Gå til innhold

Gi penger til U-land istedet for katastrofer

jingt

Anbefalte innlegg

Det virker som om folk bryr seg mer om sine egne landsmenn i katastroferområder enn at folk sulter og dør i U-land.

Da Tsunami-katastrofen var et faktum, så strømma flere milliarder inn. Ja, det var trist, en tragedie, men Afrika og andre U-land trenger de mer.

Live8 var et bra initiativ, men hvorfor samla de ikke inn penger i tillegg? :(

Hver dag så dør ca 40 000 barn av sult, men folk bryr seg mer om naturkatastrofene/terrorismen som rammer sine egne folk

My 10cent

Gi pengene til U-land istedet for å gi det til sine egne landsfolk

Bare en tankevekker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelper jo lite å gi penger. De forsvinner i korrupsjon og alt sånn. Hjelper heller ikke å gi dem mat og medisiner, siden dette ikke er noe som varer. Skal man få Afrika til å "drive seg selv" må man lage arbeidsplasser.

F.eks Zimbabwe, som jeg antar har mottatt en del penger fra rikere land opp gjennom årene, blir nå helt ødelagt av en person og alle pengene folk har lagt i landet forsvinner. Synes de burde være litt mer forsiktig med hvem de velger til å styre landene.

Min mening...gidder ikke å skrive mye...er trøtt :sleep:

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Hva med å gi dem til Ueland istedet, LOL?

:!:

Edit: For ikke å miste min status som seriøs forumbruker, svarer jeg med et litt mer utfyllende svar.

Jeg er ganske enig med deg venn, og jeg tror litt av problemet et den manglende opmerkomheten på U-land.

Hadde media vist like mye om alle problemene som finnes i U-land, som de gjorde om flodbølgekatastrofen, tror jeg mange fler hadde fått øynene opp for hvilke grusomheter som finnes her i verden.

I tilleg er det jo noe i det som EvoZ skrev, mye av pengene som gis ender i lommene til feil personer. :nei:

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Det skal vaere sagt at vi faktisk gir en del penger til U-land, uten at det virker som det pavirker noe i det hele tatt. Enten det er fordi pengene brukes feil, eller ender i lommene pa folk som ikke gir pengene til folket, sa blir de ikke brukt riktig, og pa den maten vil pengene forsvinne.

Pengene til tsunami-katastrofen fikk vi se resultatene av. Vi fikk hore at den store frykten for sykdomsmitte faktisk ikke ble noe av fordi pengene som gikk til medisiner fungerte som de skulle.

Jeg skjonner godt at folk vil heller gi penger til en sak som de vet vil hjelpe, i stedet for a gi penger til griske statsoverhoder som bygger flere palasser.

Lenke til kommentar
Gi pengene til U-land istedet for å gi det til sine egne landsfolk

for at landene skal betale gjelden sin til verdensbanken?

eller korrupte ledere putte de i lommen?

det er ikke nok å bare gi penger.

gi en man en fisk og han har mat en dag. Lær en mann å fiske og han har mat resten av livet
Lenke til kommentar

Dette er noe jeg også har tenkt litt på. En lokalbedrift her i området gidde 100 000kr i året, de gikk til en oransasjon i afrika som byggde barnehjem og slikt. På tre år hadde de bygd et stort barnehjem og hadde nok penger til flere år's drift. I norge hadde noe slikt troligt kostet 3-5millioner kr.

MAO, om pengene blir brukt rett kan man lett "redde" fattige land

Lenke til kommentar
Tsunamikatastrofen behøvde i større grad penger med en gang, enn de litt mer stabile sultområdene i f.eks Afrika.

Ja, det er viktigere å gi penger til plutselige dødsofre, enn de som dør i stabile antall tusen hvert eneste år :hmm:

Jeg er helt enig i at det har vært alt for lite fokus på u-landene, men det er veldig vanskelig å få pengene dit de skal, på grunn av korrupte ledere, politifolk osv.

Lenke til kommentar

Istedet for å gi penger burde de heller laagd arbeidsplasser slik at folk har råd til å kjøpe ting slik at samfunnet begynner å gå rundt. Nå idag er det +/- 50% arbeidsledighet i enkelte land.

Hvis man gir mat hjelper det en liten stund (helt til maten er spist opp og de blir sultne igjen) og da må man gi mer mat.

Gir du en mann fisk har han mat for en dag, lærer du mannen å fiske har han mat resten av livet. eller noe sånn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...