Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SMC 8508T EU Jumbo frame/packet støtte

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg prøver å aktivere jumbo frame/packet på 2 stk D-Link DGE-530T nettverkskort, de er koblet til en SMC 8508T EU 8-porters switch som skal støtte jumbo frames opptil 9 kB.

Bruker cat5e kabler

Bruker Outpost firewall (den bryr seg vel ikke om størrelsen på frames/packets?)

Bruker Windows XP

Men når jumbo frames er aktivert på begge nettverkskortene blir det ikke mulig å utforske/overføre/kopiere filer med windows explorer mellom de 2 maskinene nettverkskortene står i.

Har også prøvd å overføre filer via ftp og andre protokoller, men med samme resultat som med windows explorer, programmene "henger" nekter å overføre noe som helst.

Må bruke Ctrl-Alt-Delete og stoppe prosessen/ene som har "hengt" seg.

Ifølge: http://www.dlinkpreisliste.ch/productinfo/...nk/DGE-530T.pdf

så støtter nettverkskortene jumbo frame opptil 9014 Bytes.

Ifølge siste post i følgende innlegg så støtter switchen jumbo frames.

Dersom både nettverkskortene og switchen støtter jumbo frames, så skal det vel gå greit å aktivere jumbo frames på nettverkskortene, eller er det andre innstillinger som må endres også?

Er det noen som kan komme på hva som kan være problemet?

Test med diverse jumbo frames: http://www.digit-life.com/articles2/gig-et...r2004-p1-2.html

Endret av skol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

da har jeg testet kortene og switchen litt mer inngående og fant ut følgende:

Dersom jeg bruker kun 1 kryssa TP kabel koblet til nettverkskortene og aktiverer jumbo frames på begge nettverkskortene (9000Bytes), så klarer jeg å overføre filer med hastighet på rundt 22MB/s. Det ser ut som at kortene ikke er problemet.

Derimot kobler jeg nettverkskortene med hver sin TP kabel til switchen og aktiverer jumbo frames på begge nettverkskortene, da blir det total "heng", utforsking og overføring av filer går ikke i det hele tatt.

Dersom jeg deaktiverer jumbo frames på nettverkskortene (1500Bytes), så virker alt som det skal, men "bare" med overføringshastigheter rundt 15MB/s når de er koblet via switchen.

Ifølge esken som switchen lå i sto det følgende: Jumbo packet of up to 9K supported

Switchen har følgende specs:

SMC8508T EU

Supplier part NO. 751.8131

Product Serial NO. T151700813

Ifølge de data som var tilgjengelig da jeg kjøpte switchen så bestilte jeg en switch med følgende Varenr.: SMC8508T V.2 EU

Er SMC8508T EU = SMC8508T V.2 EU, eller er det en eldre modell?

Er det slik at SMC8508T EU skal støtte jumbo frames, eller er det en feature som ble lagt til i en senere revisjon av switchen som i SMC8508T V.2 EU?

Det ser ut som at problemet ligger i switchen, er den defekt?

Endret av skol
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det er mulig å bruke marvell sine siste drivere v8.30.3.3 på D-Link DGE-530T og gjerne fortelle meg fremgangsmåten, iom at det sitter en Marvell 88E8003 brikke på D-Link kortet.

Jeg ser at marvell's v8.30.3.3 har følgende støtte:

Jumbo Frame Support

------------------------

Default value: "Disabled"

Valid values:

-"Disabled"

-"4088"

-"9014"

Driverne fra D-Link derimot er v6.23 og er fra 27/08-2003 og har kun støtte for 9kB jumbo frame.

Jeg skulle gjerne ha testet om SMC switchen takler jumbo frames med størrelse 4088B i motsetning til jumbo frames på 9kB som det ser ut som at den ikke takler.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

da har jeg skiftet ut de 2 D-Link DGE-530T nettverkskortene med et Intel PRO/1000 MT og et Intel PRO/1000 GT nettverkskort i hver sin pc.

Med Intel sine kort har jeg mulighet til å stille inn følgende jumbo frames:

4088 bytes, 9014 bytes og 16128 bytes

Med jumbo frames deaktivert (1500 bytes) og nettverkskortene koblet til SMC 8508T oppnår jeg maks hastighet av hva harddiskene klarer å lese/skrive, dvs stabilt like under 30MB/s

Med jumbo frames aktivert (4088 bytes) og nettverkskortene koblet til SMC 8508T oppnår jeg maks hastighet av hva harddiskene klarer å lese/skrive, dvs stabilt like over 30MB/s

Med jumbo frames aktivert (9014 bytes) og nettverkskortene koblet til SMC 8508T så blir det bråstans. uansett hvilket program jeg prøver meg på så blir det stopp. programmene "henger" seg og de må avsluttes via taskmanager.

Ut ifra egen erfaring virker det som at switchen ikke takler jumbo frames på 9kB på tross av at det hevdes fra produsents side at jumbo frames opptil 9kB er støttet av switchen.

Den takler jumbo frames på 4088 bytes, det skal den ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...