Gå til innhold

Ingenting å spare på selvbygg jo!

Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Sikler litt på denne fete gamingpcen :dribble: men kanskje minus det ene 7800 GTX kortet.

Lurer litt på å bygge selv, med litt hjelp av en kompis. (Les: La kompisen skru mens jeg står ved siden av og stiller dumme spørsmål). :whistle:

Men jeg ser jo at på et slikt oppsett sparer jeg jo fint lite på å kjøpe løse deler, og da har jeg ikke regnet med kabler, spiker, skruer, lim, tegnestifter, binders, gaffateip, øl til kompisen og annet materiell.

Kan sef shoppe rundt på ørten nettsjapper for å spare noen kroner, men porto kommer i tillegg så summa sumarum blir jo prisen ganske lik Komplett sin (med OS tilogmed) Så spørsmålet er kort og godt -hva er poenget??

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Det var det jeg hadde tenkt å gjøre også :-)

Men skjønner ikke helt poenget ditt. "Lite kontroll på hvordan ting funker inni"? Mener du at det kan være noe bøgg når Komplett/andre nettsjapper surrer dem i hop?

Lenke til kommentar

Noen av oss tullinger vil ha full kontroll på hva slags deler som er inn kabinettet, kordan de er montert, at alle kabler og ledninger er stripset pent opp, at ting er montert sånn at luftflyten er god, osv osv osv.

Og det er rett og slett morsomt å bygge PCer :yes:

Lenke til kommentar

ja det er gøy å lærerikt å bygge pc.. og hvis man eks har vindu er det greit å ha det"ryddig inni" og da er det dog lettest å sette opp alt sammen selv(ryddig fra starten av) er dog ikke alltid billigere, de fleste netshoppene har kampanjer med ganske godt tilbud, og man får service og sånt:) men hva er ikke mer gøy en å pakke et 7800 GTX ut av esken å stappe inn i pc en:)

også noe av det mest spennende man kan oppleve er å trykke på kanppen første gang, starter den eller starter den ikke??? hehe men kan være veldig frustrerende hvis den ikke starter da

:ermm:

Lenke til kommentar

Å bygge PC er noe av det gøyeste jeg vet ;)

FIkk nettopp ny bærbar, og selv om jeg er kjempefornøyd med den og alt det der, så er det en liten ingeniør i meg som blir litt lei seg når maskinen er fiks ferdig klar til bruk med alt installert rett ut at esken.. :whistle:

Lenke til kommentar
Det er jo også litt å spare hvis du allerede har en del komponenter, f.eks. kabinett, tastatur, DVD-brenner e.l.

Men det er mest moro. :love:

så sant så sant :love: de fleste har en dvd rom liggende og sånt, hehe

velkommen til forumet foresten ;)

ps. spiker i pc??? :ohmy:

Endret av mr.nauz
Lenke til kommentar
(...) da har jeg ikke regnet med kabler, spiker, skruer, lim, tegnestifter, binders, gaffateip, øl til kompisen og annet materiell.

Limet og spikerne tror jeg ikke du får så mye bruk for...det eneste du trenger er nok øl til kompisen. Kabler, skruer og andre monteringsdetaljer følger med hovedkort, strømforsyning og kabinett.

Mye av poenget er også å kunne bruke ting man har fra før, for eksempel lydkort, dvd-spiller, diskettstasjon, harddisk(er) osv. Ofte får man ikke så mye for sin gamle PC på bruktmarkedet, det kan være vel så økonomisk å kassere HK, CPU, skjermkort og RAM og gjenbruke kabinett, PSU, optiske drev, harddisker, diskettstasjon, mus, tastatur og skjerm.

Slik kan man slippe unna med å betale halvparten av beløpet for en helt ny PC.

Lenke til kommentar

Mann sparer mye penger på og bygge maskinen selv. Blir selvsagt dyrt for en som ikke har peilingen.hehe.

Jeg kjøpte min første maskin for 14-15år siden. og det var siste gang jeg kjøpte en komplett pc.siden da har jeg bygget hver eneste maskin jeg har hatt.+ at jeg har bygget maskiner for naboer og venner.

Lenke til kommentar

Jeg har bygget alle PCene jeg har hatt untatt de to første.

Men hadde jeg skullet kjøpe en hel PC nå i dag ville jeg heller brukt PC-byggerene til Komplett eller PSData. Garantien er verdt de pengene.

Den eneste grunnen til at jeg bygger selv er at jeg sjelden kjøper en hel PC om gangen, men bygger om sakte men sikkert. HK, CPU og RAM er den største bestillingen, så kjøper jeg andre ting sånn litt etter hvert.

Lenke til kommentar
Det er ingenting som slår følelsen når du får MASSE komponenter levert på døra :D

Joda, når du har satt den sammen og pcen _starter_ uten problemer.

Nei, det er jo litt nedsig da, da er det jo ikke mer å gjøre (enn å bruke PCen så klart, men det er en heeelt annen ting :!: )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Dette var egentlig som forventet. Man bygger fordi man digger det :D

Kult det da, jeg mekket masse som "ung" datanerd og kjenner meg godt igjen. :dremel:

Godt poeng at man ofte har ting og tang liggende, men akkurat det argumentet slår ikke helt til hos meg siden kåken brant ned tidligere i sommer.

For å se det på den lyse siden, alt var forsikret og jeg fikk 5000 av forsikringsselskapet for min HP Pavillion fra 2002 :w00t:

Ser på det hele som en glimrende anledning til å returnere som skikkelig gamer.

Dessuten trengte jeg virkelig å få ryddet uansett :!:

Lenke til kommentar
Men hadde jeg skullet kjøpe en hel PC nå i dag ville jeg heller brukt PC-byggerene til Komplett eller PSData. Garantien er verdt de pengene.

Nå er det jo garanti på alle delene selv om du bygger selv da....men du slipper jo en hel del med feilsøking om det skulle være noe fanteri seff. Sender bare hele greia inn.

Men jeg er også likhet med andre her også kontrollfrik, hehe

Liker å bygge selv, og vite om alt som rører seg inni kabinettet....

MVH

TommyL

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...