Gå til innhold

Anbefaling av headset til proff bruk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke jeg om jeg kan hjelpe deg akkuratt nå, men jeg har Beyerdynamic DT131, og det er utrolig god lyd i de, altså. Tror at Beyerdynamic er noen fryktelig gode hodetelefoner, og at de ikke er veldig overpriset heller.

Mine kostet 600 kroner på OsloLAN btw..

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk du har funnet riktig hodetelefon allerede. :-)

Beyerdynamic DT770-80 Pro skal passe aldeles utmerket til ditt bruksområde, og til kampanjeprisen som er nå, er den et kupp uansett.

Jeg liker den meget godt til musikk også.

Noe som er litt viktig hvis du skal bruke det ganske mye, er at det tåler røff bruk. Og det gjør DT770'en til gangs. Jeg har selv en gammel DT770-250 som har hengt på hodet rimelig mye. Jeg byttet putene for ikke så lenge siden, og hodetelefonen er så god som ny, faktisk.

Hvis du mikser lyd på scene etc, og trenger mer demping, så er Beyer DT770 M midt i blinken.

Uansett så kan du ikke gjøre mye feil med DT770-80 til den prisen.

Edit: Jeg kom på én ting.

Selv om DT770-80 er ganske lett å drive, så får du ikke full bassrespons fra iPods o.l. Fra hodetelefonutgangen på en vanlig forsterker får du helt grei lyd.

Hvis du satser litt, er en dedikert hodetelefonforsterker tingen.

Jeg synes PortaCorda III USB er helt genial.

Endret av JensL
Lenke til kommentar

Kanskje DT770 M er mer aktuell?

Har KOSS 4AAT (Koss er veldig oppskrytte syns jeg) og sliter med at de klipper når jeg spiller tung metall, eller spiller gitar direkte gjennom de.

Jeg trenger elementer som tåler mye uten å klippe, egner DT770 M seg til dette? Spiller tung metall og akustiske greier.

:)

Lenke til kommentar
Kanskje DT770 M er mer aktuell?

Har KOSS 4AAT (Koss er veldig oppskrytte syns jeg) og sliter med at de klipper når jeg spiller tung metall, eller spiller gitar direkte gjennom de.

Jeg trenger elementer som tåler mye uten å klippe, egner DT770 M seg til dette? Spiller tung metall og akustiske greier.

:)

Hvis du virkelig vil spille høyt, så er DT770 M kanskje et bedre valg. Den tåler mer enn du gjør, med mindre du allerede er døv... :-)

Men husk at DT770-80 demper 16-18 dB av støyen rundt deg, så du trenger ikke spille høyt for å drukne ut annen lyd.

DT770 demper 35 dB, så her kan du sitte midt på motorveien og nyte litt sart akustisk musikk.

Jeg har ikke greid å skru min DT770-250 så høyt at den vrenger. Kanskje jeg er pysete... ;-)

Merk at jeg har en dedikert forsterker til denne, og det hjelper på å unngå klipping.

Lenke til kommentar

Har DT770-80 selv. Kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd, og til den prisen er det et røverkjøp. Som JensL skriver har Ipoden problemer med å drive dem, lydkortet på pcen (Creative Audigy 2 ZS) klarer jobben bedre. Får nok investere i en hodetelefonforsterker snart, noen som har et tips til en litt rimelig modell?

Har ikke hørt så mange andre hodetelefoner i det litt øvre området, har heller ikke noe særlig "trent" lytteøre.

Om mulig bør du nok høre på de aktuelle modellene, men tror ikke du kan trå feil med Beyerdynamic DT770-80/250/M

Lenke til kommentar
Får nok investere i en hodetelefonforsterker snart, noen som har et tips til en litt rimelig modell?

JA!

Jeg har idag mottatt Pocket Amp, version 2, i posten fra Gary (www.electric-avenues.com). Den er bærbar, og drives av to oppladbare AA-batterier. Det er meningen at den kan lades og brukes samtidig - har ikke prøvd dette selv ennå, den er helt fersk i hende.

Tilfeldigvis (not - kampanjetilbudet hos hpx var _for_ fristende) har jeg DT 770-80 i bestilling. Dersom du vil vente en uke eller to, kan jeg gi rapport om lydgjengivelse med/uten PAv2.

Gary er en særdeles forekommende og hyggelig ung elektroingeniør, med godt rykte hos head-fi.org. Stasen betalte jeg 56$ for, omtrent 375,-. Da er frakt inkludert (forsendelsen merket som gave...).

Se ellers head-fi for andre modeller, jeg har sett spesifikke anbefalinger ifht DT 770-80 ment å skulle lokke ut bassdyret som visstnok holder til der ;)

Lenke til kommentar

Har disse selv. Og det er sykt bra og god lyd i dem. Selv brukes de bare til vanlig data bruk som spill, filmer og utallige giga med mp3.

På grunn av det store frekvensomeråded så hører du alt. Da mener jeg alt. Selv de minste små detaljer i musikken. De dempe støy meget bra og er utrolig gode å ha på hodet. Hvis man har litt forsterker power i ryggen så får man frem den mykeste, men samtidlig veldig kraftig, bassen som alle lengter etter. Og bass tonene forsvinner bare i dens vei nedover på frekvenstabellen. (altså du hører den ikke noe mer, men den fortsetter ;))

Det er 5 års garanti på de, de har en tykk "monster kabel" i gull med gullplugger.

Samt der de på kampanje på HPX.no. Men siden deres ser ut til å være nede for øyeblikket.

De kostet 1890,- der. Men er nå nedsatt med 500kr og koster 1390,-

Det var vel det som er verdt å nevne.

Disse brukes og i mange lydstudioer rundt om i verden. Så de er nok bra nok for deg.

Mvh

Audun B

---

Leste bare første posten. Så det er flere svar som angår akkurat det samme som jeg har skrevet. Men når jeg først har skrevet det så gidder jeg ikke å ta det bort. Kan jo hende det hjelper ;)

Endret av Audun B
Lenke til kommentar

Ingen invendinger fra meg ihvertfall. :-)

DT770 M demper noe helt sinnsykt, nesten som å ha et lydtett rom på hodet.

Det er svarte skinnputer som følger med originalt, men det skal gå helt fint å bytte ut til de som sitter på DT770-80. Litt av den råe dempingen forsvinner da, men er stadig bedre enn de fleste.

Merk at M-utgaven trenger en del innspilling, og yter sitt aller beste når du skrur opp litt.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen hodetelefon-forsterker, så de blir nok ikke ideele til å bruke på minidiscen min.

Men i hjemmestudioet mitt har jeg følgende oppsett: Shure sm57-rørpreamp-ubalansert jack inngang på lydkort. Jeg har bare mono-jacker på lydkortet mitt, så må vel bruke en slags overgang for å høre 2 kanaler, men dette oppsettet bør vel kunne drive dem ganske bra?

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å bestemme meg, Dt-770 koster jo 700 kroner mindre, men lurer på hvor mye lyd jeg taper.

Lydmessig taper du ikke noe spesielt ved å gå for DT770-80.

Den største forskjellen er dempingen og følsomheten. Du får mer lyd fra mindre effekt ut av M-utgaven. Med "mer" mener jeg høyere, ikke nødvendigvis bedre.

I tillegg er det en volumkontroll på ledningen på M'en.

Konstruksjonen er så godt som lik, men siden DT770-80 har velurputer og noe mindre trykk mot skallen, er den mer komfortabel å ha på over lengre tid.

Siden det er kampanje på DT770-80 nå, må jeg nok si at den gir mer for penga.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg jobber hos den norske importøren av beyerdynamic skal jeg holde meg til å forklare litt om forskjellen mellom de to modellene som har blitt diskutert, og ikke noe annet.

DT-770 finner i to versjoner; Pro og M

Begge har:

Frekvensgang fra 5 Hz til 35.000Hz

Bombesikker mekanikk, 5 års garanti.

Rett kabel med 3,5mm jack, overgang til 6,3mm følger med.

Begge er lukkede.

Massiv gjengivelse av bass og frekvensområdet forøvrig.

Øreputer og andre reservedeler som kan byttes ut.

80 Ohms impendans gjør at de drives lett.

Og så er det forskjellene da:

DT-770pro:

De spiller hele frekvensområdet selv fra lavt nivå.

Har Velour puter og demper 18dB.

Blir mest brukt i studio, gjerne til tekniker, vokalister, og trommeslagere.

Spiller du høyt så kan bassen bli for fremtredende.

DT-770M:

Konstruert for makimal demping og høyt nivå. Demper 35dB.

Har kabel med volumekontroll.

Har puter i skinn og egen "beauty-bag" i skinn.

DT-770M låter faktisk helt kylling helt til du gir på en masse guffe. da mener jeg masse.

Da, og først da kommer denne hodetelefonen til sin rett! Selv om du er langt over smertegrensa, så låter det bare silkemykt..

Benytter forøvrig samme elementer som i DT-770Pro

DT-770M blir som regel brukt av lydteknikere som kontroll-lytter på konsert (F.eks Turboneger med 130 dB SPL i salen og du vil kun høre venstre symbal..)

Kan jo nevne som en kuriositet at alle hodetelefonene til beyerdynamic leveres i "tropical" version. Dvs. at de har øreputer i Velour i stedet for skinn...

Mvh Ketil Morstøl

Norsk Importør av beyerdynamic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...