-snoop- Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Jeg har et Asus P5P800 med 2x512mb matched Corsair Value S. Vil jeg merke noe forskjell og jeg setter inn ett til par av det samme? Vil hovedkortet sette ned hastigheten på minnet slik jeg har sett skje på noen andre maskiner om man fyller alle minne slittene? Jeg vet at hvis jeg kjøper minne som er bedre enn det jeg har så kan det fortsatt ikke jobbe raskere enn det dårligste paret. Men hvis jeg bare hadde brukt Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 ville jeg merket noe forskjell fra Value brikkene. Jeg mistenker at det er fint lite. Er det verdt å investere i mer minne? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 Å øke fra 1GB til 2GB vil ikke redusere hastigheten slik man kan oppleve på f.eks. nForce2 eller de tidligere utgavene av AMD64-systemer. Minnekontrolleren til Springdale-chipsettet er både fleksibel og stabil, men det kan hende du må bruke litt slakkere timinger (tenker da særlig på Command Rate/Command Per Clock). Men man kan egentlig alltid risikere stabilitetsproblemer når man øker minnemengden. I noen tilfeller fordi minnekontrolleren får større belastning, i andre tilfeller fordi hovedkortet ikke klarer å levere stabil strøm til alle brikkene. Men jeg tror dette skal gå greit. Om det er verdt å oppgradere er vanskelig å si, uten å kjenne dine bruksområder. Etter min mening skal man ha ganske spesielle behov for å behøve 2GB minne, men driver du for eksempel mye med filmredigering bør du merke forskjellen. Hvis du er fornøyd med de brikkene du har, ville jeg nok ha kjøpt to til av samme modell. Det skal godt gjøres å merke forskjell mellom forskjellige minnebrikker. Kan hende du vet det, men jeg vil bare nevne at for å kjøre i dual channel må brikkene installeres parvis, slik at det vil være temmelig meningsløst å kjøpe bare én ny brikke. Det ville jo gi mer mengde, men også betydelig dårligere ytelse. Lenke til kommentar
-snoop- Skrevet 9. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2005 Takk for svar. Jeg kjører minnebrikkene i dual channel mode. Planen var å kjøpe 2x512 av de samme brikkene jeg har fra før og få 4x512 der alle brikkene er like og kjøre i dual channel mode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå