Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en kortslutter ved oppstart

Anbefalte innlegg

Hei,

Som topicen sier så kortslutter pc'en min når jeg start den. Jeg bestilte nettop nytt hovedkort og cpu.

Epox 9NDA3 socket 939

Amd Athlon 3000+

har testet del for del(grafikk kort, ram osv), alt ser ut til å fungere til jeg kommer til prosessoren, når jeg skrur på kortsluttes alt, ingen lyder, bare kortslutter, alle "pinsene" er rett og fine ut på cpu'en. Når jeg ikke har prosessoren i står det fortsatt "FF" på telleren som idikerer hovedkort feil og eller andre typer feil.

Strømforskyningen er på 350w, har 4 80mm Arctic cool vifter inne. Har testet 2 forskjellige strømforskyninger 350w og en 400w, med samme resultater.

Har resetta bios med jumper flere ganger også.

Hva er sjangsene for å få en defekt cpu? håper ikke jeg er en av de uheldige som har fått det :(

Håper på tips og råd ! :w00t:

Glenn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Bare kortslutter"

Hva mener du egentlig? Ser du gnister eller hører du spraking eller smell? Det er lettere å hjelpe dersom du beskriver symptomene du observerer, og ikke din tolkning av symptomene...

Brukte du antistat-utstyr under montering? Du kan ha gitt CPUen eller minnet en karamell.

Sjekk at minnet står skikkelig i. Dersom du har flere brikker, fjern alle untatt den i spor 1. Hvis det ikke hjelper, prøv en annen brikke eller et annet spor.

Sjekk at CPU-viften står i rett uttak. (En slik feil hadde vel ikke gitt "FF", men sjekk likevel)

Har du mulighet for å kryssbytte CPU med en annen socket-939 maskin?

Sjansen for at du er blitt tilsendt en defekt CPU er langt, langt mindre enn sannsynligheten for at du har ødelagt den selv :cry:

Lenke til kommentar

Startet du opp maskinen uten CPU?!?

kolbjorn: Sannsynligheten for at han har kortsluttet noe er utrolig liten. Dagens komponenter tåler faktisk ganske mye. Dette ble testet av hjemme-pc for noen år tilbake. Dessuten har jeg tatt ut og inn alt i pcer utallige ganger, og jeg har aldri brukt noe antistatiske greier. (Jeg er supporter på deltid)

Lenke til kommentar

det kommer ikke noe gnister eller noe synlig feil.

viftene bare starter og stopper med en gang, rammen ha vi testet med både 1 og 2 brikker, ingen forskjell der. Er en sansynelighet for at det har vært statisk støt i bildet, men er ikke helt grønn på å ta vare på deler osv, tror ikke jeg har ødelagt noe.

jobber med å få testet cpu i en annen socket 939.

Begynner å tro noe er feil med hovedkortet :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du mener at det ikke skjer noe når du trykker på start knappen, Og du har sjekka at alle minnebrikkene og slikt står rett i følge manualen, i tilleg til at den 4 pins strømkontakten står i hovedkortet.

Hvis alt det stemmer så har du nok fåt et DOA(Dead On Arival) hovedkort.

Sjansene for og få en defekt CPU er veldig liten, quality kontrollen hos intel og amd er veldig bra. Det kan selvsagt skje at det slipper ut en ustabil cpu, men døde forekommer veldig skjelden.

Så hvis du har testet alt bortsett i fra hovedkortet og cpu så er det nok hovedkortet det er noe galt med.

Lars

Lenke til kommentar

Hei

Støtter Strømforsyningen du har Intel Og AMD ?

PÅ Hovedkortet er det en ATX 12V kontakt like ved Cpu slot'en

som en 4 pins 12V plug fra strømforsyningen skal plugges på.

Har du plugget denne i ?

Endret av Gforce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...