Gå til innhold

Jakten på det lydløse datarommet..

Anbefalte innlegg

PS/2 er ganske greit å forlenge. Ukritisk signalhastighet ( ~10kbit/s ) så lenge kabelen ikke plukker opp for mye støy og PS/2 tåler en del avrunding av signalflankene.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg blåst i PS/2 og bare lagt opp til USB og skjerm. Plasser en usb HUB ved skrivebordet og så er det bare å plugge inn tastatur/mus/spill-utstyr osv. Også kanskje like greit å bruke en USB hub til å skjøte (pga maks 5 meter) enn en aktiv kabel da førstnevnte ofte er billigere. En aktiv kabel er ikke annet enn en en-ports hub integrert i kabelen.

Ifb med skjerm så hadde jeg lagd en kabel selv. Kjøper du en kabel med kontakt i begge ender så har du kanskje ikke muligheten til å legge den ordentlig, og du kan få det noe billigere. Kjøp en tynn koax kabel som du bruker til RGB signalene og evt tilsvarende eller noe enklere skjermet kabel til sync-signalene (H/V). Hvis du ikke absolutt vil ha plugg & play mot skjerm så trenger du ikke flere signaler enn de nevnte 5. Kan f.eks kjøpe kabel i metervis på Elfa i tillegg til kontakter.

Det ovennevnte er ihvertfall mitt prosjekt til høsten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-28 18:08, Hondaen skrev:

Clintern: sett heller maskinen din inn i et skap ellernoe, få vannkjøling eller lag lydfeller for viftene. Skal love deg at skjermbildet ikke blir fint med 5 meter vga kabel.....

har selv en 10m skjermet skjermkabel forlenger jeg kjøpte fra Komplett Data, og den fungerer helt fint.. ingen forskjell i bildekvalitet i det heletatt.

Lenke til kommentar

Tomle: Hm..ja hadde i utgangspunktet lyst til å bruke usb og da spesielt til musa. Men blir litt dyrt da, med 2 usb hub'er+ kabel.

Hm..må nesten tenke litt nå,hehe.. Skal vi se, da trenger jeg en sånn (den øverste) og kobler den til PCen. Så strekker jeg en 5 meter kabel av typen KA USB kabel A-B ikke sant?

Så kobler jeg en usb hub til på den kablen så tilslutt musa og tastaturet inn i de 2 portene til usb huben.

Trur faktis det holder med en 5 meter kabel da.

Men har jeg forstått det riktig??

Angående det prosjektet om å lage en skjermkabel selv så hørtes det veldig interessant ut, men jeg overlater sånt til proffene :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Clintern på 2002-07-28 21:20 ]

Lenke til kommentar

Er enig med Bugaloo, hvorfor ikke bruke Logitech sitt svarte tastatur og trådløse mus. Kjøpte det nettopp, kostet ca. 1000 hos komplett. Beste datakjøp noensinne. Folk på dette forumet bruker ALT for mye penger på CPU, ram, harddisk, HK etc. Folk burde heller prioritere god skjerm, godt tastatur, god mus (det nevnte trådløse tastaturet/musen fra Logitech er fantastisk å bruke) og andre periferi-enheter.

Clintern: du burde skaffe deg denne logitech pakken, forlenge den med en 5 meter usb-kabel, og går ut ifra den virker som den skal.

Skjermkabelen er det ikke så mye å gjøre med.

Til de som sier man burde kjøpe vannavkjøling etc. for pengene, så der det latterlig. Uansett hvor bra vifter, vannavkjøling etc, så kommer det alltid x antall desibel med støy fra pcen. Det er ikke til å komme unna.

Lenke til kommentar

Er enig med Bugaloo, hvorfor ikke bruke Logitech sitt svarte tastatur og trådløse mus. Kjøpte det nettopp, kostet ca. 1000 hos komplett. Beste datakjøp noensinne. Folk på dette forumet bruker ALT for mye penger på CPU, ram, harddisk, HK etc. Folk burde heller prioritere god skjerm, godt tastatur, god mus (det nevnte trådløse tastaturet/musen fra Logitech er fantastisk å bruke) og andre periferi-enheter.

Clintern: du burde skaffe deg denne logitech pakken, forlenge den med en 5 meter usb-kabel, og går ut ifra den virker som den skal.

Skjermkabelen er det ikke så mye å gjøre med.

Til de som sier man burde kjøpe vannavkjøling etc. for pengene, så der det latterlig. Uansett hvor bra vifter, vannavkjøling etc, så kommer det alltid x antall desibel med støy fra pcen. Det er ikke til å komme unna.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-28 21:35, andrevr skrev:

Er vel litt drøyt å kalle det latterlig kanskje?

Jeg tror faktisk at det er ganske mange som er tilfreds med en slik løsning, tiltross for "x antall decibel" fra maskinen.

En ting å ta med seg i en slik betraktning, er hvilket frekvensområde støyen ligger i, det er betraktelig forskjell mellom en CPU-vifte på 6000rpm kontra en radiatorvifte på 1500! Selv om de avleses med samme antall decibel.

Men er man på jakt etter det ekstreme, så får man gjøre som det allerede er foreslått; Sette PC´n i et annet rom.

Får bare håpe at bruker´n ikke har tette bronkier da! :razz:

Det støyer jo litt, det også....

Lenke til kommentar

Slike større byggeprosjekter som å isolere PCen i en kasse har jeg og en kompis av meg planer om å gjøre i vår lille dataklubb(som forresten heter Linux Klubben, selv er jeg Windows "fan" :smile: )

Å kjøpe et nytt sett med mus og tastatur har jeg ikke behov for, selv om jeg sikler etter det fete sorte til Logitech. Blir jo 1000 spenn + 5 meter usb kabel + en skjermkabel og da blir det fort bortimot 1500,-.

Men med den løsningen jeg står med nå er som en sa tidligere, å bruke et par usb huber+ en 5m usb kabel og en skjermkabel. Dette kommer på "bare" drøye 900,- for å få et nesten lydløst datarom. Om det er verd pengene.?.. Tja.... Jeg mener det er det..

PS: Jeg har som nevnt i første post at jeg har testet hvordan det vil bli med PCen i skapet, og jeg vil absolutt anbefale andre å få PCen noen meter unna skrivebordet(evt. flytte den til et annet rom).

[ Denne Melding var redigert av: Clintern på 2002-07-28 22:33 ]

Lenke til kommentar

eneste som er sjipt med dette dog, er når du skal brenne/lese cd plater.. men men, sleng på med en USB hub og to 5m usb forlengelseskabler, og en USB 2.0 CD/DVD/CD-RW combo drive som du kan ha vedsiden av tastaturet/skjermen :smile:

Lenke til kommentar

Enig i at det blir litt slitsomt å farte frem og tilbake hvis jeg må skifte CD ofte,eller brenner noen plater. Men men, litt trim skader jo ikke :razz:

Bra jeg har kontorstol med hjul på slik at jeg slipper å løfte ræva for hver gang :grin:

Skapet skal stå på gløtt når maskinen er på så jeg trur ikke det skal bli noe problem med luftsirkulasjon, skal holde øye med temperaturen i begynnelsen bare for sikkerhets skyld.

Kan jo alltids innstallere et air condition anlegg med innebygget pollenfilter og støvfilter OG med plass til 2 yttligere filtre for oppgradering :grin: (forslag til filter mottas med takk)

Neida..nå ble dette bare useriøst eller hva,hehe....

Lenke til kommentar

jojo, greit nok at det ikke er noe problem og flytte på seg.. men! hadde jo vært stilig med en USB 2.0 dvd/cd/cd-rw combo spiller vedsiden av tastaturet/skjermen også.. og ingen støy :smile: tror jeg skal vurdere dette selv, siden jeg har boxen min plassert ca. 9m bort fra hvor skjermen og tastaturet er, og har Logitech settet som alle prater om (med 5m usb forlenger for mottakeren som fungerer perfekt, og 10m skjermkabel).

hadde jo ikke vært så dumt og hatt denne plassert vedsiden av det svart/grå tastaturet/musen og skjermen, med selve boxen plasser 10m lengere bort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=6&p=24603&s=fp

bidz @ efnet/openprojects

bidz.org - pgp key

[ Denne Melding var redigert av: bidz på 2002-07-28 23:38 ]

Lenke til kommentar

Det hadde vært helt konge, bidz :smile:

Søren heller, hadde bare hovedkortet mitt støttet USB 2.0 så kunne det vært min neste oppgradering. Har nå en fin NEC 40x/10x/40x intern brenner, men hva gjør man vel ikke for å slippe alt det maset med å gå 5-10 meter :grin:

Min reserve PC har faktis USB 2.0 men den skal jeg ikke bruke noe særlig cash på(foreløpig).

Lenke til kommentar

Ok, nå ble jeg forvirra her. Trenger man slik USB-

hub sak uansett når man skal skjøte USB, eller er det bare for kabler over 5 meter? Trenger jeg aktiv forlenger på en USB skjøtekabel på 3 meter?

Holder på med samme støyfjerningsprosjektet selv, skal ha pcen og skjermen i adskildte rom. Vinduene på vidt gap om vinteren gir jo i tillegg store overklokkings muligheter! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-28 20:13, Bugaloo skrev:

er det ingen som tenker på trådløs mus og tastatur?

Problemet med trådløs tastatur og mus er at de lett blir påvirket av støykilder. Særlig f.eks mobiltelefon. Og jo lenger unna sensoren tastaturet og musen står, jo mer utsatt er de (har prøvd)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 00:11, Fritz skrev:

Ok, nå ble jeg forvirra her. Trenger man slik USB-

hub sak uansett når man skal skjøte USB, eller er det bare for kabler over 5 meter? Trenger jeg aktiv forlenger på en USB skjøtekabel på 3 meter?

Man trenger visst bare en aktiv forlenger(usb hub, eller spesial kabel) hvis man har kabel lengre enn 5 meter.

Det ble ikke sagt noe annet i denne tråden så da regner jeg med at det går fint å skjøte flere ledninger bare man holder seg til maks 5 meter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...