Gå til innhold

Strømforbruk for div. enheter

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har peiling på hvor jeg kan finne en grei oversikt over størmforbruket til ulike enheter i PC'en! Jeg tror jeg er i grenseland når det gjelder strømforbruket i min maskin.

Kjører en 340W Chieftec forsyning, og følgende enheter er koblet til!

AMD Athlon XP 1800+

EPoX 8KTA3+ Pro hovedkort

1 GB SD ram

1 WD 120 GB

1 WD 100 GB

1 IBM 60 GB

1 IBM 40 GB

1 PlexWriter 24X

1 Pioneer DVD 106S

5 80mm vifter

Chieftec HDD skuff m/3 vifter

1 stk neonwire

1 stk badge m/lys

GeForce4 TI 4200 @ 300,594

CL Live 5.1

Samsung Wireless LAN

SMC 100 MBit kort

og floppy :grin:

Så alt dette tror jeg har et forbruk som muligens overstiger 340W.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tippe du kommer opp mot 250-300W i det du skrur på maskinen og harddiskene spinner opp. Ellers tror jeg ikke det skulle være noen fare.

Husk at: Effektforbruk (Watt) = Varmeutvikling (måles også i Watt)

Når man vet at prosessoren bruker ca 60W på max load og ser den kjøleløsningen som er nødvendig der og sammenligner med temperaturer og kjøleløsninger ellers i PC'n er det lett å tenke seg til at northbridgen utvikler ca 5-10W, Skjermkortet rundt 20-25W, og de andre kortene/viftene nesten ingenting (et par watt hver) CD-rommer og harddisker bruker ca 25W når de spinner opp, og 3-7W når de spinner på vanlig hastighet.

En enkel måte å finne det ut helt sikkert på er å måle spenning og strøm som trekkes fra stikkontakten. Når du vet at Effekt=spenning*strøm og setter inn tall (f.eks 230v og 1A) så finner du hvor mye effekt hele PC'n bruker. (230W) Regn med at strømforsyningen har en virkningsgrad på ca 80%. Da vil komponentene i PC'n trekke 184W (230v*0,80A) I dette eksemplet holder det altså med en 200W switchet strømforsyning. Resten av effekten (46W) utvikles i strømforsyningen. Noe som også høres logisk ut i forhold til kjøleløsningen der og temperaturene.

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-07-28 20:48 ]

Lenke til kommentar

Hehe.. Nå ble jeg positivt overrasket: PC'n min bruker bare 100-120W !!!

Hardwaren er i hovedsak: MSI KT3-ultra Athlon XP 1800+, Seagate HD, DVD-rom, CD-brenner, 2x256MB ram, nettverkskort, gammelt ATI 3D-rage II skjermkort osv. Da skulle jo min 300W strømforsyning holde i lange baner og mer enn det.

Jeg målte spenningen i stikkontakten til 238v og begynnte å måle strømmen som PC'n bruker. Under oppstart varierte det mellom 0,4 og 0,5A og så gikk det ned til 0,4A når alt var lastet. Deretter glapp multimeteret og dermed slo PC'n seg av. Jeg klarte altså ikke å styre musa/kjøre benchmark med den ene hånda samtidig som jeg holder begge målesondene på den åpne stikkontakten, men tipper det ikke ville gjort store utslaget med noen benchmark (kanskje 20-30W ekstra)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...