Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kom ikke inn på 1. valg! hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

snittet ligger nok rundt 4,3 tror jeg. (rekordhøy) jeg fikk 45,5 poeng.

 

La oss si vi regner gjennomsnittet mitt og vennen min sin.

Jeg får da akkurat 4,5 i snitt eller så er det 4,55. <---ganges med 10 og blir poeng?

 

Og vennen min med 4,25 eller no fikk 49 poeng...hva i?

 

Får bare vente til 5. august da...(2. inttaksgreie)

Lenke til kommentar

Jeg visste det! Jeg visste det!

Inntakskontoret hadde gjort feil! Jeg sendte dem en e-post og de svarte!

Jeg har ikke 45,55 poeng, men 50,05 poeng! og man trenger 46,33 poeng for å komme inn på den skolen man trenger!

 

Men det som er rart, jeg konkurrer i 2. inntaket?

 

her er mailen de snendte:

 

Det var bra du sendte denne e-posten. Ved en feil hadde du ikke fått med gjennomsnittskarakteren i stedet for Norsk Sidemål. dette er nå retta og du har poengsummen 50,05. Dette gjør at du vil konkurrere i 2. inntaket med denne summen og at du ikke lenger står på 11. plass på ventelista til drammen vgs. Du kan gå inn på www.vigo.no den 5. august og se hvordan det har gått.

 

Altså det var jo inntakskontoret sin feil, hvorfor kommer jeg ikke inn med en gang da? når det er deres feil...?

Lenke til kommentar

fa** men jeg sa ifra 11 juli (sendte eposten 23. juli) jeg har sendt mange e-poster rundt omkirng, jeg fikk vite hva poeng summen var 7juli. kunne ikke ha gjort noe med det før siden, jeg var på ferie.

 

Men det er i vhert fall nesten 100% sikkert at jeg kommer inn.

 

eller så tenner jeg på gresset til skolen jeg skulle ha kommet inn på, det er mye gress ass! :p

Lenke til kommentar

Nå har det skjedd noe rart.

Inntakskontoret sa at jeg skulle stå nr.1 på venteliste på den skolen jeg vil inn på, pga. av feil poeng regning.

Men så ro jeg inn på vigo.no

der står det :

 

Skole | statsus

 

1.DRAMMEN VIDEREGÅENDE SKOLE | (ingenting) <--hva?

 

2.Helse og sosial | Tilbud opplæring/skoleplasss

 

3.GK medier og kommunikasjon | Uaktuelt pga tilbud høyere ønske

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
det som er rart er at han har dysleksi med 4,2 (49 poeng hva i???) i snitt. og kom in lett. veldig rart når eg og han søkte på samme sted og jeg har 4,55 (45,5) i snitt.

 

Hvordan i h***** fikk han 49 poeng? noen som vet hvordan man regner poeng i 10ende, lik som på vdg.s?

Fordi du regner feil.

 

Det er elleve fag, og ikke ti. Hvis du har 45,5 poeng, så har du 4,137 i snitt. Vennen din, som har 49 poeng, har 4,45 i snitt.

 

Du fikk vel ikke tilfeldigvis en svak karakter i matte?;)

Lenke til kommentar
det som er rart er at han har dysleksi med 4,2 (49 poeng hva i???) i snitt. og kom in lett. veldig rart når eg og han søkte på samme sted og jeg har 4,55 (45,5) i snitt.

 

Hvordan i h***** fikk han 49 poeng? noen som vet hvordan man regner poeng i 10ende, lik som på vdg.s?

Fordi du regner feil.

 

Det er elleve fag, og ikke ti. Hvis du har 45,5 poeng, så har du 4,137 i snitt. Vennen din, som har 49 poeng, har 4,45 i snitt.

 

Du fikk vel ikke tilfeldigvis en svak karakter i matte?;)

har blitt rett nå da, har egentlig 50,05 poeng og 4,55 i snitt. mens vennen min har noe rundt 4,3 - 4,4 i snitt med 49 poeng.

 

Så hvis du har 4,2 poeng så får du ca.46,33 poeng.

Lenke til kommentar
Snitt og poeng er ikke forskjellig.

 

Snitt = totalsum av karakterer delt på antall fag

Poeng = Snitt ganget med 10.

 

Enkelt og greit.

Muligens enkelt, men helt feil.

 

På ungdomsskolen har man elleve fag som står på vitnemålet:

  • Norsk (skriftlig og muntlig er slått sammen)
  • Engelsk (muntlig og skriftlig er slått sammen)
  • Nynorsk
  • Matte
  • Naturfag
  • KRL
  • Samfunnsfag
  • Gym
  • Heimkunnskap
  • Kunst & håndverk
  • Musikk

Så, la oss si at jeg har følgende poengsum (den er overhodet ikke min):

  • Norsk (skriftlig og muntlig er slått sammen): 4
  • Engelsk (muntlig og skriftlig er slått sammen): 4
  • Nynorsk: 4
  • Matte: 4
  • Naturfag: 6
  • KRL: 2
  • Samfunnsfag: 3
  • Gym: 3
  • Heimkunnskap: 5
  • Kunst & håndverk: 6
  • Musikk: 3

Antall poeng: 44

Snitt: Poeng/Antall fag = 44/11 = 4.

 

Skjønner?

Lenke til kommentar

La du merke til at jeg nevnte ungdomsskole? ;)

 

Hvordan systemet foregår når det gjelder inntak på universitetet osv., er jeg ikke kjent med, men når det gjelder ungdomsskolen så slås muntlig og skriftlig sammen på vitnemålet.

 

Dette er jeg 110 % sikker på, Ueland. Slik er reglene når du skal søke på videregående skoler i hele Norge.

Lenke til kommentar

Når jeg finner frem inntaktsboken min finner jeg dette:

Poengutrekning til grunnkurs

Ved inntak til grunnkurs er det alltid karakterane dine frå ungdomsskolen som blir nytta.

Alle elevar i ungdomsskolen får no talkarakterar. Poengverdien i det einskilde fag er lik talkarakteren. Alle obligatoriske fag er poenggjevande, men karakteren i Norsk hovudmål og Norsk munnleg blir lagt saman og dividert på to. Det same gjelder karakterane i Engelsk skriftleg og Engelsk munnleg. Dersom du både har standpunkt/eksamenskarakter i eit fag, blir også desse to karakterane lagt saman og dividert på to. Merk at evt. karakter i valfag ikkje er poenggjevande.

Manglar du karakter i inntil tre fag (inkl. KRL-faget) blir poengsummen for kvart av desse faga eit snitt av karakterane i dei faga du har karakter. For deg som har vitnemål frå ungdomsskolen med bokstavkarakterar har karakterane slik talverdi: S=6, M=5, G=3,5, NG=2, LG=1. Elles gjeld same reglar som ovanfor.

Eigne poengutrekningsreglar gjeld dersom du har vitnemål frå 1975 eller tidlegare.

Ellers så kan jeg huske at rådgiver gav et eksempel med hvordan man regner det ut. Da satt hun 4 i alle fag, og siden det er 11 fag blir det da 44 poeng (11-gangen er virkelig vanskelig på heltall. Hva?).

(Og et halvt minutt senere måtte hun forklare for en forelder hva poengsummen ble hvis man hadde 5 i alle fag. :lol: )

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...