0db.

Pent blir det også, da resten ligger skjult i veggen og boden er en slags "kontrollstasjon" for hele leilgheten.

Her er alarm, knytepunkt for nettverk, telefon (analog - ISDN - GSM (!)) og snart 2 PC`er... alt utstyr til multiroms lydanlegg skal også inn her. Med hyller og safe blir det ganske trangt, og sannsynelig varmt. Men siden dette er toppetasje har jeg laget lufteluke opp til kaldloft.

Bilder kommer på min hjemmeside om ikke lenge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...