Gå til innhold

Gratis Programvare? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ofte vil et freewareprogram være en enklere utgave av et betal-program, slik at det i seg selv fungerer som "reklame" for betal-versjonen.

Noen ganger kan det være gamle program som blir "frigitt", utvikleren har tjent nok penger på programmet allerede.

Og noen lager gratisprogrammer av samme grunn som folk lager virus - for å vise at de kan (bare det at de er "the good guys"...

Lenke til kommentar

Så har man fri programvare hvor hovedmålet ikke er å tjene penger, slik som firefox eller en del av Linux-distribusjonene.

PS! Så jeg ikke får kjeft for det: Fri programvare er ikke det samme som gratis programvare, men fri programvare er veldig ofte gratis.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Ofte vil et freewareprogram være en enklere utgave av et betal-program, slik at det i seg selv fungerer som "reklame" for betal-versjonen.

Det du nå snakker om er Shareware eller Demo, ikke Freeware.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke. Det finnes programmer som er helt fullstendig gratis og likevel "reklamerer" for en "storebror" som har bedre funksjoner. Et eksempel på dette er programmet mmm. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke. Det finnes programmer som er helt fullstendig gratis og likevel "reklamerer" for en "storebror" som har bedre funksjoner. Et eksempel på dette er programmet mmm. :thumbup:

Mer kjent kanskje, og som jeg vil kaste i samme kategori, er Opera, som reklamerer med at du slipper reklame dersom du kjøper programvaren. :)

Lenke til kommentar

Står ingen plasser at dette programmet er Freeware ;)

Lenke til kommentar

Sakset fra linke:

Mmm FREE is completely FREE!

ER IKKE DETTE FREEWARE DA!!! :hmm:

Lenke til kommentar

Sakset fra linke:

Mmm FREE is completely FREE!

ER IKKE DETTE FREEWARE DA!!! :hmm:

Shareware is distributed similarly to freeware except that it requires payment after some trial period or for more features (the "full version"), in the case of crippleware.

Lenke til kommentar

Et gratisprogram kan være bra å ha på CVen. Jeg har sett endel norske selskaper kreve referanse til programer en har laget og en fremstilling av designet. Jeg tror Trolltech var en av disse.

Jeg har selv hatt nytte av gratisprogrammer jeg har laget med hensyn til jobbsøking, de viste jeg kunne levere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...