Gå til innhold

Vurderer en iMac g5

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en datamaskin av et eller annet slag og vurderer en Mac. Har aldri hatt Mac tidligere, men fikk bare plutselig lyst til å prøve noe nytt. Bruker maskinen jeg har nå (en HP laptop) til musikklytting, film, dvd, internett, messenger, surfing og skolearbeid. Fant ut at en imac g5 klarer dette like bra som en Pc + at den ser mye fetere ut.

Har noen spørsmål:

Har hørt at apple skal gå over til andre prosessorer og sånn. Vil det si at hvis jeg kjøper en mac vil den være helt ubrukelig om 2 år?

Hvis jeg kjøper et firewire tv-kort, vil jeg da kunne se tv, spille playstation og alle andre vanlige tv-ting?

Er den lett å oppgradere? Sette inn minne, bytte skjermkort, harddisk og prossessor og slikt?

Får jeg rabatt når jeg er elev ved videregående skole?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, forandring fryder pleier jeg og si. Går du over til å bruke en imac kan jeg garantere deg at den kommer til å gjøre alt du vil med topp ytelse. Overgangen til nye prosessorer gjør ikke noe. Den prosessoren du har i de nåværende imacer kommer til å fungerre i lang tid fremover. Det er ikke noe problem.

Jeg vet egentlig ikke hvordan det er med oppgradering av skjermkort på iMac. Men minne og HD er lett å oppgradere selv, mens jeg er usikker på skjermkortet. Jeg mener at det nemlig er integrert i maskinen, og da blir det vannskelig å oppgradere. Mens kjøper du en Powermac kan du oppgradere alt. Men du må huske at skal du oppgradere må man ha spesielle deler som er mac kompatible. (Dette gjelder ikke HD og Minne, men skjermkort, HK og prosessor).Man får kjøpt upgrade kits på nettet, men ikke fra Apple.

Ja du år rabatt når du går på VGS, tror det er 3-5% eller noe. Det er ikke så mye å skryte av, men det er jo mer en det du får av HP,Dell osv...

Elgato EyeTV Wonder USB 2.0 er tingen du skal ha hvis du skal se på TV, ta opp TV eller spille konsollspill på din mac. Du får kjøpt det fra applestore. Den skal vist være knallbra.

Lykketil med mackjøp!

Lenke til kommentar

Høres flott ut :)

Tenkte meg en flat-tv i 20" størrelse også kanskje, men nå kan jeg jo slå to fluer i en smekk.

Så når de bytter til intel blir det ikke slik at alle nye programmer lages til den nye mac'en og ingenting til de "gammle"?

Lenke til kommentar

Et spørsmål til med det samme :)

Hvor lenge kan jeg ha mac'en før den blir utdatert? Nokså likt som med en pc? Skal ikke brukes til spill og jeg er heller ikke av den typen som må ha det nyeste skjermkortet og det nyeste av alt.

Lenke til kommentar

Skal vi se, jeg har en Powerbook G4 som er over to år gammel og den fungerer utmerket enda. Så jeg vil si at 3-4 år lett, jeg må ha den 3 år ialfall. Den nye programvaren kommer til å være kompatibel med begge platformene så det er ikke noe problem.

Men jeg ville ringt apple eller sendt dem en mail om det USB-kortet. Bare for sikkerhetsskyld, si at du skal kjøpe en imac osv.. Om det kommer til å fungere tipp topp. Bare for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...