Gå til innhold

på jakt etter en billig og god 19" LCD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se DET er et diskusjonstema. Jeg ser STOR forskjell på om jeg bruker analog VGA eller DVi. Men det vil nok også kunne avhenge av skjermkort, skjermkabel og evt. inngangen i skjermen.

Jeg foreslår at du søker litt på temaet, da det er plenty av tester der ute på verdensveven.

-KJ

Lenke til kommentar
så vis noen bare kunne kort oppsumere for meg hva DVI egentlig er hadde det vært fint, skjønnte ikke så mye av den nett-sida

Kort fortalt så er det en standard for digital fremføring av signalet til skjermen. Dette vil si at skjematikken blir som følger:

PC(digital) -> Skjermkort(digital) -> Skjerm(digital) -> deg.

Med VGA på LCD blir det som følger:

PC(digital) -> Skjermkort(digitalt) -> D/A konverter -> Skjermkabel(analog) -> Skjerm(analog) -> A/D konverter -> Skjerm(digital) -> deg.

Dette er en grov forenkling, men gir et inntrykk av hvordan det fungerer.

-KJ

Lenke til kommentar
så vis noen bare kunne kort oppsumere for meg hva DVI egentlig er hadde det vært fint, skjønnte ikke så mye av den nett-sida

Kort fortalt så er det en standard for digital fremføring av signalet til skjermen. Dette vil si at skjematikken blir som følger:

PC(digital) -> Skjermkort(digital) -> Skjerm(digital) -> deg.

Med VGA på LCD blir det som følger:

PC(digital) -> Skjermkort(digitalt) -> D/A konverter -> Skjermkabel(analog) -> Skjerm(analog) -> A/D konverter -> Skjerm(digital) -> deg.

Dette er en grov forenkling, men gir et inntrykk av hvordan det fungerer.

-KJ

takk! skjønnte det mye bedre nå :yes:

Endret av alex91
Lenke til kommentar
LIttebitt over budsjett, men absolutt verdt det! 2.890,-

Benq FP937s+

Lillebroren koster 2.660,-

Benq FP937s

Forskjellen på disse er at s har 12ms respons, s+ har 8ms. :)

-KJ

På papiret er det forskjellen ja, men folk må ikke se seg blindt på responstiden.

Jeg har prøvd begge disse skjermene. Den eldre versjonen (uten +) tilbyr varmere og mer reelle farger, mot +versjonen som etter min mening virker litt mer kald grå i forhold..

Begge stiller med tillnærmet null etterslep..

Jeg ville helt klart gått for Benq FP937s

Lenke til kommentar

Rare greier. Da kan det virke som den s+en du har testet hadde litt problemer. Her hjemme har jeg to av s+, mens en annen PC har s. Jeg ser ikke nevneverdig forskjell på dem med mindre jeg setter en av hver på min egen maskin. Husk at man også kan justere farger både i Windows og på skjermen.

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Hei kjøpte ACER 19" fra Kompletts uke tilbud denne uken.. 2195kroner mot elkjøps 1999kr...

Anbefaler kompletts skjerm, vertfall hvis du ikke MÅ ha høytalere på skjermen...

Komplet har 1:800 i kontast, Elkøp kun 1:500.. (fort nesten det dobbelte. )

Men komplett har oppgitt 20ms respons mot elkjøps 12ms.. (fort det dobbelte det også....)

Så opp til deg... Hva er viktigst.? for meg fargene.... for deg respons....?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...