Gå til innhold

-kamera kjøpt - trenger ikke lenger hjelp -

Anbefalte innlegg

jepp det er på tide og bevege seg vekk fra stilbildenes verden og få seg et videokamera

og da trenger eg deres hjelp , eg har liten peilig på sånt intilvidere .

jeg tengte meg et kamera til MAX 10.000 , men det trenger ikke og være så dyrt , i den prisen må alt som trengs for å overføre på datan og redigere , får så og kunne brenne ut på dvd , kamerat bør og ha masse lagringsplass ( dv kamra lagere på kasettlignende ting ?? ) , god bildekvalitet , oppladbarebaterier m/ lader , det bør og være enkelt og bruke og ha alle nødvendige fungsjoner

ting som kan være kjekt og ha med : mulihet til og ta opp fra diverse andre kjilder som x-box , video , dvd ol altså analge inganger som s-vido og den gule phono pluggen ( glemte helt hva den het nå )

det bør jo og kunne ta stilbilder , ha en greimikrofon , og gjøre alt som et kamere bør kunne

tror jeg fikk med alt som jeg ser på som viktig , kan jo nevne at baterikapasiteten bør være bra , og et stativ er vell heller ikke dumt og ha , og bæreveske .

kan alt dette skaffes for 10k , men som sagt trenger ikke og betale så mye ,

ååå glemte en ting , det bør heller ikke være stort og klumpete .

og hvist det føres av elkjøp er det en fordel da jeg har en kompis som jobber der og får rabatt :D

- FtZ-

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finst etter kvart veldig mange kamera i prisklassen opp til 10 000kr. Eg har ikkje so veldig god oversikt, men det kan jo vere ein god ide å sjå gjennom produktguiden, lese brukarerfaringar (der det finst), testar o.l., og finne fram til eit par alternativ.

Når det gjeld lagring, so bruker dei fleste kamera kassettar (vanlege DV-kassettar koster ca. 60kr, og tek 60min film, men kan brukast mange gonger). Det mest vanlege (og kanskje - iallfall for augeblikket - mest praktiske) formatet er DV. Det er og dette formatet som gjev best kvalitet i denne prisklassen. JVC har nyleg lansert ein kameraserie med opptak til harddisk i staden for tape (Akam artikkel). Men desse vert kanskje litt dyre, med tanke på alt ekstrautstyret du ville ha.

Veit det er ein del kamera som har mogelegheit for å konvertere analoge signal til digitale, men eg kan ikkje nemne nokon spesielle i denne prisklassen.

Dei fleste DV-kamera kan vel ta stillbilete, men kvaliteten på desse vil variere sterkt. Vil nesten anbefale deg å bruke fotoapparat til stillbilete, og videokamera til video, spesielt ettersom du tydelegvis har litt erfaring frå stillbilete. Viss du trur du kjem til å bruke videokamera til stillbilete, og du har eit digitalt fotoapparat frå før, er det ikkj dumt å kjøpe eit videokamera som nytter same type minnekort, slik at du ikkje nødvendigvis må kjøpe nye.

Stativ treng ikkje koste so mykje. Om du ikkje set store krav, er det mange på XD.no som kan vere gode nok.

Batteri trur eg pleier å koste relativt mykje, men det vil vel variere frå produsent til produsent, og kor lang levetid batteria har.

Dei fleste DV-kamera i denne klassen er relativt små, men sjølvsagt med variasjonar.

Når det gjeld redigering er denne guiden ein god stad og starte. Det er ingen gratis program som kan brenne til DVD, ettersom koding i MPEG-2 standarden koster litt. Men om du har Nero, kan det vere du ikkje treng kjøpe noko program. Nero har eit program (lurer på om det heiter Vision Express) som kan lage enkle DVD-menyar.

Skal du fyrst kjøpe eit program, vil eg anbefale Adobe Premiere Elements. Har du erfaring med Phootoshop, vil grensesnittet vere litt kjend, og har du ikkje Photoshop, kan du kjøpe ei pakke med Premiere Elements og Photoshop Elements til ca. 1000kr.

Berre hugs at du må bruke firewire for å overføre DV-video utan kvalitetstap til PC. USB-kabelen som følgjer med kamera er berre for å overføre bilete og video med dårleg kvalitet frå minnekort.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

oki så da må eg ha meg et firewire kort tel datan .

angående software , der sakale eg altids finne ut av det meste , er jo rimelig dreven på data :D sitter jo ikke her for ingen ting :p

menyer på dvd`ene gidder eg ikke tenke på , kan likså godt brenne en ferdigredigert film på en dvd , platene er ikke så dyre at det gjør noe .

btw takk for meget bra svar ;)

Lenke til kommentar
Gløymde ein ting:

Lyden frå innebygde mikrofonar er ikkje alltid den beste. Ein får t.d. ofte med ein del kamerastøy.

Men om du vil kjøpe ein ekstern mikrofon eller ikkje, det avheng av kor store krav du har til lyden.

notert bak øret

Lenke til kommentar

Det har firewire ja (alle DV-kamera har firewire for overføring til PC). Og det har og DV-inn, som gjer at du kan spele filmar tilbake på Dv-kassett, om du ynskjer det.

Her er konklusjonen til Camcorderinfo, etter at dei hadde testa det:

Conclusion

Sony's DCR-HC40 is a good point and shoot camcorder, but it stops there. While some may be thinking I'm panning the camcorder, that is not true; I did enjoy using the DCR-HC40 in certain conditions. The crux of the complaint is with the CCD and resulting video and low-light performance. Sony should be applauded for making the effort to include a $50 or so suite of editing software in the package. The DCR-HC40 is really only a good camcorder if your looking for something that is easy to shoot with, and the upgrades of Megapixel stills are only marginally better than the cheaper DCR-HC30, and the video and low light performance is not at all better (as we would expect with a slightly bigger chip). Basically, there's little justification to buy an DCR-HC40, when you can get the same outstanding ease of use and automatic control features in the DCR-HC20 for $200 less.

Life gets even harder for the DCR-HC40 when you start to compare it to the competition. The JVC GR-D93 offers far superior low light performance and higher resolution stills, while the Panasonic PV-GS120 offers an all around better package with better video performance, better low light performance, higher resolution stills and better manual control. Sony made a mistake of not innovating with this year's model line. They had some great features in the 2003 line and the video and low light performance were great, however now the only redeeming quality of the DCR-HC40 is its ease of use features. This is the camcorder for people who don't know how to use a camcorder.

Lenke til kommentar

hørtes ikke ut som det var så bra

er det ingen som kan anbefale meg et bra kamera ,

en ting jeg ikke helt fatter det dette med opløsning på kamerat , så at leftal oppga dette i bildpungter , men di hadde noen som var billige med over en mill pungter og noen dyre med nede i 800tusen pungter ,

er det noe anbefalt minimum ??

EDIT: eg kan gjøre det noe lettere eg skal ha et av disse kameraene fra elkjøp siden eg har en kopis der kjøpes kamerae i hans navn og da blir det billigere

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...