Gå til innhold

hjelp.. tror jeg har ødelagt cpu'en

Anbefalte innlegg

jeg har en FS Amilo D8820 som jeg sansynligvis har ødelagt cpu'en på..

har vært plaget med overoppheting av pcen i lengre tid, så jeg åpnet den opp for å fjerne støv... skrudde av tastaturet slik at jeg kom til kjølevifta og cpu... skrudde løs kjøleribba som vifta sitter på...d viste seg at cpu'en satt fast på undersida av kjøleribba .. det jeg ikke vet er om den skal gjøre dette..eller om den skal sitte igjen nedi cpu-slotten... cpu-slotten har foressten en sånn låsestang som er vanlig på cpu til stasjonære pcer... og siden stanga står i låse-posisjon skal d vel ikke være mulig å fjerne cpu'en? ...men ut kom den altså

jeg tenkte først at kanskje cpu'en satt fast til ribba pga smeltet kjølepasta...men det virker som om den sitter dønn fast, jeg er faktisk temmelig sikker på at den er montert slik...

når jeg da sku feste cpu'enn igjen..ble dette vanskelig ..siden den er festet til kjøleribba (som er ganske bred..og må vinkles inn på flere måter)var d ikke lett å få den på plass i cpu-slotten... det kan også virke som om cpuen ikke går helt nedi slotten ..iogmed at låsestanga er i låse posisjon..

men kjøleribba festes med 4 kraftige skruer..så d cpu'en blir presset ganske hardt ned... kanskje nok til å komme helt på plass?

når jeg slår på pcen nå..så starter vifta ..men skjermen er svart...pcen booter heller ikke opp .. akkurat i d jeg slår på pcen så lyser diodene som indikere at harddsiken jobber..men dette varer bare i et mikrosekund.. jeg kan også hører at cd-romen jobber...men pcen booter altså ikke... jeg kan kjenne på kjøleribba at cpuen blir varm..

jeg har åpnet pcen flere ganger...tatt ut igjen cpu'en og sjekket om den har fått noen skade..men den ser i orden ut ...ingen bøyde pinner osv..

dette mysteriet med cpuen som er festet til kjøleribba...og dermed gjør d umulig å sette cpu'en nedi slotten med låsestanga i åpen posisjon..er d noen som vet om det faktsisk skal være slik på denne pcen?

noen som har noen andre meninger om hva som kan være galt...?

hvis d når viser seg at cpuen er kaputt...så må jeg ihvertfall forsøke å redde harddisken.... er d noen som vet om d er mulig å koble den til en stasjonær pc slik at jeg kan få overført innholdet?.... jeg har forresten tilgang på en Dell Inspiron 9300 .. er d mulig å ta harddisken fra Amilo'en inni denne?

---

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for tipset...har bestilt en slik adapter nå

noen som vet om det er mulig å reset'e CMOS på bærbare pc'er, ogisåfall hvordan man gjør det?

lurte også på om det finns firmaer som tar seg av reperasjon av bærbare pc'er ?

Lenke til kommentar

nå er jeg ikke sikker, men tviler sterkt på at cpuen er festet til kjøleren med noe annet en kjølepasta/pad så det burde være mulig å få den løs..

Jeg gjorde omtrent akkurat det samme på min stasjonære.. CPUen fulgte med når jeg skulle løfte bort kjøleren. Virket som om CPUen satt fast, men med litt forsiktighet og litt krefter fikk jeg den løs.. Jeg fikk også noen bøyde pinner, men fikk rettet de forsiktig ut igjen.

Tror nok du bør prøve på det også, å få den løs.. Er nok viktig at du får åpnet låsearmen igjen før du putter på plass cpu. Hjelper nok ikke å resette CMOS o.l. i ditt tilfelle..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...