Xvani Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Hei! Modern har en hjemmePC fra jobben som er medlem i jobbens domene. Hvordan skal jeg få koblet denne til de andre PC'ene i hjemmenettverket Takk for hjelp! Lenke til kommentar
kolbjorn Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Er den satt opp slik at de kjører med virtuelt LAN, med krypterte kanaler og denslags? Jeg har ikke så mye erfaring med å konfigurere denslags av og på under Windows, men du risikerer å gjøre din mor til en flittig bruker av bedriftens PC-helpdesk om du ikke passer deg. Kanskje det greieste er sette maskinen hennes opp med dual-boot XP/XP ? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 8. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2005 (endret) Det er jo helt uaktuelt Det er satt opp med VPN som standard, (PCn logger seg via proxy for å få tilgang hjemmesiden deres, og tilgang til internett) Men med mulighet til å koble fra denne. Da kobler PCn seg rett til nett og jeg får IP tildelt av min router (10.0.0.x) Målet var å få henne koblet opp spesielt mot printserveren, evt andre måter å få delt printer på. Helst uten å kødde så mye med PCn hennes Da blir det jo helt latterlig å måtte reboote for å få printet... Endret 8. juli 2005 av Xvani Lenke til kommentar
kolbjorn Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Aha, nå demrer det litt. VPN og ønske om lokal printing uten reboot. Det er sikkert flere måter å få dette til på, men jeg kan ikke se noen elegante og enkle noen, sånn uten videre. Men min erfaring med VPN under Windows er begrenset. Men hele pointet med VPN er jo at det er privat, så dersom du skal ha IP-forbindelse mellom din mors PC og din printserver PC, må du vel til med et ekstra nett-kort i hennes maskin, som hører hjemme på ditt hjemme-segment. Alternativ 2: En printer-delingsboks vil vel gjøre jobben, men er kanskje ikke så tilfredsstillende for en ekte geek. Alternativ 3: Hvis brannmuren på jobben hennes tillater det, og du har en IP-addresse tilgjengelig utenfra, så skulle det vel la seg gjøre å rute printer-porter trafikk inn til din printserver, og evt. la din brannmur begrense printing "utenfra" til hennes arbeidsgivers IP addresse. Si fra om du får det til! Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 8. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2005 uhhh. Den BM'en (brannmur) blokker ALT, og det er en bærbar PC, der både LAN og WLAN benyttes til å starte VPN'en Det er ikke mulig å sette inn andre kort Drit i VPN'en, hun bruker ikke den hele tiden uansett (teit å route nedlastinger osv via jobben...) Det må da være mulig å sette opp et virtuelt domene eller noe? Eller evt melde mine hjemme PC'er inn i det samme domenet... Eller noe Så vidt jeg vet er det vel bare Windows som bruker domener og arbeidsgrupper, men serveren er faktisk linux... Poster en tråd i Linux forumet også. Kanskje jeg får litt hjelp Lenke til kommentar
kolbjorn Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Vel, "alt" kan jo ikke BMen blokkere, ettersom hun jo har web-tilgang i det minste. mulig jeg uttrykt med uklart, men i alternativ#3 mente jeg altså at du gjør din printerserver synlig fra utsiden. (Fra "Internet", om du vil) og at hun printer til den via jobben sin... Bare tanken på windows workgroups og domener gjør at jeg kjenner kvalmen kommer krypende. Kan du ikke sette opp samba-printing på din linux-boks og konfigurere samba til å ha samme navn som jobben hennes for workgroup, domene, osv.? Evt. tillate printing fra hvorsomhelst. Jeg har en Solaris-boks hjemme som bl.a. er samba filserver, og jeg har skrudd av det som har med denslags begrensninger å gjøre. Det skule vel bli det samme med samba printing? -K Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 hmm, bruker man samba på printing da? trodde det var CUPS? Men jeg må vel bruke Samba for å få kontakt med windows PC'ene uansett.. Skal teste litt... Takk for råd (kommer tilbake senere ) Lenke til kommentar
kolbjorn Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Joda, Samba håndterer Windows printerprotokoller så vel som fildeling. Det er ikke uvanlig å sette opp slik at Samba sender videre til CUPS. Her er en beskrivelse av et sånt oppsett: http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=110931Samba + CUPS howto Husk at fra Windows må en CUPS printer settes opp som "Generic Postscript printer" eller noe liknende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Hei! Modern har en hjemmePC fra jobben som er medlem i jobbens domene. Hvordan skal jeg få koblet denne til de andre PC'ene i hjemmenettverket Takk for hjelp! Plugg den i nettet ditt og logg på lokalt. dvs. ikke logg på domenet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå