PT Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Hvordan kan jeg kjøre en kommando før X starter i Ubuntu? Har googlet litt rundt, og har kommet frem til at jeg muligens må lage et lite bash-skript og putte det i /etc/init.d/ Stemmer det? Og hvordan skal bash-skriptet se ut? Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 (endret) De fleste distroer har nok rc.local eller lignende, der kan man legge inn egne kommandoer/programmer som man vil starte under oppstarten. Hvis du vil starte et program sammens med X så bruker du ~/.xinitrc Endret 8. juli 2005 av olear Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Hvordan kan jeg kjøre en kommando før X starter i Ubuntu?Har googlet litt rundt, og har kommet frem til at jeg muligens må lage et lite bash-skript og putte det i /etc/init.d/ Stemmer det? Og hvordan skal bash-skriptet se ut? Jeg ville deaktivert automatisk oppstart av X, og laget et bash-skript som først utførte det du ville før dét startet X. Strukturen for et slikt skript finner du mye om på google. Så vidt jeg vet startes filer i /etc/init.d automatisk ved oppstart, ja. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Hvordan kan jeg kjøre en kommando før X starter i Ubuntu?Har googlet litt rundt, og har kommet frem til at jeg muligens må lage et lite bash-skript og putte det i /etc/init.d/ Stemmer det? Og hvordan skal bash-skriptet se ut? Jeg ville deaktivert automatisk oppstart av X, og laget et bash-skript som først utførte det du ville før dét startet X. Strukturen for et slikt skript finner du mye om på google. Så vidt jeg vet startes filer i /etc/init.d automatisk ved oppstart, ja. Det virka no veldig tungvindt. Mange distroar har ein eigen fil i /etc/init.d der du kan putte kommandoar. Veit ikkje med Ubuntu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå